Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,595
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk!
     
    MedTekni liker dette
  2. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,173
    Likes mottatt:
    36,706
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for en veldig fin oppsummering ;) det plukkes muligheter for senere reiser herfra.
     
    MedTekni liker dette
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,595
    Bonuspoeng:
    293
    Etter å brukt gårsdagen til research ser det ut til at vi havner på Cerulean Tower etter flere tips herfra. Kimpton Shinjuku havnet på en god nummer to, men etter å ha lest reviews virker det som Shinjuku er veldig business distrikt med lite caféer og restauranter i nærområdet i tillegg til at det er et lite stykke fra stasjon til hotellet. Cerulean ligger "midt i" Shibuya og virker i hvert fall mye mer sentralt for et par turister på tur. Høres dette riktig ut?

    Og siden vi reiser i starten av september med dertil høye temperaturer vurderte vi sterkt et hotell med utendørs basseng, men det virket det både til å være manko på og i tillegg stengte de fleste eller alle for sesongen før vi ankommer 7. september. Er det noen som har erfaring med det?

    Intercontinental ANA ser ut til å ha bassenget åpent hele september, men de tar betalt av både egne og andre gjester så der kan vi sånn sett kjøpe oss inn uansett hvor vi bor. Finnes det andre steder man kan ta seg et utendørs bad eventuelt sitte på en beach club ved vannet? Skjønner at sjøen i Tokyo bay ikke egner seg og er stort sett forbudt å bade i.
     
  4. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Shinjuku er jo et stort område og østsiden av stasjonen kan vel neppe beskrives som et "business distrikt" (selv om representanter for verdens eldste yrke er lett å finne i noen gater), men stemmer vel for vestsiden. Rotet litt rundt i noen kvartaler vest for noen uker siden og var vel mye kontorer osv. og er sikkert ikke færre så langt unna som Kimpton hotellet.

    Hva folk liker og vektlegger er jo veldig forskjellig, men JEG liker meg veldig godt i Shibuya og har bodd der de tre siste gangene.

    Det JEG setter pris på er det å kunne gå ut av hotellet og rett inn i den maurtuen som er Shibuya med folk overalt.
     
    milehigh and Upsaker like this.
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,787
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    Upsaker liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,490
    Likes mottatt:
    62,813
    Bonuspoeng:
    293
    Det hæres riktig ut for meg. Liker meg godt på det hotellet.
    Har bodd på Hyatt Regency vest for Shinjuku, og synes det var litt usentralt. (Lite spennende i umiddelbar nærhet)

    Skulle egentlig flytte inn på Cerulean på onsdag, men måtte endre på booking pga første stopp som er konsert på Odaiba.

    Siden booking hadde også prisene på Cerulean hoppet himmelhøyt, så det ble et nytt hotell rett på østsiden av Shinjuku-stasjonen i stedet. Spent på om det var riktig valg.
     
    Upsaker liker dette
  7. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,173
    Likes mottatt:
    36,706
    Bonuspoeng:
    293
    Du vil raskt kunne finne noen hundre om ikke tusen barer og spisesteder i Shinjuku samt enorme kjøpesentre og handlegater. Men det gjør du i Shibuya også. Jeg har bodd mer i Shinjuku fordi jeg liker utelivet der, men for den jevne turist vil det være like fint å bo sentralt nær en større stasjon. og området rundt Shinjuku stasjonen kan vel ikke kalles veldig koselig, om en ikke går til Golden Gai eller piss alley. Uten å kjenne Cerulean spesifikt har det hvis jeg ser rett 6 min til en større stasjon som gjør det fint plassert for bevegelse rundt i byen.
    Jeg tror at på koselighelts skalaen så er Shibuya helt riktig valgt. Eventuelt et av de litt mindre komersielle områdene i byen. Tenk Bogstaveien kontra sentrale løkka.

    Fin et hyggelig onsen som har både ute og innendørs basseng. De finnes både i mange hotell og rundt om i byen. Som alternativ til roof top svømmebasent.

