Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. MedTekni

    MedTekni Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Samboer jobber i PWC og der var det nesten 50% rabatt med corporate code på Park Hyatt. Så verdt å sjekke ut linken under om noen av dere jobber i et større selskap
    Skjermbilde 2023-07-17 kl. 19.45.03.png

    https://tinyurl.com/yaycodes
     
    markus, Digel and Maggie like this.
  2. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    686
    Bonuspoeng:
    93
    Vurderer å ta en tur til Okinawa i Januar. Leter etter Zika-frie steder med litt sol og varme som ikke er Granca eller Emiratene. Noen som har vært der og har noen erfaringer?
     
  3. NielsKlim

    NielsKlim Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18
    Vi var på Ishigaki som vi likte veldig godt. Mye mindre utbygget enn Okinawa. Lokalbefolkningen mente det var kaldt der om vinteren, rundt 16-17 grader. I vannet rundt 22 grader. Men det visst gode sjanse for å se hvaler om det trekker.
     
    Kalsnes and jgroneng like this.
  4. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har gode råd til hvordan man finner awardfares til Japan? *Alliance. April.
     
  5. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    https://awardhacks.se/Star

    Foreløpig finner jeg 2 biz kun via ADD-NRT, ellers er det okei antall plasser i eco
     
  6. Digel

    Digel Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Måtte dere vise noe ID-kort fra at dere jobbet i firmaet, eller gikk det fint uten?
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,596
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ca 4 døgn i Japan i starten at september. Er det for kort til å kort tid til å oppleve både litt av Kyoto og Tokyo for en førstegangsreisende? Jeg ser det som mer enn sannsynlig at jeg skal tilbake på et senere tidspunkt.
     
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,902
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du spanderer penger på hurtigtog kan du rekke begge, men det koster jo litt ..
     
    Upsaker liker dette
  9. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,176
    Likes mottatt:
    36,714
    Bonuspoeng:
    293
    Ta 4 dager i Kyoto. Perfekt med starten av høsten der. Det er en stor nok by til at det er mat drikke kultur og underholdning der for 3 dager. Så lenge du er tilbake senere vil du alltid kunne oppleve Tokyo.

    Hopp på et tog rett fra flyplassen eller sjekk om du kan fly inn til KiX eller en av de andre flyplassene lengre sør.
     
    Anita, Gribb and Upsaker like this.
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,596
    Bonuspoeng:
    293
    Har SAS til og fra HND så bytter nok ikke de denne gang :)
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,176
    Likes mottatt:
    36,714
    Bonuspoeng:
    293
    Da blir det raskt kronglete. om du da ikke vil fly innenriks på løs billett osv.

    Tror det er vel så billigs om shinkansen. Men det kan jo sjekkes.

    Togturen er fin i seg selv, og det er jo andre byer og ting å se og oppleve på veien dit også.
     
  12. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,419
    Likes mottatt:
    3,358
    Bonuspoeng:
    113
    Tokyo er gigantisk med helt utrolig mye å gjøre. Om du tror du skal tilbake til Japan igjen hadde jeg fokusert oppholdet på en by. God tur da, verdens kuleste land og by (Tokyo)!
     
    Anita, Gribb, Teknolai and 2 others like this.
  13. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Nesten samme problemstilling som @Upsaker

    Bakgrunn: har selv 1 uke ekstra fri, så valgte å reise til Japan fra eksisterende reise i Korea, valget falt på Osaka, noe som jeg håper på at det er rett valg. For Tokyo kan jeg og samboeren ta en annen gang. :)

    Har booket Airbnb sentralt i Dotonbori for grei pris. Er det anbefalt å dra til Universal Studio, har hørt at det er kronglete med billett og 2 timers kø for 2-3 min tur, stemmer det?

    Jeg ville heller ha brukt tid å utforske Japans kjøkken, slottet, observation tower, Kyoto og Nara park i løpet av en uke. Hørtes det rimelig ut eller for lite?
     
