FIRST CLASS - TILGJENGELIGHET

Tråd i 'Bonushjelp' startet av flying_all, 18. mars 2018.

1. flying_all

flying_all Martin

Likes mottatt:
    1,123
    Bonuspoeng:
    93
    Fant ikke noen tråd på akkurat dette så tenkte å samle alt i denne.

Kunne ikke vi kjørt en tråd med hvem som har mest tilgjengelig first class og hvem man ikke får booket med? Tenker det er fint å ha for førstegangs-CT-bookere så sant som de mer erfarne.

Begynner med min erfaring og endrer listen etter hvert. Kom gjerne med bidrag på hvilke ruter du vet om som det slippes mye F så vi får en god pekepinne.

Air China:
    Generelt veldig mye ledig hele året. Enkelt å få booket og det kan bookes langt frem i tid. Reisen blir til PEK, evt videre.

Asiana Airlines:
    FRA-ICN A380:
    Enkel å finne hele året, mye tilgjengelig og man får booket det langt frem i tid. Ofte tilgjengelig for 2-4 personer.

Lufthansa:
    Lufthansa slipper ikke F billetter før maks 14 dager før avreise.

Ubekreftet: Man får nå booket LH F opp til 330 dager før avreise.

FRA-EZE:
    Denne er vrien. Vanskelig å booke for 2 personer.

FRA-HKG:
    Mye tilgjengelig høsten 2017. Ikke noen å finne nå.

FRA-TYO:
    God tilgjengelighet.

FRA-IAD:
    Enkel. Mye tilgjengelig for 2 personer.

FRA-PVG:
    Bra tilgjengelighet hele året.

FRA-PEK:
    Bra tilgjengelighet hele året.

FRA-MIA:
    Denne er svært vanskelig.

FRA-MEX:
    Mye tilgjengelig. Vanskelig i helgene. Passer for 2 personer.

MUC-ICN:
    A340-600: Bra tilgjengelighet, spesielt på høsten.

MUC-MEX:
    A340-600: Bra tilgjengelighet. For 2 eller flere personer.

Singapore Airlines:
    (Her må man ringe inn for å få vite tilgjengelighet).

CPH-SIN:
    777. Mye tilgjengelig hele året. Man får booket langt frem i tid. Tilgjengelighet som blir lagt ut er for 1 eller 2 personer.

SIN-AKL:
    A380 suite. Gammel suite.
    Mye tilgjengelig hele året. Man får booket langt frem i tid. Tilgjengelighet som blir lagt ut er for 1 eller 2 personer (tips: denne passer bra sammen med SQ F CPH-SIN).

LHR-SIN:
    A380 suite: Her får vi booket både gammel og ny suite. Sist nevnt veldig vanskelig. Får booket begge veier.

ZRH-SIN
    Her er det kun 1 person som har fått booket med flyet fra Zurich til SIN.

FRA-SIN:
    begge veier, men kun én eller to ganger den har blitt booket.

CDG-SIN:
    én person som har fått booking fra CDG til SIN.

Swiss:
    Denne fikk Eurobonus medlemmer booke frem til februar 2016. Ikke mulig / ikke noe tilgjengelig pt.

Thai Airways:
    BKK-CDG:
    A380: Enkel å finne hele året, mye tilgjengelig og man får booket det langt frem i tid. Finner ofte tilgjengelig for minst 2 personer.

BKK-FRA:
    A380: Enkel å finne hele året, mye tilgjengelig og man får booket det langt frem i tid. Finner ofte tilgjengelig for minst 2 personer.

BKK-SYD:
    747-400 og 747: Bra tilgjengelighet hele året. Finner ofte for 2 personer. Kan bestilles langt frem i tid. Minus for at det kan være gammel kabin.

United Airlines:

United har mye tilgjengelig i First ut fra bl.a Frankfurt, London og Paris. Tilgjengelighet ofte fra 2 personer. Lettest å finne innenfor 14 før avreise.

Last edited: 28. juni 2018
    snus_mumrikken, avi8or, Mbj and 21 others like this.
  2. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    1,891
    Bonuspoeng:
    113
    Bra initiativ :)

flying_all liker dette
  3. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,556
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke dumt tenkt, men vil påstå at mønstrene er så sporadisk at det neppe gir noe vettug info. Gir min mening om tilgjengelighet med terningkast under.

Asiana, Enig i er at FRA-ICN med Asiana har grei tilgjengelighet. Og via USA. Terningkast 6
    Thai, FRA/CDG/MUC-BKK, finner mann som regel et par av i uken for det meste. Terningkast 5
    Lufthansa, Og som alle vet slipper de fra 14 dager før. Terningkast 4(Litt trekk siden man må vente)
    Air China, har også mye tilgjengelig via PEK, både Europa og USA. Terningkast 5
    SQ, har også kommet på banen med bruk bare tilgjengelighet.Terningkast 6.
    ANA er så og si kun tilgengelig via USA terningkast 2
    Air India, Har nesten aldri funnet noe og det meste går via USA. Terningkast 1
    United, finner jeg alt for sjelden, etter min egen målestokk. Terningkast 2

Og slik tilgjengeligheten er styrt så flyr man som regel kun to omganger med F, om man ikke har en transitt sone som gjør at man kan komme opp i 4.(TG fra BKK til HKG/KIX/TYO/ICN er da mest aktuelle, men vil si at tilgjengeligheten her er laber og det er stor sjans for ombooking til C. En av de få F intra samme sone er med SQ f.eks SIN-BWN/ CGK. generelt så er det Asia som blir reisemålet om man skal få mye forskjellig i F.

Må legge til at listen til Are er grei å ha når man ser etter alternativer, og at det å reise via USA til Asia er en god ide.

Last edited: 18. mars 2018
    Ursa, geddi, flying_all and 2 others like this.
  4. bombusfervidus

bombusfervidus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    256
    Bonuspoeng:
    63
    Min erfaring med LH F FRA-HKG er at det var mye tilgjengelig gjennom hele høsten i fjor og fram til januar i år. Plutselig er det slutt på dem. FRA-PVG og FRA-PEK er generelt bra tilgjengelighet.

flying_all liker dette
  5. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,556
    Bonuspoeng:
    113
    Ha tenker du på LH.

6. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt InsideFlyer Skribent

Likes mottatt:
    2,012
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde vore topp med ei full oversikt over SQ-F ruter som folk har klart å booke, hørte ei stund rykter om ruter frå LHR og AMS. Spesielt på 777 og 380(?) i Asia og Oceania, kjem me oss til SYD på F og på kva fly? Kva med AKL?

flying_all liker dette
  7. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    113
    Du mener vel _max_ 14 dager før?

flying_all and Fredrik81 like this.
  8. flying_all

flying_all Martin

Likes mottatt:
    1,123
    Bonuspoeng:
    93
    Takker for mye bra innspill. Skal få lagt det inn i listen :)

Ang United så finner jeg mye de neste 14 dagene feks... Har dog ikke søkt så mye på dem, da jeg ikke er så interessert i å fly med dem med det første.

9. flying_all

flying_all Martin

Likes mottatt:
    1,123
    Bonuspoeng:
    93
    SIN-AKL SQ F er det mange som har fått booket allerede nå i mars og frem til desember.. så den skal være enkel. Men spørs jo hvor støvsugd det er for billetter nå som «alle» vil fly med SQ F ;)

10. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt InsideFlyer Skribent

Likes mottatt:
    2,012
    Bonuspoeng:
    113
    Kva med ANA? Og kanskje ein kan vurdere EVA, sjølv om det strengt tatt er biz med F service og pysj...

flying_all liker dette
  11. Rohass

Rohass Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    330
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig noe rart skjedde på Lørdag, men United tilbød en enorm mengde LH first t/r mellom FRA & BUE tilgjengelig for nesten alle dager i Juni, mange kombinasjoner & direkte. Men når jeg kom tilbake i går for å booke så var alle helt borte igjen.

flying_all liker dette
  12. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,556
    Bonuspoeng:
    113
    Har søkt på united.com IAD-FRA/LHR i hele Mai/Juni og Oktober uten å finne et eneste sete i saver. Ser at det er veldig bra i mars og starten av April.

Last edited: 19. mars 2018
  13. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har lest at dette har skjedd en del ganger. Det er "alltid" en bug og setene er aldri mulig å bestille.

14. animals

animals Medlem

Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk booket FRA-EZE for 2 personer idag. Og ja, den har vært litt vrien, men jeg var heldig - heldigvis :)

Kjapt spørsmål ang setevalg i 747-8

First class så står vi foreløpig på 1K/2K. Er dette å foretrekke foran 2K/2A ? Alt annet er tatt. Beste hadde vel vært om 1A åpnet seg evt spørre pent? Erfaringer?

Og på returen blir det kun C. Ingenting ledig i upper cabin og vi står foreløpig på 11A/11C i minikabinen. Er dette å foretrekke over 9D/9G? Alle tips tas imot med stor takk!!

Insomnia4u, flying_all and RoadKing like this.
  15. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    287
    Bonuspoeng:
    63
    Reiser dere sammen er jo 2A/2K å foretrekke. Jeg vil jo si det ville vært veldig spesielt å spørre om 1A kunne flytte seg til 2A om 2K er ledig, slik at dere kan få snutesetene. Ta heller rad 2 og nyt det.

animals liker dette
  16. flying_all

flying_all Martin

Likes mottatt:
    1,123
    Bonuspoeng:
    93
    Gratulerer!! det er en lang og fin rute. Flydd den selv. Men "bare" i betalt business upper deck og betalt eco plus :)

animals liker dette
  17. graphite

graphite Nytt Medlem

Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Nå har ikke jeg tilgang til Expertflyer, men dersom du fikk booket 2 bonusseter i går så virker det pussig at alle setereservasjonene skulle være reelle. Har kjørt den ruten noen ganger i F, og jeg har aldri fått løs ett eneste sete dersom ikke minst halve kabinen var tom i bestillingsøyeblikket. En telefon til LH med forespørsel om manuell seteplassering kanskje? It can only hurt.

animals liker dette
  18. animals

animals Medlem

Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Experflyer viste F4A2 Når jeg booket. Nå viser den F2A0. Virker som at LH slipper mer når det nærmer seg avgang.

graphite liker dette
  19. graphite

graphite Nytt Medlem

Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Du godeste. Gode nyheter som CT-junkie.

20. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    107
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som har noe erfaring vedrørende denne problemstillingen;

-LH first billetter på strekningen FRA-ICN

Har nå fulgt med en god stund og det viser seg at det slippes billetter ca 14 dager før på nesten samtlige dager denne flighten går, men utelukkende ikke på mandager. På tross at det er helt tom kabin, også frem mot de siste dagene før avreise.

Da det er en rute med tilsynelatende god tilgjengelighet på first saver award, er det noen som kjenner til hvorfor det på mandager uavhengig av full/tom kabin ikke blir sluppet billetter?

Del denne siden