Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,038
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke konkret erfaring med disse. Men av tidligere erfaringer kan det være nødvendig å reservere bord lang tid i forveien hvis det er snakk om veldig populære steder.

    Jeg har i de siste gangene gått for motsatt retning, nemlig besøker spisesteder i vanlige nabolag som besøkes av lokalfolk. Erfaringer viser at man også finner god mat på disse steder. Særlig i Shitamachi, der finner man ofte spisesteder med lang tradisjon.
     
    Darkcho, Maggie and holmen like this.
  2. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    496
    Likes mottatt:
    1,564
    Bonuspoeng:
    93
    Det er det som er så herlig med planleggingen av disse turene, man planlegger å planlegger. Så tar turen en helt annen vending når man er først ankommet. Plutselig så finner man et lokalt "hull i veggen" som bare overrasker positivt og gir tidenes opplevelse.

    Ved første reise til Tokyo så har jeg i utgangspunktet tenkt å komme meg opp på Grand Hyatt å ta meg en drink i Jazzbaren. Har drømt om dette siden første gangen jeg så "Lost In Translation". Viktig å sjekke om Hibiki smaker bedre i lufta enn på bakken.

    Fant denne listen som kan være til inspirasjon for folk: https://www.eater.com/maps/best-restaurants-tokyo-japan
     
    holmen, Maggie and Upsaker like this.
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,787
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    I andre halvdel av september skal jeg til Japan for å se på F1 på Suzuka. Skal bo i Nagoya.
    Jeg lander på KIX på fredag morgen (kl. 10:10) og vurderer å droppe banen på fredag og heller besøke Osaka eller Kyoto (eller begge) på vei til Nagoya. Må være i Nagoya fredag kveld.

    Bør jeg dra innom både Osaka og Kyoto, eller kun en. Og i så fall hvilken by?
     
  4. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Spiste på Narisawa i 2019. Da var det meeget bra!
     
    Maggie liker dette
  5. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,173
    Likes mottatt:
    36,706
    Bonuspoeng:
    293
    For oss som ikke umiddelbart har datoene på alle bilrace i verden i hodet. Hvor mange dager har du?
     
  6. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,787
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    Lander fredag morgen. Det er trening på fredag (som jeg dropper), kvalifisering lørdag og løp søndag. Hjem mandag morgen. Så lørdag og søndag er låst. Og dermed sitter jeg igjen med den fredagen =)
    Så spørsmål er bare hva jeg skal gjøre på vei fra KIX til Nagoya.
     
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,038
    Bonuspoeng:
    183
    Du har neppe tid til å besøke attraksjoner i begge byene med mindre du synes det er gøy å stresse deg fra attraksjon til attraksjon. Les på nettet hva begge byene har av attraksjoner og velg en by. Begge har mye morsomt å by på.
     
    indahla liker dette
  8. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    496
    Likes mottatt:
    1,564
    Bonuspoeng:
    93
    Håper å få booket plass på Narisawa eller DEN til neste Tokyotur.
    Virker som mildt sagt fantastiske restauranter.
     
    Maggie and dahlmath like this.
  9. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    236
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har tips til rimelig og bra overnatting i Osaka? Er mange APA hoteller. Vurderte og Sotetsu Fresa Inn Kitahama, Hotel Noum og Unizo Inn Osaka Kitahama. Gjerne et hotell hvor det er enkelt og kjapt å ta seg til Kobe. Vurderte og overnatting i Kobe men bedre priser i Osaka og bedre for mat.
    Prissjikt: Målet med turen er 500 natten. Veldig nær det i Tokyo da hotellet jeg booket der er 600 natta. I Kanazawa har jeg booket til 400 natta. I Nagoya ble det nærmere 900. Fant i utgangspunktet mye rimeligere der og men hotellet var dyrere i helgen samt høyere skatter i Nagoya og booket med frokost. Så regner med 600 i snitt for overnatting hele Japanturen.
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,173
    Likes mottatt:
    36,706
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke hvor mange dere er som reiser. Men tenker at du er inne på noe lurt. De store Japanske biz kjedene kan gi value for money med rene, om trange rom. Men vær klar over at en japansk dobbeltseng ( på den typen hotell) med tilgang fra en side. Er for smal for to venner på tur.

    Jeg kan ikke gi deg konkrete forslag.

    Hvis du er glad i mat men ikke er Japan reisende ofte så vurder en natt ( dyrere en snitprisen) på et Ryokan. ( særlig hvis dere er 2 på tur) og bestill da med middag og frokost, som tradisjonelt serveres på rommet. Ikke vær bekymret for hotellene uten eget bad på disse rommene. Dere har tilgang til rent og ordentlig baderoms området og toaletter osv. Det er i alllefall for meg en fin opplevelse og et lite døgn der en ikke bruker penger utover hoteloppholdet.
     
