Kø på ankomst fra utlandet på OSL og andre flyplasser i Europa

Tråd i 'Reisemål' startet av FlyerOslo, 08. juli 2021.

1. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Slik ser testsenteret ut, fra SAS Gold lounge.

Spielhaug, EndreD, Emma and 1 other person like this.
  2. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Ankom nylig OSL fra Schengen på ettermiddagen. Tok ca. 20 minutter fra gate til toget. Viste ikke koronasertifikat noen steder.

Kontrollpunktet for EUDCC ligger utenfor tollen, så de har ingen mulighet til å vite hvor du ankommer fra når du spaser fram dit.

Jeg kikket på OSL arrivals i samme periode som mitt fly. Det var kun Europeiske flyvninger og én fra London. De hadde kun stikkontroll på vaksinasjonsbevis.

Det jeg ikke likte var at militære står for kontrollen her. Ser ingen grunn ressursmessig for at Oslo lufthavn skal bruke uniformerte folk fra Forsvaret (HV) til å gjøre en slik jobb.

Et uheldig førsteinntrykk for Kongeriket, spesielt for ankommende som kanskje har et anstrengt forhold til militære i sitt eget land.

Merk at passautomatene ikke kan lese ID-kort, du må bruke vanlig pass.

Kristian, ChrisTW, RescueMe and 2 others like this.
  3. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    37,145
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan se argumentet, men samtidig så forstår jeg at Forsvaret er bedt om å bistå da helse- og politiressurser kan brukes til andre og mer prekære forhold. Noe må jo våre grønnkledte brukes til også :)

Forsvaret har ei tidslinje for iverksettelse av bistand til sivile myndigheter:
    https://www.forsvaret.no/aktuelt-og...ver-forsvarets-bistand-til-sivile-myndigheter

Last edited: 28. sept 2021
  4. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Er det slik at de kjører passkontroll på alle som kommer fra utland nå?

5. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke. Har vist pass ved alle mine ankomster ved OSL i år, fra Schengen og non-Schengen.

Lost and Found har flyttet opp og helt vest i terminalen. Om du kun trenger å legge noe igjen for henting, er boksene i P10 parkeringshuset enklere og billigere.

RescueMe and holmen like this.
  6. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,626
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen kontroll ved ankomst fra CPH søndag kveld. Flyet parkerte ved D4 og vi slapp rett ut i avgangshallen. Det sto noen provisoriske boder for grensekontroll ved inngang til tax-free, men disse var ubemannet.

RescueMe liker dette
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,733
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen kontroll da jeg kom fra Hamburg for 10 dager siden.

RescueMe liker dette
  8. RescueMe

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for raske svar, skal ha min første utenlandstur på nesten to år i morgen!

Ikke lett å bli klok på hva som gjelder og ikke. Og infoen fra Bolaget var jo som vanlig litt upresis. Laaang sms om at innsjekk var åpen, men at jeg måtte laste opp dokumentasjon for å få boardingkort. Dette var selvsagt ikke nødvendig til Køben, men virker som om alle får samme info....

9. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Kom fra Frankfurt på lørdag og da var det passkontroll. Flyet hadde hjulene på bakken kl.00:03 og jeg stod ved toget kl.00:22, altså 19min fra rullebane via passkontroll til togstasjon noe jeg vil anse som helt greit :)

tobeornot999 liker dette
  10. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville lagt inn min. 60 minutter på en forbindelse utland til innenriks, uten innsjekket bagasje. Det kan ta ekstra tid i passkontrollen for de uten profilbilde.

Tar utgangspunkt i at den reisende har EUDCC.

Last edited: 29. sept 2021
  11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    :D:D

12. RescueMe

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Da var første utenlandstur på alt for lenge unnagjort. 24 timer i Køben gjorde litt for å dempe reisefeberen, men ikke mye....

Gikk overraskende lett å komme seg inn i Danmark og tilbake til Norge. Null stress å sjekke inn, alt gikk som før med boardingpass i appen og ikke noe ekstra dokumentasjon. Ved ankomst CPH ble vi møtt av noen hyggelige damer ved utgangen som lurte på om vi var fullvaksinert, alle som svarte ja, nikket eller gryntet ble sendt videre og ut i frihet.

Vel tilbake på OSL var det litt det samme, bare at de hyggelige damene her hadde militæruniform og virket noe uorganisert. Etter tollen kunne man velge å gå på grønt en gang til dersom man følte seg fullvaksinert, og så var man ute i frihet. Eller, man måtte helt ned til togstasjonen for å føle seg fri nok til å ta av munnbindet.

Upsaker, ChrisTW, Emma and 1 other person like this.
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,992
    Bonuspoeng:
    183
    Bittelitt off-topic, men likevel beste tråd tror jeg:

Drøy halvtime kø idag for passkontroll *ut* av Norge, når fly til Male, London, Addis og Istanbul gikk omtrent på likt.

Klønete av grensekontrollen med kun 5 skranker betjent og ingen auto-kontroll i maskinene på dagen høstferien starter.

Og flyplanen (med Male som ekstra fly fra QR) kjenner de jo også på forhånd...

Køen var omkring dobbelt så lang som dette. Endel stressa tyrkere og afrikanere gjorde stemningen i køen ganske fargerik :D

20211001_181432.jpg

EndreD and Edvard like this.
  14. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg spurte politibetjenten i luka for noen dager siden hvorfor automatisk passkontroll var stengt? Var det noe systemoppgradering, direktiv eller annen grunn?

Han sa det var lite å gjøre, så de foretrakk å ta alle manuelt. Etter å ha stått i en kort kø, ga jeg ham et passe skeptisk og lite overbevisende blikk, nikket og gikk videre.

EndreD, Insomnia4u and tobeornot999 like this.
  15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,992
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke sant?

Selsvagt I-lands-problem, men jeg har ikke vært borti køer å snakke om i verken Sverige, Danmark, Tyskland, UK eller Spania det siste halve året.

Vi har en egen evne til å fucke opp endel ting i Norge, spesielt når offentlig ansatte er involvert.

16. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Testplikt ved/etter ankomst til Norge

Personer som ankommer Norge, skal teste seg for SARS-CoV-2 ved grenseovergangsstedet i Norge, uavhengig av vaksinasjonsstatus.

Testen skal være antigen hurtigtest og den reisende skal vente på svar på teststasjonen.

Dersom det ikke er teststasjon ved grenseovergangsstedet, teststasjonen er stengt ved grensepassering, eller myndighetene har anvist personen videre, skal testen tas ved en teststasjon eller ved selvtest innen 24 timer etter ankomst.

Hvis testen er positiv skal den bekreftes med PCR-test snarest mulig, og senest innen 1 døgn.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavi...rad-knyttet-til-nytt-koronavirus-coronavirus/

https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/

https://www.helsedirektoratet.no/ve...iviser-hvilke-karanteneregler-gjelder-for-deg

17. Kenneth86

Kenneth86 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    Blir lit skremt av det jeg leser om køene på Gardermoen. Skal selv en tur til utlandet å har en mellom landing på 55 min i Oslo før flyet går videre til Trondheim på vei tilbake. Er vel ikke sånn at jeg må testes på Gardermoen?

18. paron

paron Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,748
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du kvalifiserer for domnestic transfer kan dette gå bra. Spesielt hvis du sitter foran og er raskt ute av flyet. Innreiseregistrering sjekkes før passkontroll, ha dette klart på forhånd. Det er testpunkt ved ved domnestic transfer (ved utgang D2) Har du kort transfertid får du utlevert sett for selvtest som du kan ta hjemme innen 24 timer. Var selv gjennom dette sist fredag, og måtte faktisk vente ved utgangen før boarding til TRD. Hadde 1 time transitt på OSL.

kaiarne, Insomnia4u and milehigh like this.
  19. Kenneth86

Kenneth86 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    Takk. Er så kaotisk å reise med disse improviserte reglene.

dandor liker dette
  20. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,292
    Bonuspoeng:
    183
    På fredag var det lite kø på Værnes, 10-15 minutter for å få tatt test.
    Det som overrasket meg er at reisende bare kunne fortsette ferden med en gang, ingen venting på svar. Svaret skulle komme på SMS (og det har gjort det for kun 2 av 3 reisende, kom innen 20 minutter, tredje kom aldri).

Del denne siden