Hvordan blir det med ankomst fra utland med krav om test nå når man har transitt ? Har feks bestilt fly videre(gjennomgående) etter ankomst OSL og så videre innenriks med 1t5m transfer tid. Dette var jo helt ok når vi bestilte, men nå som det må testes og de rapporteres om mer en 1-2 timer kø blir en jo litt usikker. Hva er praksis eller anbefales og gjøre? Noen med erfaringer? Reisen er i romjulen.
Man må vel plukke bagasjen opp og sjekke den inn på nytt, ev self check-in. Og så gjennom security igjen. Connecting Norway har vel vært deaktivert ganske lenge. Jeg ankommer rett før jul og regner med at de klarer å få til et system for å redusere køen snart. 1-2 timer er ikke holdbart over tid, i tillegg utgjør det også en smittefare å ha så mange samlet på én plass.
Domestic transfer er operativ igjen og det meldes om egen teststasjon ved D2. Reisende med dårlig tid har mulighet til å få utlevert hjemmetest og dermed slippe å vente i kø. https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/domestic-transfer
Dette er jo positivt! Hvordan var de reglene nå igjen, om en ankommer med Swiss på gjennomgående billett og skal videre med SAS kan en ikke bruke domestic transfer? Er litt uklar ordlyd på linken.
Jeg landet akkurat på Gardermoen nå, kom fra ORD med SAS, utrolig kjekk og kjapp prosedyre, alt som står i vedlegget til trygveat stemmer. Gikk bort til D2, registrerte seg for test, og var gjennom teststasjonen på 5 min. Samme med tollen, gikk rett gjennom. Så var det bare å gå til innenlandsgaten
Greit å ha i mente at dersom du tester positivt, får du ikke dra videre innenlands med fly og må ta isolasjon på karantenehotell ved OSL, med mindre du har tilgang og transport til annet egnet oppholdssted i nærheten. Tror vi kan forvente at positiv test ved ankomst blir mer vanlig denne vinteren. Se også: https://insideflyer.no/forums/problemstilling-karantenehotel
Jeg har sett at det blir ropt opp om noen skal videre til 'x' når en avgang nærmer seg og at man da blir tatt ut av køen og får utlevert selvtest. Er kun om man må gjennom security pånytt at man trenger bekymre seg for tid.
Landet på OSL i dag direkte fra EWR. Var heldig med at det var lørdag morgen og begrenset med flyvninger innkommende fra utlandet. Følte nesten vårt fly var det eneste på det tidspunktet. Etter henting av bagasje, og gjennom toll blir man sluset opp til avgangsnivå hvor testingen foregår. Køen gikk relativt kjapt og man må vente i et område inntil man får sms om at svar foreligger. Deretter må man gå gjennom en sluse og vise en QR kode man får tildelt hvir man får beskjed om neg/pos. Hele seansen fra køen startet ved teststasjonen tok ca 30 min. jeg kan se for meg at ved mange innkommende fly vil det fort ta opptil 1-3 timer, men vil trolig gå fortere for de som skal videre innenlands og som går på egen dedikert teststasjon ved D2 som nevnt over. moralen er vel at man må påberegne en del ekstra tid hvis man lander på tidspunkter sammen med mange andre fly i disse dager.
jeg kom inn med TK fra IST på fredag, og skulle videre med SK til TOS. jeg kunne ikke bruke transfer ved D2, det må være samme airline, fikk jeg beskjed om. hentet bagasjen, og etter tollen fikk jeg beskjed med en gang om at kapasiteten på teststasjonen var sprengt, så jeg kunne bare gå ut, og ta en hjemmetest innen 24 timer. Passkontrollen tok dog 30min. her var det mulig å "snike" i køen om man hadde dårlig tid.
Sist jeg besøkte Norge så var både domestic transfer (Connecting Norway) stengt og det var noe av det mest uorganiserte sirkuset jeg noensinne har opplevt på noen flyplass for å komme seg gjennom pass/korona-kontrollen etter å ha forlatt flyet. Jeg har lest at domestic transfer nå er åpen igjen—stemmer dette fortsatt? Hva med prosedyrene for å komme seg fra flyet til (og evt gjennom) domestic transfer—hvordan er de om dagen og hva slags kaos kan man forvente seg (ankomst fra EU, forrige stopp ARN med SAS)? Jeg har i utgangspunktet god tid, men nå om dagen vet man jo aldri så bedre å være forberedt!
Jeg ankom OSL i dag ca 12.45 fra Vien. Alle fikk bare en 5.pack test i hånden. Ingen testing. Gikk forbi domestic transfer, og der satt det tre kvinner i tre testbåser. Usikker på om de tester der fremdeles, men det gir jo ingen mening ift de som plukker opp bagasjen og sjekker inn på nytt (eller er det så få?).
Du verden! Dette var jo strålende nyheter Plutselig veldig interessant å gjøre en dummy booking innenlands for å gå i transfer-kø på retur fra utlandet da Etter en ankomst fra utland torsdag forrige uke hadde de 2 timer kø for testing før exit OSL. Kan jo i stedet alltids "ombestemme seg" og gå ut fra OSL domestic etterpå... Edit: det behøves gjennomgående billett, så da gikk ikke den ideen likevel
Jeg landet samme dag fra Østerrike (via CPH) - i opplegget beskrevet over kunne man i pre-registreringen til test (som gjøres i køen) hake av for om man hadde transfer videre innen 45 min fra boarding. Gjetter da man tas ut av køen og får selvtest. Hele opplegget tok 25 min ved 18:30 tiden lørdag 18/12. Merk at underlig nok er testingen etter taxfree og toll, så passasjerer fra ulike deler av verden "mixes" i taxfree og bagasjehall, noe som virker rimelig korttenkt når det kun brukes antigen hurtigtester (samme som på skolene)
Landet i ettermiddag ca 17:00 fra HAM/CPH. Hadde nok litt flaks, vi var noen minutter forsinket så et par fly som skulle ha landet etter oss landet istedenfor før oss så køene for test var laaaange på domestic transfer, og da tipper jeg at det var ganske fullt oppe. Fikk selvtest med besked om å teste meg selv innen 24 timer. Det er nå gjort og den er negativ.
Kom til OSL forrige uke fra Schengen med kun håndbagasje. Gikk uten å stoppe fra flyet til toget. Ingen test, ingen info fra personell (mottok SMS) og ingen selvtest utlevert. Det var mye aktivitet, helsepersonell og kø ved Domestic Transfer. Andre jeg snakket med som ankom samme dag brukte over 2.5 timer på flyplassen. Tror testkapasitet og behov for venting varierer med tid på døgnet. Kanskje de prioriterer enkelte flyvninger inbound. Jeg tipper testing ved ankomst blir avviklet for de med EUDCC.
Ja, slik bør det jo være. Vaksinene er vel ikke like effektive mot Omicron, men nå sier nettopp mediene at denne varianten er den mest utbredte i Oslo og Viken allerede. OG at knapt noen legges inn på sykehus pga denne. Kanskje må vi alle regne med å ha en lett influensa med Omicron og så bli naturlig immune etterpå? Valgte meg Moderna som booster dose selv rett før jul, den er visst et lite hakk mer effektiv mot varianten...