Kø på ankomst fra utlandet på OSL og andre flyplasser i Europa

Tråd i 'Reisemål' startet av FlyerOslo, 08. juli 2021.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Settes stor pris på! :)

    Er mange tråder og svar på forumet, og reglene endres hver dag. Tenkte bare om det var noen som har vært på OSL de siste dagene som hadde noe annen info eller erfaring.

    Finland åpnet mandag opp for at det ikke trengtes test før man boarder. På kvelden samme dag var det stengt ned med pålagt test ved ankomst Finland og test etter 72 timer igjen.. o_O
     
    Insomnia4u and Edvard like this.
  2. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Ankomst CPH frå non-schengen(USA):
    Fekk kun spørsmål om me var vaksinert, hadde sertifikatet klart men trengte ikkje vise.
    Blei henvisst direkte til passkontroll, denne var som vanlig uten å vise sertifikat.
    5min kø i passkontroll.
    Dei som ikkje var vaksinert blei hennvist til egen kø.

    Sertifikat nødvendig for å komme inn i Loungen.
     
    FlyerOslo, Insomnia4u, paron and 3 others like this.
  3. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for info. Dvs. at den QR-koden som jeg ser nå ikke vil endre seg på dag 14? Jeg vil være fullvaksinert 27. og reiser tilbake 28. Men å skrive ut hele greia nå ville være vedig praktisk

    Ellers tar jeg med papir (siden passet ha en tysk ørn på fronten og ikke norsk løve^^), men ikke bruker registreringen - må ikke forvirre folk for mye :D
     
  4. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Ankomst OSL i dag, var ganske spent.
    Først sjekk av koronasertifikatet + pass (kun for ID sjekk)
    Blei så slusa på «grønn linje» ved den automatiske passkontrollen fekk me utdelt denne papirlappen som har vore flittig diskutert.
    Så var det rett til taxfree, hente bagasje, levere lappen.
    Frå landing til me var pakka klar i bilen til å kjøyre ut ca 50min.
    Kunne brukt mindre tid i taxfree, men måtte kjøpe litt gåver.
     
    holmen liker dette
  5. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Skjer ingen endring med QR-koden nei, den inneholder bare dato for dose 2, så så raskt den er synlig på helsenorge.no kan du printe ut passet.

    Skriv ut koronasertifikatet, ta med det og ditt tyske pass – dropp registreringen – så skal alt gå fint.
     
    TElg78 liker dette
  6. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Må man ha sertifikat for å slippe inn i loungen uansett hvor man kommer fra?
     
  7. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, slik eg har forstått det krav for å
    sleppe inn på restaurant etc, må ikkje vere vaksine. Kan også vere test.
     
    Flyrlavt liker dette
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  9. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Fy f****... derfor ventet jeg å komme tilbake til jeg er fullvaksinerte... 90 minutters layover hadde ellers vært umulig... Håper det er nok plass for de som ikke må testes...
     
  10. FlyerOslo

    FlyerOslo Medlem

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Det stod køen leder mot teststasjonen alle må igjennom, men de som er fullvaksinerte må vel ikke stå i den køen for så når de blir deres tur vise at de er vaksinerte?
     
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Neida, ikke fullvaksinerte.

    *lånte en hatt av @Edvard *
     
    obay and FlyerOslo like this.
  12. FlyerOslo

    FlyerOslo Medlem

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    "Hvis grensekontrollørene ser at antall reisende øker, og at kontrolltiden skaper uforsvarlig stor kø, skal det vurderes å slippe folk gjennom uten kontroll" https://www.vg.no/nyheter/innenriks...ltesting-for-aa-komme-til-norge-timevis-i-koe

    Tror de praktiske problemene vil trumfe de smittevernmessige hensiktene.
    I juni 2019 var det 2,3 millioner utenlandsturer og i 2021 juni var det 157000. I juni var det opptil 6 timer køer, så kan man tenke seg når dette tallet kommer nærmere pre-korona.
    https://avinor.no/en/corporate/about-us/statistics/traffic-statistics
     
  13. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Drar hjem fra Spania søndag. Er det noe poeng å ta test før hjemreise når man alikevel må testes ved ankomst OSL? Er jo ikke et absolutt krav da det gis unntak for mye. Vi har grønt sertifikat, men kun 1 av 2 doser på over 3 uker fra første.
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du får prøve Elo og gi oss tilbakemelding på hvordan det gikk.