  11. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,477
    Likes mottatt:
    25,210
    Bonuspoeng:
    183
    Tokyo er byen over alle byer: en surrealistisk sammensmeltning av tradisjon og kapitalisme, av orden og kaos, av fargerik neon og endeløs betong

    Vi gir deg fem uforglemmelige alternativer
    https://www.aftenposten.no/reise/i/y6Oq4a/tokyos-ukjente-bydeler

    Er bonusnissene enig i disse alternativene Aftenposten har ramset opp?

    1. Ikke Akihabara, men ... Nakano!
    2. Ikke Harajuku, men ... Shimokitazawa!
    3. Ikke Asakusa, men ... Yanaka!
    4. Ikke Golden Gai, men ... Shibuya Nonbei Yokocho!
    5. Ikke Ueno, men ... Yoyogi!


     
    milehigh and Jorge like this.
  12. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    236
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Takker for tips @ccurrahee. :) Jeg reiser alene så da er den måten å reise på perfekt. Har blitt mange turer til Japan. I Tokyo har favorittmåten min blitt å velge Asakusa på booking/hotels og så sortere på pris. Synes det gir mest bang for the buck når en drar alene, selv om det er gøy å teste andre områder i Tokyo og. Men Asakusa og Ueno pleier å være best på pris og er jo veldig sentralt og.:) Likevel greit at det ikke er så trangt at en nesten ikke får åpnet kofferten hehe. Men er liksom en mellomting mellom det og Tokyo Station Hotel (kult hotell- overnattet en gang der en natt bare for å prøve det)
    Ofte får en gjort ekstra gode dealer ved å booke tidlig og. Sist jeg var i Japan i fjor hadde jeg 5 netter i Fukuoka på "The Lively Fukuoka Hakata". Kjempeflott hotell, god størrelse på rommet og betalte bare 400 natta. Mange tenker nok at Japan er dyrt, men det trenger det ikke å være. Bare vært i Osaka 1 gang før- da bodde jeg på Cross Hotell Osaka- et flott hotell men ikke innenfor budsjettet.

    Ryokan er absolutt en opplevelse- der finner en jo hele prisskalaen. Bodde på noen rimeligere da jeg var på rundreise i Japan en gang, Matsumoto, Shirakawa, Takayama.... Husker jeg ble hentet på stasjonen også en plass og kjørt tilbake. I Matsumoto tror jeg det var.
     
  13. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    709
    Likes mottatt:
    982
    Bonuspoeng:
    93
    Prøvde å få til en booking på Den før en tidligere Tokyo-tur. I veldig god tid i forveien.
    Erfaringen den gang var at det ikke er mulig å få til uten at du kjenner en lokal som gjør bookingen.

    Men kan jo ha endret seg, si ifra hvis det lykkes deg.
     
  14. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,038
    Bonuspoeng:
    183
    Nakano er absolutt verdt å besøke. Har vært der selv et par ganger og Nakano Broadway er jo et sted som må besøkes. Shimokitazawa er fint sted å besøke. En liten overvekt av kvinner finner ofte veien til Shimokitazawa da det er flere klesbutikker som selger fine brukte klær. Yanaka er et godt alternativ og Yanaka Ginza er kjekt å få med seg. Gå gjerne dit sånn sent på ettermoddagen, men før solbedgang. 4 og 5 føler jeg det ikke er så stor forskjell på. Men det finnes nok av gater med izakayaer i østlige del av Tokyo som er kjekt å besøke, men språk kan by på utfordringer innimellom.
     
    Last edited: 09. aug 2023
    Maggie liker dette
  15. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    496
    Likes mottatt:
    1,564
    Bonuspoeng:
    93
    Skal prøve å dra innom de fysisk i desember da er det akkurat litt over 2 måneder før neste Tokyotur. Hvis ikke er det bare å prøve telefonen..
     
    magnusant liker dette
  16. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    12,078
    Bonuspoeng:
    183
    Syns at Shimokitazawa er veldig kosleg og verdt eit besøk, har returnert der fleire gonger.
    I helgene har dei ofte litt små koslege konsertar/show(gratis), food trucks etc også.
     
    Maggie liker dette
  17. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    12,078
    Bonuspoeng:
    183
    Viss du har DNB Saga/PB så kan du få Saga Life concierge til og kontakte Tokyo avdelinga for bestilling.
     
    Maggie and LaDuden like this.
  18. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,477
    Likes mottatt:
    25,210
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 09. aug 2023
    markus and LaDuden like this.
  19. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    496
    Likes mottatt:
    1,564
    Bonuspoeng:
    93
    Takker @Maggie @snus_mumrikken .
    Har jo egentlig ikke tenkt over hva conciergiene kunne benyttes til, da man oftest prøver å fikse slike ting selv.
     
    Last edited: 09. aug 2023
    snus_mumrikken and Maggie like this.
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,787
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig besvart tidligere, men jeg finner det ikke via søk..
    Jeg skal nok ta Shinkansen to ganger ved neste reise i september:
    Kyoto til Nagoya og Nagoya til Osaka.
    Må det kjøpes billetter og bookes seter på forhånd, eller er det bare å møte opp på stasjonen like før avgang og kjøpe billett da?
    (kommer ikke til å kjøpe noe pass da det ikke lønner seg)
     

Del denne siden