  14. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Med 4 dager så hadde jeg syntes det ble for mye med både Kyoto og Tokyo, vi hadde 6 netter i Tokyo og fikk sett en brøkdel.. Kyoto traff ikke helt for oss, kanskje noe med hvor vi bodde og at alt stengte tidlig, men vet andre skryter veldig. Hvis du velger å dra til Tokyo ville jeg brukt tid på forhånd å velge ut stedene du skal.
     
    milehigh and Upsaker like this.
  15. thfagert

    thfagert -

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var der for 10 dager siden. Var 60 min+ venting på det meste. Gøy å se, men jeg hadde nok ikke dratt dit på nytt. Super Nintendo World var gøy å se da man har vokst opp med det, men det var et ganske komprimert område, så om man ikke orker stå i kø for karuseller gikk det ganske kjapt å se alt.
    Det var også kø for absolutt alle spisesteder, det var 1,5 time venting der vi spiste f.eks.

    Jeg ville heller prioritert det du selv nevner.
     
    Gribb liker dette
  16. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    709
    Likes mottatt:
    982
    Bonuspoeng:
    93
    Både Tokyo og Kyoto i fire dager er jo kult.

    Ved å dra til Kyoto er det ekstra kult å få tatt Shinkansen, også digger jeg det området med mange izakaya parallelt med elven (til tross for at det er litt turistifisert). Enklere å få bord på *-restauranter også.

    Men så er jo Tokyo tross alt Tokyo.
     
    Upsaker liker dette
  17. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for info :)
     
    oddA liker dette
  18. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    910
    Likes mottatt:
    3,152
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ikke vært noe stor fan av Tokyo.
    Fra Osaka har du Kobe,Nara og Kyoto 1t unna med tog/Tbane.

    Du kan rekke rådyrene i Nara til frokost og en Kobe biff i Kobe til middag.

    I tilegg er Osaka folkene mer laidback en typiske Tokyo folk.
     
  19. MedTekni

    MedTekni Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Vi har benyttet oss av dette 3 ganger så liten sample size dessverre, men har enda ikke trengt vise ID. Står litt mer om dette på flyertalk da en del bruker dette uten at de jobber i firmaene (mer på leiebiler siden der gir det mye mer rabatt i snitt) så du kan søke opp litt der evt
     
    Last edited: 31. juli 2023
  20. MedTekni

    MedTekni Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis du vil ha enda et datapunkt så var vi et par i 30 årene som reiste første gang til Japan for litt over en uke siden.

    Vi hadde 4 dager i Tokyo, 2 dager i Kyoto og en dag vi reiste Kyoto - Nara - Osaka - Kyoto.

    4 dager i Tokyo ble veldig enkelt fylt opp uten noen som helst planer, kunne lett vært i 2 uker uten å ha kjedet oss. Kyoto var veldig fint men vi ble fort leie av tempel. Nara var veldig kjekt siden vi er veldig glad i dyr, utover det var det også bare templer. I Osaka besøkte vi bare Dotonbori, som vi synes var kaos så der likte vi oss ikke noe særlig. Hadde veldig god mat her dog, okonomiyaki på 福太郎 本店 og tayaki på Naruto Tayaki Hompo var høydepunkter.

    Så ville definitivt valgt å holde deg i Tokyo for en så kort reise. Høydepunkter fra vår tur i Tokyo var:

    Kura Sushi og Sushiro
    Koffee Mameya - for kaffeinteresserte, fantastisk sted
    Rokurinsha - Tsukemen, bør være første stopp på Tokyo Stasjon når man kommer til Tokyo
    Katsudon-Ya Zuicho - mitt favorittmåltid
    Gyukatsu Motomora

    Gratis utkikkstårn i Government building
    Vandre ut i tilfeldige gater i Shibuya, Harajuka og Omote-Sando.
    Gotokuji Temple (kattetempel, igjen glad i dyr)
    Teamlab Planets - veldig turist men var en kjekk opplevelse

    Vi endte også tilfeldigvis opp alene i en vintage veske butikk med Kim Kardashian i Omote-Sando. Det gjorde hele turen for samboer, lite annet som blir snakket om fra hele Japan turen:rolleyes:
     

Del denne siden