Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,818
    Likes mottatt:
    8,267
    Bonuspoeng:
    183
    Du får kjøpt på automat eller betjent skranke på togstasjon
     
    indahla liker dette
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,139
    Likes mottatt:
    7,452
    Bonuspoeng:
    293
    Det er normalt betraktelig billigere å booke på forhånd. Så jeg ville ihvertfall sjekket prisforskjellen kontra fleksibiliteten av å bare kjøpe til avgangen du trenger på stasjonen.

    Sist jeg gjorde dette (2019) brukte jeg en app som heter Shinkansen smartEX. Usikker på om dette fortsatt er beste måten å forhåndsbooke, men det fungerte veldig bra da. Billetter ble hentet med kode i en automat på stasjonen, men hvis du har skal det også være mulig å registrere et suica eller annet IC i appen og validere med dette.

    EDIT: Det ser ut som appen kun er billigere hvis man ønsker å reservere sete: https://smart-ex.jp/en/faq/category/detail/?id=457
     
    Darkcho and indahla like this.
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,785
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    Takk!

    Noen som også har erfaring med både "Ordinary" og "Green"?
    Vurderer det siste, bare for å ha forsøkt det. Ikke så mye dyrere ..
     
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,139
    Likes mottatt:
    7,452
    Bonuspoeng:
    293
    Har prøvd begge. Forskjellen er bedre seter (mer komfortable, bedre beinplass og 2+2 istedenfor 2+3). Er det lite forskjell i pris vil jeg si det er verdt det. Vi valgte å ikke gå for det de gangene prisforskjellen var endel større og det var helt greit det og.
     
    Last edited: 09. aug 2023
    indahla liker dette
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Så ofte kan Shinkansen gå mellom Tokyo og Osaka. Hvis penger ikke har noe å si, så kjøp billett på stasjon når du skal reise så du slipper å bli bundet til en bestemt avgang. Det er alltid en ledig plass på tog. Selv når det er Bon festival nå snart, er det masse ledige seter på alle avganger jeg har sjekket. Jeg reserverte fire seter fra Osaka til Tokyo med avgang imorgen for to timer siden. Og ikke kjøp billett fra betjent skranke, det er ofte kø der. Det er veldig enkelt å kjøpe billett i billettautomat

    IMG_4027.jpg
     
    Last edited: 09. aug 2023
  6. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    5,516
    Bonuspoeng:
    183
    Har en tur med innreise til HND og utreise KIX, så tenkte å ta toget mellom.

    Hva koster typisk en slik tur? Og hva sparer man på forhåndsbooking?

    K
     
  7. MedTekni

    MedTekni Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Gjorde det samme bare til Kyoto, priser til Osaka:

    En billett med reservert sete koster ¥‎14320, green car koster ¥‎19190. Bestiller du 3 dager eller mer i forveien koster green car ¥‎15940, div nesten samme pris. Husk å sitt på høyre side slik at du kan se Mt. Fuji på veien, ca 40 minutter inn. Men om du ikke gjør det er det bare å gå til vinduet å se.

    Jeg bestilte billetter med appen smartEX (finnes til iPhone og Android), her kan du velge seter i bestillingen også. I tillegg kan du koble det mot Suica, slik at du slipper printe billetter etc, bare tapper deg inn. Merk du må laste ned Suica appen for å gjøre dette om du lager Suica i apple wallet, for å få Suica nummeret ditt.
     
    Last edited: 09. aug 2023
    milehigh and democomputer like this.
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Det finnes "Early bird"-billetter. Hvor mye man sparer vet jeg faktisk ikke. Så kom jeg på at de bestilles gjerne via eki-net.com. Vet ikke om det er så aktuelt for deg. Undersøk gjerne klook.com. Det er mulig at du kan få billigere billetter gjennom dem.
     
  9. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,785
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan fikk du lastet ned smartEX-appen på iPhone?
    Jeg finner link til appen men den vises ikke på iPhone. Ser også ut som den kun gjelder for USA + noen andre land (ikke Europa)..

    2023-08-09 16_07_42-Ulest e-post - ain@trimit.com - Outlook.png

    Samme gjelder Pasmo =)
     
  10. MedTekni

    MedTekni Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Ah stemmer, det hadde jeg glemt. Jeg har en amerikansk Apple Store konto så brukte den. Relativt enkelt å opprette, bare å google det! Praktisk å ha på USA reiser :)
     
  11. thfagert

    thfagert -

    Innlegg:
    202
    Likes mottatt:
    791
    Bonuspoeng:
    93
    Vi bestilte på forhånd med smartex, dog mellom Tokyo og Kyoto. Det endte med litt under 900 kr pp i Green Car og reserverte seter med Kodama (litt flere stopp). Det var samme pris for vanlige seter på et raskere tog, vi gikk for komfort.
    Ca en mnd før åpner de for de billigste billettene.

    Du trenger ikke app, det er bare å registrere seg via nettsiden https://smart-ex.jp/en/index.php
     
    democomputer and Trent600 like this.
  12. CowboyDan

    CowboyDan Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    33
    Upsaker liker dette
  13. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,821
    Likes mottatt:
    12,061
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men har skjedd ganske masse på Bare. Så veldig få ansatte igjen, så nå blir det nytt konsept.
    Gjengen som var bak Bare, skal starte opp ny restaurant til våren. April/Mai er målet, men kan jo skli litt ut.
    Så kanskje det kan bli 3 * restaurantar i Bergen.
     
    Flymunda and CowboyDan like this.
  14. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    2,234
    Bonuspoeng:
    93
    Vet ikke hvor folket har erfaring med å kjøpe JRpass, men jeg bestile nettopp fra https://www.japan-rail-pass.com/

    En fordel var at de tok betalt i NOK, slik at man slipper valutapåslag og evt. dårlig vekslingskurs. Dessverre tok de ikke Amex.

    Bestilte også Suica kort som blir levert i posten samtidig. I tillegg la jeg på en ekstra tjeneste hvor man kan ringe til et nummer dersom man trenger hjelp eller lurer på noe underveis. Får se om det blir behov for å bruke det, men til 180kr tenker jeg det er en liten sum å betale for å unngå å bruke alt for lang tid om man først blir stående fast et sted.
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,913
    Likes mottatt:
    22,580
    Bonuspoeng:
    293
    Bare seks dager til min avreise, så på tide å planlegge litt. Hvordan kommer vi oss enklest fra Haneda til Shibuya?
    Keikyu Line til Shinagawa Station og Yamanote til Shibuya eller Tokyo Bus til Cerulean 08:15, 08:55 og 09:50 som tar ca 70 min. Og hvilken buss rekker vi når flyet lander 07:55? Ser ut som bussen tar Pasmo og Suica, og det ser det ut til at vi kan skaffe oss og legge i Apple Wallet før vi reiser?
     
  16. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Tog mener jeg er enklest. Jeg har Suica på tlf og det fungerer så bra. Suica kan brukes på mange andre steder enn på tog, metro og buss.
     
    Upsaker liker dette
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,818
    Likes mottatt:
    8,267
    Bonuspoeng:
    183
    Har tidligere bestillt fra https://japanrailpass.net/en/.

    Såvidt jeg vet er dette den offisielle og eneste siden hvor du også kan booke seter online på forhånd før du ankommer Japan

    Kan selvfølgelig booke seter gratis når man kommer til Japan med andre løsninger enten via skranke eller automat, men fra vår erfaring var det vanskelig å finne 4 seter siden av hverandre noen dager før avgang.
     
  18. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,474
    Likes mottatt:
    25,179
    Bonuspoeng:
    183
    Hva bør man fylle koffertene opp med fra Tokyo? Spesielt med hva som er langt billigere en hjemme?
    Var innom en lokal matbutikk i går og prisene på fks nudler var ikke så mye billigere en ved Asiatiske butikker hjemme. En ting jeg la merke til var betydelig billigere var all type Whisky, både eksport og lokalt.
     
  19. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok veldig individuelt. Jeg og kona handler gjerne inn ting som ikke er å finne eller veldig vanskelig å finne hjemme i Norge. Om de er billigere, er det en ekstra fordel. Elektronikk, fotoutstyr, tilbehør til fotoutstyr og spillkonsoller, tørrvarer (jeg lager gjerne japansk mat hjemme), godteri/snacks (populære blant barna mine og deres kamerater og kan gis som gaver til noen av mine venner, såkalt "Omiyage"), kostyme og klær, kjøkkenutstyr, håndlagde gods, f.eks. vesker/bager/ryggsekker osv.

    Edit: Her er godteriene jeg kjøpte i Tokyo for et par uker siden. De forsvinner raskt!
    IMG_5311.jpg
     
    Last edited: 01. sept 2023
  20. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    1,563
    Bonuspoeng:
    93
    Basert på interesser, men jeg tenker å gå på skattejakt etter klokker og sneakere.
    Tokyo har noen sagnomsuste markeder. Med bra priser for slike "skatter".

    I tillegg til Japanske ting man ikke finner så lett i Norge som f.eks. særegne godteri og klær.
     
    Maggie liker dette

Del denne siden