Kø på ankomst fra utlandet på OSL og andre flyplasser i Europa

Tråd i 'Reisemål' startet av FlyerOslo, 08. juli 2021.

1. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Blankt nei på gjennomgående billett med Norwegian, og kø i passkontroll tilsvarende? (som er problemstillingen her)

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Det har jeg ikke prøvd :oops: Har hatt lite mellomlandinger med Norwegian egentlig.. Kan telles på en finger.

3. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    En venn kom fra Frankfurt med LH 864 i går kveld, reiste på pass fra EU, landet 23:12, kjapt gjennom grensekontroll, men lang venting for test. Rakk ikke siste Flytoget eller Flybussen til Oslo.

4. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    1,974
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kom hjem fra BRU i går med belgisk pass og uten vaksine i kroppen, flyet landet kl. 20.50, var ute av flyplassen på under en time (inkludert handling av kvote). Så det kommer veldig an på passasjerstrykket, tydeligvis.

EndreD liker dette
  5. FlyerOslo

FlyerOslo Medlem

Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for alle tilbakemeldingene, keep them coming :) Ting kan endre seg hvis det blir mange flere reisende, så det er bra med all informasjon om hvor lenge folk måtte vente og når de ankom.

6. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Dro fra Frankfurt i dag. Ingen kø ved innsjekk, som eurobonus gold kan man bruke first class-skrankene helt til høyre i A. Agent var litt usikker på norske regler rundt fullvaksinert og krav, men hele prosessen med å gå igjennom sjekklista tok 2-3 minutter. Sikkerhetskontrollen var også effektiv, ingen kø i det hele tatt.

Senator-lounge ved duty free (A15?) er åpen. Avslappet men nær maks kapasitet. Business-lounge lenger ut på A (A28?) har takeaway-sandwich.

Boarding litt forsinket, ca 15 minutter, og flyet i lufta 12:18, 18 minutter etter oppsatt avgangstid.

Hjulene traff bakken i Oslo 13:52, 8 minutter før tiden. Gikk av flyet 13:59 på gate 69 (pir nord, C5/D5) og måtte gå trapp ned til buss. Så ut til at mange ikke fikk med seg at de skulle ta buss men gikk forbi skiltet og opp til stengt dør, for bussen ventet lenge :)

Buss fremme 14:07, gjennom fremvisning av covidpass og selvbetjent passkontroll 14:14.

Infoskjermer maser om obligatorisk innreiseregistrering, som man da ikke trenger som fullvaksinert.

Bagasje på båndet 14:25, utenfor noen minutter etterpå.

Jeg gikk innom innsjekkingsområdet på vei ut og nå (14:30) var det helt rolig der. Ingen kø å snakke om for de som skal ut og fly.

Oppsummert: 40 minutter etter landing er du utenfor, hvis du er norsk og fullvaksinert.

7. FlyerOslo

FlyerOslo Medlem

Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for informasjonen. Var det ingen sjekk rundt Covid da du skulle inn til FRA, eller sjekker de bare de utenom Schengen?

8. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen sjekk i det hele tatt ved ankomst FRA. Det blir jo sjekket av SAS, så da regner tyskerene med at ting er på stell.

Er kanskje en ting også, at det ikke er så mange som flyr fra rødt land til Oslo og så videre til Frankfurt? Er verre motsatt vei, så skjønner at Oslo ikke vil la fly fra Frankfurt få fritt leide.

FlyerOslo liker dette
  9. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Det er strengere krav til internasjonal transit i Frankfurt enn på Gardermoen.

På OSL kan du ta transit fra rødt land uten noen test eller koronasertifikat. Ved Frankfurt trenger du dokumentasjon selv om du kommer fra grønt land.

Last edited: 14. juli 2021
    milehigh liker dette
  10. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Nå så jeg ikke spesifikt etter det, men det skal altså gå an å gå ned til gates etter å ha passert pass/covidkontroll? Eller blir de sluset ned til bagasjebånd og covidtesting?

Her er forresten det fine beviset på at man slipper testing.. Som dere kan se er det høy sikkerhet og det er ikke laget på 5 minutter i word for å bli printet ut på en laserprinter og klippet opp..