    Du har rett at det finnes mange unntak for «krav om attest på negativ koronatest ved innreise». Men om flyselskapet gjør jobben sin, må du overbevise dem om følgende:

    • it is impossible or unreasonably difficult for you to obtain such a certificate.

    IATA Timatic: - nationals and residents of Norway with no possibility of getting tested in the departure country.

    Tror ikke de kan nekte deg boarding, men selv om du har rett kan det være at du ikke får det som du vil. Det spørs hvor mye energi og tid du vil bruke på flyplassen.
     
    Last edited: 22. juli 2021
    milehigh liker dette
  15. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183

    Enig med @Edvard over. Men er du norsk statsborger kan du ikke nektes innreise, så ingen fare for flyselskapet. Har du 1 av 2 doser har du også grønt pass, og det fremgår ikke direkte at du ikke er fullvaksinert, så dette bør holde til å lure innsjekk. Dessuten så er "unreasonably difficult" både en objektiv og subjektiv standard.

    Jeg var nylig i samme situasjon, og overhodet ingen sjekk av pre departure test i Norge som halvvaksinert.
     
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Koronasertifikatet bruker ikke fargekoder på kontrollside EU/EØS. At du ikke kan nektes innreise fratar ikke flyselskapet ansvaret for å kontrollere de reglene myndighetene har publisert på Timatic.
     
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer. Min bruk av "grønt pass" var upresist. Det var ikke bokstavelig ment, men mer at passet var gyldig = grønt. Slik mitt halvaksinerte pass var, med en klar expiry date frem i tid. Nok til å forvirre en innsjekkagent.

    Absolutt riktig, men om man argumenterer med et unntak (hvor du har bevisbyrden, men hvor forhold kan være uklare), er sjansen for konsekvenser størst for flyselskapet ift den reisende enn ift destinasjonslandet (i Norges tilfelle).
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge det er manuell dokumentkontroll kanskje, YMMV.
    Når vi går over til Travel Pass apper og QR-koder blir kontrollen ganske kjapp og presis.
     
    FlyerOslo and milehigh like this.
  19. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Dro fra Spania søndag. Pyset ut og tok en Antigen-test pga mørkerød status om vi i worst case ikke skulle komme oss hjem søndag. Rette etter testen gikk vi til innsjekk og fikk sjekket inn uten noen spm rundt prøvesvar.

    Jeg hadde sjekket inn på forhånd online, mens fruen og kisda (på egen PNR) ikke hadde sjekket inn. Jeg fikk sjekket inn selv om jeg i etterkant av innsjekk fikk mld fra Travel Ready Center at dokumentasjonen min ikke var god nok. (Lastet opp pass fra helsenorge (skjermbilde, ikke 3 siders PDF med eu pass).

    Uansett. Ankomst OSL var en drøm. Hadde fyly ut ankomstskjema på forhånd som politi scannet i passkontroll. De opplyste om karantenebestemmelser. Vi gikk så til bagasjeutlevering hvor bagasjen var klar på båndet (Priority-tags funket trolig).

    Så gikk vi direkte til COVID-test UTEN KØ, og kom rett på ny test. Like etter test kunne vi gå ut bare vi oppholdt oss "inne på flyplassen". Vi gikk så opp på innland og sjekket inn bags videre.

    Flyet landet 14:40, og vi var ferdig gjennom passkontroll, bagasjeutlevering og testing 15:13. Ca 4 minutt kø i passkontroll, ellers ingen kø noe sted. Vi var rimelig happy.

    Og en haugevis med negative COVID-tester tilbakelagt på reisen :)
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Spielhaug, FlyerOslo, kaiarne and 3 others like this.

Del denne siden