    Vil dere bade i sjøen tror jeg Kamakura området ( også verdt litt sightseeing) er nærmeste destinasjon. Vurderte turen selv i høst men endte på hotell litt lengre ut av byen. Vannkvalitet kjenner jeg ikke, men hvis japanere drar dit for å bade kan det ikke være krise, tenker jeg. Men det er andre på forum som kan si mer om bademuligheter en jeg kan.
     
    milehigh and Upsaker like this.
  8. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,173
    Likes mottatt:
    36,706
    Bonuspoeng:
    293
    Hilton Odaiba var veldig fint den gangen jeg bodde der, men med konsert er det sikkert dyrt.

    Østsiden av Shinjuku og nord er mye mer uteliv, gågater, spisesteder, barer en sørsiden ved Goverment building ( @Upsaker... fint utsiktpunkt å besøke)

    @holmen. sjekk piss alley og enda bedre golden gai området og den smale parken du kan gi fra hotellet ditt og til golden området. Det er et fint rusleområde med masse muligheter.
     
    Upsaker liker dette
  9. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,787
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    Vi bodde to netter på Sotetsu Grand Fresa Tokyo - Bay Ariake i Odaiba nå i juni.
    Rimelig og greit. Er vel midt i mellom 3 og 4 stjerner tenker jeg.

    Jeg mener banen ikke går så sent tilbake til "sentrum" av Tokyo fra Odaiba, så hvis en skal på konsert der kan det være OK med hotell på "øya".
     
    Last edited: 31. juli 2023
    Upsaker liker dette
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,490
    Likes mottatt:
    62,813
    Bonuspoeng:
    293
    Ble Grand Nikko på Odaiba første natten, og så Groove i Shinjuku de resterende nettene. Måtte bruke opp noen GHA-dollars, og Cerulean ble som nevnt alt for dyrt. Så lenge det ikke er alt for varmt blir det Golden Gai blant annet. Har funnet et par metal-barer også, det blir kanskje en konsert til også.
     
    kjeeli, thfagert, Upsaker and 2 others like this.
  11. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    910
    Likes mottatt:
    3,152
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er første gang jeg tipser om noe jeg ser på sosiale medier uten selv og ha vært der. men for oss som er over snittet glade i koffein ser det konge ut.

    https://www.instagram.com/reel/Cu7RGctA6Is/?


    Jeg skal ta turen neste gang jeg er i Tokyo.
    Ser ut som man må reservere bord 24timer i forveien for smakstestingen, ellers er det bare "to go" kaffe som er mulig.
     
    Brukernavnet, holmen and Upsaker like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,173
    Likes mottatt:
    36,706
    Bonuspoeng:
    293
    Det ligger en metall bar som spesialiserer seg på norsk musikk på (nord) øst siden av kjøpesenter/togstasjonmassen som er Shinjukustasjonen. Den ligger i typ 6 etasje og du må ringe på for å slippe inn, sånn som for de fleste mindre / spesialiserte barene. Stilig sted.

    Edit: Groove ser fint ut.
     
    milehigh and holmen like this.
  13. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke det at det er så spennende, men "Cat Street" kan dukke opp når man leser om om Tokyo: https://www.japan-experience.com/all-about-japan/tokyo/attractions-excursions/cat-street-tokyo

    Så hvis man har vært i Harajuku eller Omotesando (for sin daglige dose av Louis Vuitton og Dior) og skal tilbake til Shibuya så kan man rusle via Cat Street for en litt anderledes atmosfære enn gatene rundt Shibuya.

    Den starter/ender på motsatt side av Shibuya i forhold til Cerulean: https://goo.gl/maps/g7wGycVrg3EWc8xP7

    Tre ettermiddager i løpet av uken jeg var i Tokyo nå i sommer så befant jeg med av forskjellige grunner i Shinjuku.

    Var også varmt som f... når jeg var der og var alltid litt sliten etter å ha gått hele dagen, så noe av det jeg savner veldig når jeg sitter i regnet her i Norge nå er det småshabby stedet på utsiden/baksiden av Piss Alley (ut mot togskinnene). Skygge, kald øl, edamame og litt yakitori før jeg dro tilbake til hotellet for en dusj før middag.

    upload_2023-7-31_16-20-6.png
     
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,595
    Bonuspoeng:
    293
    Har eu navnet eller en google maps pin på dette? Er ikke så stødig i japansk enda.
     
  15. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    "Piss Alley" kan man søke opp på Google Maps. Et litt mer offisielt navn er "Omoide Yokocho". Bruker man Google Maps for å komme seg dit via kollektiv/tog, så legg inn Piss Alley/Omoide Yokocho som destinasjon slik at man også får opp hvilken utgang man skal bruke på Shinjuku stasjon, den er diger.

    Googler du det vil du som regel få opp bilder fra det trange smuget med yakitori steder på begge sider og man bør i det minste gå gjennom der, men jeg satt som sagt på utsiden. I denne artikkelen er underteksten på bildet av stedet jeg satt på "nice and clean seats", men stolene bar jo ikke preg av luksus :) https://tokyotourists.com/omoide-yokocho/

    Stedet het visst Shimonya: Google Maps: https://goo.gl/maps/vJLp9TaGbnAb6PDu5

    Ligger jo mange andre steder i umiddelbar nærhet og jeg hadde ikke gjort noen form for research, var bare så lettvint å ramle ned der og bestille siden servitørene var på gaten.

    Meny på engelsk hadde de også, dette er en av sidene:

    upload_2023-7-31_16-55-20.png

    upload_2023-7-31_18-24-43.png
     
    Last edited: 31. juli 2023
  16. thfagert

    thfagert -

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    804
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var veldig fornøyd med Grand Nikko. Dyr øl men fantastisk utsikt fra hotellbaren i toppetasjen.
     
    holmen liker dette
  17. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,173
    Likes mottatt:
    36,706
    Bonuspoeng:
    293
    Som @Trent600 skriver, rusle rundt og se hvilke spesialiteter de har på stedene, jeg velger meg alltid et sted med endel folk og stemning. Siste besøk var på et sted med spesialitet tunge. Fra alle typer dyr og tilbredning. Området er veldig lagt opp til at en kan spise litt og rusle videre for mer grill/øl osv. Både golden gai og piss alley kommer opp på google søk for meg.

    Som @Trent600 også skriver, sjekk alltid både spor og utgangsinfo på maps/google maps. Og følg denne, så er sjangsene mindre for å ende helt i andre enden av stasjonen. Følg også bytte anvisninger ved linjebytte da de som regel er noen stasjoner med korte overgangsveier, eller felles perong. Legg også merke til at det kan være anvisninger på hvilke vogner en skal på. når tog splittes osv.

    Og følg markeringen på bakken/perongen for på og avstigning, særlig på langdistansetog er det viktig og forventet at en finner riktig inngang i riktig ende av vognen en sitter i. Og det kan være fargekodede streker for de forskjellige togene sånn at en må følge med. Men dette er jo en av gledene med å reise i Japan. De er flinke på å organisere og merke og skilte.

    Omoide Yokochō - Google Maps

    Shinjukus Golden Gai - Google Maps
     
    milehigh and Upsaker like this.
  18. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,173
    Likes mottatt:
    36,706
    Bonuspoeng:
    293

    Svarer meg selv ;)

    BAR PSY (Shinjuku City - Japan) | Headbangers Travel Guide

    Dette stedet, og de har skilt utenfor også.. Det var i alle fall artig den gangen jeg var ung...

    Også er det en av disse milionene av små spesialiserte barer som ligger anonymt rundt om i dette landet. Det er en fin opplevelse i seg selv.


    Bar Big Time (Shinjuku) - All You Need to Know BEFORE You Go (tripadvisor.com)

    Denne blir også anbefalt av en Nordmann som bor i Tokyo. spiller nok litt lettere musikk en PSY, har ikke vært der selv, så dette er bare et forslag via via for min del.
     
    milehigh and Upsaker like this.
  19. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, noen ganger bare tidsbesparende og noen ganger viktig å lese alt av info som kommer opp.

    Bare et tilfeldig skjermbildet jeg tok på en tur:

    upload_2023-7-31_18-34-25.png
     

    Attached Files:

    Last edited: 31. juli 2023
  20. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,477
    Likes mottatt:
    25,210
    Bonuspoeng:
    183
    Kom i snakk med kokken på en bedre omakase restaurant i Oslo.
    Slik jeg forstod det på kokken valfarter han Tokyo og henter mye av sin inspirasjon fra denne fantastiske matbyen.
    Når han hørte vi skulle til Tokyo, så kom han med følgende anbefalinger:
    Morsomt om dette gir oss IF-ere noen gode opplevelser:)

    upload_2023-8-3_12-29-35.png
     

Del denne siden