20210714_141908.jpg

Djevelen i meg vil lage en nesten identisk lapp som sier noe helt annet, og med en helt annen logo, og se om det blir akseptert :-D

Litt som i militæret hvor en menig testet om han fikk gå inn porten om han holdt opp en osteskive foran en uinteressert vakt

milehigh, Earl, holmen and 5 others like this.
  11. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,480
    Bonuspoeng:
    113
    Skal til ARN neste uke. Reise ikke fullvaksinert, men kommer tilbake på dag 15 (fullvaksinert). Med utenlandsk pass og Onkel P på grensen er jeg forberedt på det meste. Skal fylle ut innreiseregistrering i tilfelle, Pass, oppholdstillatelse, bostedsattest, registrerte opplysninger, bekrftelse at jeg eier bolig... stoler ikke på de på grensen. :D Alt fin sortert i en perm...

Men det jeg leser er lovende. Egen kø for vaksinerte er vel absolutt akseptabelt. Jeg har bare 1:35 layover i OSL...

12. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    Dette lapp-systemet til Politiet virker jo være noe som kunne ha vært forståelig første dagen ved innføringen av noe slikt. Merkelig at det ikke er dato, eller i det minste noe som indikerer hva personen heter som har fått lappen etc.

13. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,721
    Bonuspoeng:
    113
    Helt unødvendig, eneste du trenger er EU koronasertifikat (fra helsenorge), som du kan laste ned så fort du har fått andre dosen.

Innreiseregistreringen vil jeg sterkt fraråde å fylle ut når du regnes som fullvaksinert ved innreise, da skal man nemlig ikke gjøre det. Det eneste du åpner er å bli fulgt opp av innreisekontoret som er kronisk forvirret og tar mer feil enn riktig om hvilke regler som gjelder. Og kanskje havner du i blå kø istedenfor grønn kø på OSL.

Jeg vil anbefale deg å forholde deg til reglene slik de er nå, og det er at det eneste du skal gjøre er å vise koronasertifikat (EU), gå i grønn kø og få unntak fra både test og karantene.

God tur! :D

Travellingalf and kaiarne like this.
  14. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,721
    Bonuspoeng:
    113
    Å skrive hva personen heter er vrient all den tid lappene er skrevet ut på forhånd og man får dem umiddelbart etter man har vist koronasertifikat.

Grunnen til at de ikke gjør så mye ut av det er nok at lappene ikke har mye betydning. Samtidig som man får lappen blir man også henvist til enten blå eller grønn kø – og det er egentlig det som er viktig og gjør at man slipper innreisekontroll, -registrering og -karantene. Lappen er bare for å slippe test når du først er gjennom.

trygveat liker dette
  15. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Lappen fikk man etter man har gjennomført selvscanning av pass i den grønne køen. Og den må leveres for å slippe ut av bagasjebåndområdet.

Det burde sånn sett være mulig å kjøpe duty free før man går til test, for de som lurer på dette :-D

16. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    352
    Bonuspoeng:
    63
    jeg kommer neste uke fra rødt land og en i familie er ikke vaksinert. flyet lander i CPH på kveld og flyr etterpå til OSL og kommer 00.10. Der må jeg overnatte og så har fly OSL-TRD dagen etter kl 17. Jeg ser at det er et fly CPH-TRD dagen etter ankomst kl 19.
    Vil dette funke mtp karentene osv?

jeg tenker at hvis jeg lander i CPH og overnatter der er det karenteneregler som gjør at jeg ikke kan reise dagen etter til Norge?
    men det hadde vært fint å slippe ekstra fly + go gjennom gardermoen. spesielt med to småbarn :)

17. anders8

anders8 Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Vi er to fullvaksinerte voksne og hadde med tre barn under 12 år, kom fra Island på tirsdag. Vi fikk ikke gå i fullvaksinert kø, men ble sendt i køen for norske statsborgere. Men denne tok 5-10 minutter uansett, så ikke noe stort problem. Fikk unntakslapp for hele bunsjen (word + saks som beskrevet over), og kunne gå rett gjennom etter å ha plukket baggasje og taxfree.

FlyerOslo liker dette
  18. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,721
    Bonuspoeng:
    113
    Da har de justert litt på det.

Uansett vil ikke det å forfalske en slik lapp hjelpe så mye (kanskje slippe test, kanskje bli arrestert for å ha forfalsket politidokument) da man uansett vil havne i blå kø og ikke grønn.

19. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    For de norske som ikke er fullvaksinert, og ankommer fra utland på Gardermoen:

Hvordan foregår det med testing og karantene? Må alle testes, venter man der til man får svar, ny test etter 3 dager, før man får reise til utlandet igjen?

Jeg lurer fordi jeg ankommer Gardermoen søndag kveld, med bare 1 time mellomlanding. Skal reise igjen allerede tirsdag kveld på jobb i Kroatia.

20. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden