Hertz-tråden, erfaringer, tips og triks

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 27. febr 2019.

1. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    11,503
    Bonuspoeng:
    183
    Har en leiebilbooking hos Hertz gjennom SAS sin portal som ikke dukket opp på innlogget profil, og ikke med noe statusanerkjennelse på bookingsiden heller. Spurte Hertz og de har forklart følgende - skal prøve å booke den på ny og satse på at det svinger.

Tolker det som at jeg da kan få PC-fordeler og nivåpoeng hos SAS, som jo er fiffig.

Denne er nok ikke lagt inn med ditt Hertz medlemsnummer når du opprettet reservasjonen. For å få koblet opp reservasjonen mot medlemsskapet ditt, må denne kanselleres og bookes om. Jeg ser du har booket det gjennom SAS, og at du kanskje får flere statuspoeng eller at du har en eller annen kampanje lagt inn hos SAS? Da må isåfall denne bookes om gjennom SAS portalen.

Til info tjener du kun opp poeng hos en av oss per leie, så det og få lagt inn medlemsnummeret ditt hos Hertz vil kun gi deg fordelene som kommer med medlemsskapet annet en poengopptjenelse.

Det er fri kansellasjon på den reservasjonen som er gjort her.

Jeg sender ved skjermbilde på hvor du legger inn medlemsnummeret ditt på SAS sine sider nedenfor, det står da på siste siden før du fullfører reservasjonen:
    upload_2025-12-3_8-12-5.png

2. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,692
    Bonuspoeng:
    183
    Det fungerer å legge inn ved bookinger via SAS hos både Hertz, Avis og Sixt. Altså at man får poeng hos SAS og statusen hos dem.

Preference liker dette
  3. 415thNightFighter

415thNightFighter Medlem

Likes mottatt:
    218
    Bonuspoeng:
    33
    Har nettopp reservert en bil hos Hertz på julekalenderen til SAS og lander seint på flyplassen der jeg skal hente bilen. Og selvfølgelig er det stengt, leser da i vilkårene at:

SELF SERVICE KIOSK AVAILABLE THIS LOCATION

"Servicetillegg utenfor åpningstid Vær oppmerksom på at det vil bli belastet et ekstra gebyr på NOK 625,- (inkl. mva) for henting av bil utenfor åpningstid på alle utleiestasjoner i Norge."
    Denne informasjonen framkommer ikke før du har mottatt "Min Hertz-reservasjon L123456789" mailen fra de.

Når jeg spør Chat-botten får jeg til svar: "Det skal vises en pop‑up‑melding med gebyr når du velger henting utenfor åpningstid, også ved bruk av self‑service‑kiosk." Men det eneste som er beskrevet i pop‑up‑meldingen selve utleverings prosessen ved bruk av nøkkelboks.

Jeg kommer til å ringe Hertz å spørre om dette og hvis de vil at jeg skal betale ekstra for å benytte nøkkelboks blir nok denne reservasjonen kansellert.

Ref:

4. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,037
    Bonuspoeng:
    113

Jeg sendte Hertz et svar og lurte på om dette gjaldt nøkkelboks henting. Fikk til svar følgende:

Hei,

Helt rett. Er det ikke personal til stede for å gi ut eller ta imot bilen etter stengetid så skal du ikke belastes for "Utleveringstillegg utenfor åpningstid".

Dette var en feil fra stasjonen. Vi beklager dette!

415thNightFighter liker dette
  5. eisa01

eisa01 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
  6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,710
    Bonuspoeng:
    183
    Ser SAS/Hertz nå reklamerer med doble poeng for bookinger som gjøres de neste dagene. Pleier poengene å komme av seg selv eller må man gjør etterarbeid for å få det man har blitt lovet?

upload_2026-2-11_12-35-33.png

Regner med poengsatsene under dobles.

upload_2026-2-11_12-34-42.png

Attached Files:

7. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,692
    Bonuspoeng:
    183
    Basert på julekalender luke 16 kan du bare glemme å få doble poeng. Hertz kundeservice i Norge svarer ikke, Hertz poengetterregistrering i USA svarer ikke og SAS gir fullstendig katta. De skylder meg 6500 poeng og 3250 nivåpoeng, så spent på hvor lenge og mange ganger man må gjøre inngrep før de har tenkt til å ordne opp.

biaop, FlyingYeti and Rapolo like this.
  8. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    512
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

Vil dele en erfaring med Hertz Oslo Sentrum, lokasjonen ved SAS hotellet.

Jeg leide en VW ID.3 i ca. 4 timer. Prisen var rundt 400 kroner, altså et svært billig leieforhold. Bilen ble levert via self drop.

Noen dager senere mottar jeg krav om innvendig rens grunnet “røyklukt”. Deretter hevder de også at bilen var “full av askerester”. Dette er faktuelt umulig. Jeg har aldri røyket i mitt liv, og bilen var kun i min besittelse de fire timene.

Jeg bestrider kravet skriftlig. De svarer at bilen er inspisert etter deres rutiner og at bilder er tidsstemplet innenfor leieperioden, men de sender meg aldri disse bildene.

Til tross for at jeg formelt bestrider kravet, så dumper det to måneder senere inn en faktura på 5000 nok i mailboksen min.

Først etter at jeg eskalerer saken ytterligere (opp til dette punktet har all dialog vært med den aktuelle Hertz lokasjonen), velger Hertz å frafalle kravet og ber meg se bort fra fakturaen.

For meg fremstår dette svært problematisk. Når man leverer via self drop uten inspeksjon, sitter man i praksis uten kontroll. Det reiser et naturlig spørsmål: Er dette noe de gjør ofte, særlig på korte og billige leieforhold, for å hente inn ekstra inntekter?

Jeg sier ikke at det er systematisk praksis, men opplevelsen min gir et ubehagelig inntrykk. Hadde jeg ikke stått på og tatt det videre, hadde jeg blitt belastet for noe som er umulig at jeg har forårsaket.

Er det flere som har opplevd tilsvarende med Hertz, enten i Oslo eller andre steder?

Dette var i hvert fall siste gang jeg leier på denne lokasjonen (noe som egentlig er synd da den er i gangavstand fra der jeg bor).

9. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Opplevde tilsvarende forsøk på å dra inn ekstra kostnader fra Hertz FCO.. virker som en skurkebransje, med store variasjoner fra sted til sted.

magicbyte liker dette
  10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,710
    Bonuspoeng:
    183
    Selv filmer jeg hele bilen inn- og utvendig både ved henting og levering for å ha dokumentasjonen på plass. Det er vanskelig å filme lukt, men det er også tilsvarende vanskelig for utleier å dokumentere lukt, spesielt om den ikke eksisterer. Både på BAH og SJO gjorde kundebehandleren det samme.

Hele leiebilbransjen har vel et dårlig rykte på seg på grunn av slike enkelttilfeller. Fordelen med norsk lovverk er i det minste at man enkelt kan bestride faktura og da må selskapet ta kravet til rettssystemet for å kreve det inn, med tilhørende bevisbyrde. Et omtvistet krav kan ikke gå til inkasso.

Jeg har alltid litt høye skuldre når det gjelder leiebil, nettopp på grunn av alle historiene om urimelige krav i ettertid. Bortsett fra et tilfelle som ordnet seg, har jeg ikke hatt noen problemer heldigvis.

Spielhaug and magicbyte like this.
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    13,111
    Bonuspoeng:
    293
    Skurkebransje er et understatement, når det gjelder bilutleie.

Preference liker dette
  12. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    645
    Bonuspoeng:
    113
    Hm, jeg hentet ut en bil hos Hertz Fornebu som jeg tror er samme som sentrum. Jeg har blitt belastes for fire bompasseringer ved å kjøre Fornebu- Gardermoen, men det er vel bare to passeringer der?

Er dette et mønster en bør følge opp?

Last edited: 13. febr 2026
  13. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    20,053
    Bonuspoeng:
    293
    Denne bør vel gi deg et svar:
    https://autosync.no/privat/bompengekalkulator/

14. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,131
    Bonuspoeng:
    183
    Garantert oppgradering sier Hertz med president circle gold reward.

Tenkte å booke en ID4. Mellomklasse Elite (P5) er rimeligere med 100 kr enn Mellomklasse (Q5) som også har en ID4 men der står det ID4 4x4.

Kunne tenkt meg ID7, den ligger på det som heter "Standard" (J5) og koster 1500,- mer.

I hodet mitt virker jo den som heter "Mellomklasse Elite" å være det beste i mellomklassen, men her får du jo bare en vanlig ID4 eller lignende mens den som kun heter mellomklasse og er litt dyrere får du en ID4 4x4 GTX eller lignende...

Hva bør jeg booke for å sikre meg oppgradering videre til ID7? Er det noe med de bokstavkodene?:p

15. eisa01

eisa01 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Du er nok utsatt for en variant av dette: https://elbil.no/leiebil-selskaper-henter-fossil-gevinst-hos-elbilkunder/

Spielhaug and Durek like this.
  16. Superhelten

Superhelten Nytt Medlem

Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Det er ingen sikre måter å skaffe seg oppgradering til spesifikk bil når du bestiller x gruppe, kommer helt an på tilgjengelighet av biler. Ønsker du ID7 bør du bestille ID7, er jo veldig gode priser for tiden. Oppgradering er også ikke gjeldene på enkelte grupper som premium / luxury, men de er som regel mer generøse i Norge. Om du vil prøve deg bør du bestille R5 (EX40 eller lignende), minimum Q55. Gruppe Q5 er P55, bare garantert 4x4, noe som ikke er garantert under oppgradering. P5 -> Q5 -> R5 -> J5.

paramberg and eventyrer like this.
  17. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
  18. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Hertz prøver å lure folk!!
    Jeg har leid bil i USA, stort sett i San Francisco og Los Angeles, 3-4 ganger i året i mange år. Jeg booker alltid i Norge på forhånd, og jeg har brukt Avis, Hertz, Alamo, Budget og Sixt. De siste par årene har jeg brukt Avis, hovedsaklig pga. bra pris.
    Jeg reiser til San Francisco på fredag, og denne gangen booket jeg Hertz for første gang på flere år. Jeg booket gjennom SAS, som jeg har gjort de siste gangene.
    Jeg har bekreftelsen fra SAS, $220,80. I bekreftelsen fra Hertz var også prisen $220,80. Det står: "Forfaller på tidspunktet for utleie: 222.80 USD".
    Da jeg gikk inn på Hertz for å sjekke reservasjonen, står det plutselig at prisen er $249,20! Jeg ringer Hertz, og de sier at det er merkelig. De finner ikke ut av det og lover å se på det og kontakte meg igjen senere samme dag (to dager siden).
    Og nå fikk jeg en epost. Der står det: "Moms var ikke inkludert i bekreftelsen. Derfor er prisen du ser nå høyere".
    Hva??? På bekreftelsen fra SAS står det: "Inkludert: Skatter og gebyrer"! Så det Hertz sier er feil. Jeg skrev tilbake, men har ikke hørt noe mer. Dette er lureri.
    Jeg har, som jeg sa i starten, leid bil i USA 3-4 ganger i året i mange år. Og Tax har ALLTID vært inkludert når jeg bestiller fra Norge. Jeg sjekket mine to siste leier, Avis fra juni og desember i fjor. Også gjort gjennom SAS. Beløpet på bekreftelsen var i begge tilfeller identisk med det jeg til slutt ble belastet.Jeg liker ikke at Hertz prøver å lure meg slik. Hva kan jeg gjøre? Det er i alle fall nyttesløst å klage når jeg henter bilen i San Francisco.
    En annen ting er at hvis dette er en ny praksis fra Hertz, så må vi legge på 10% på deres tilbud for å sammenligne med andre.

Flymunda and magicbyte like this.
  19. hilts

hilts Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Prøvde meg på en statusmatch mot Avis President's Club, men fikk til svar at de ikke kan kjøre statusmatch før jeg har ringt inn og oppdatert kredittkortet.
    Kan man virkelig ikke oppdatere kredittkortet som ligger inne på profilen sin hos Hertz på nett eller i app i 2026?

20. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,488
    Bonuspoeng:
    93
    Har akkurat leid bil i Miami fra Hertz via SAS og ikke opplevd tilsvarende. Hvis prisen ikke er gått opp hadde jeg rett og slett avbestilt og booket på nytt. Må ha vært en snag i systemet.

Derimot har Hertz lagt på 19 dollar for refueling og service på min faktura selv om jeg tanket bilen selv før jeg leverte. I fakturaen ligger det en link hvor jeg må sende inn kopi av kvittering for bensin hvis jeg har fylt selt. Fylte ute ved pumpa og tok ikke vare på kvittering. Skurke taktikk det også...

Del denne siden