Underveis i mi (vellykka) leiting etter LH F på strekket FRA-HND så var inntrykket at den siste nødvendige opninga skjedde ca 1.5 døgn før. Det var stadig endringar og varsel frå EF og AF om økning i antall ledige F-awardseter, men dei var ikkje tilgjengelige for EB. Så eg rakk akkurat å booke om før 24t fristen, flaks det var avreise på onsdag og ikkje mandag
Min erfaring i dag er at hverken SAS eller Tallinn finner noe som helst til Sør-Amerika med LH F. Selv om AF, United osv viser 2-6 seter ledig i First. Alf
Igår åpnet det opp 2 setet FRA-HND 8/1 Tallin finner ingenting, i natt slapp de enda ett sete. Tungvint å måtte ringe inn daglig når man går nattskift og helst ønsker å sove i Tallin sine åpningstider. Skal se om jeg får gjort litt research og sjekket opp mot andre dager hvor AF/EF viser tilgjengelige seter.
Håper du har rett og at det gjelder andre veien også. For min del er det HND-FRA på tirsdag som er av interesse. Flyet går 1520 lokal tid, altså 0720 norsk tid. Og det skal da helst bety at setene er tilgjengelige for booking hele mandagen. Per nå er det F3 og to «ledige» award, så håper ikke veldig mye skjer på den fronten.
Berre å krysse fingrane! Ser det er tre seter som er tomme i F, så håpet er der. Gi gjerne beskjed om korleis det går!
Men du får vel ikke endret dette etter at turen er påbegynt? Eller har SAS/Tallin åpnet for å endre på en allerede påbegynt reise?
Har nettopp tittet litt på Lufthansa First... Det viker rett og slett som at SAS sin tilgang på Lufthansa First har blitt kraftig begrenset. Tidligere hadde SAS samme tilgjengelighet som United, men nå virker det som SAS har fått samme tilgjengelighet som Avianca, det vil si at et par seter kanskje slippes et par dager før hvis man har flaks. Isåfall så er dette en ganske stor devaluering av EuroBonus...
I know... Var bare et datapunkt i den diskusjonen. Vi må prøve å finne ut hva som skjer her, og hvorfor denne endringen har skjedd.
For å komme med ytterligere et datapunkt, så var jeg på telefonen med Tallin gjennom romjulen, og de første dagene i Januar, for en reise 2. Eller 3. januar. Etter mye frustrasjon og flere muligheter på United og AF, satt jeg meg igang med å spørre om de hadde noe ledig til samtlige destinasjoner for disse dagene, tok en og en destinasjon(takk til første innlegg for assistanse) De fant ingenting.. prøvde også samme dag som avreise(vet jeg ikke får booket om) og da fant de heller ikke noe, jeg spurte av nyskjerrighet.. De fant 1 sete FRA-HND.. Vi var to.. men det var det. Så vi fikk testet LH C. Kurrant, men ingen højdare.. LH F er nok svært begrenset fra nå ja.. trist, men slik er det.. C
Ingen som har noe info fra Sas om hvorfor tilgjengeligheten er såpass lav? Hadde jo vært kjekt med litt info fra Sas....
Noen speulasjoner: 1) SAS er ikke villig til å betale så mye Lufthansa krever for First 2) Lufthansa ønsker ikke å fylle opp F-kabinene med bookinger fra normale Star Alliance partnere, og bever seg litt i samme retning som Swiss gjorde. 3) Lufthansa ønsker å prioritere sitt "joint venture" (Lufthansa-group, United og Air Canada). Disse har mye bedre tilgjengelighet.
I går var det ledig to LH F på HND-FRA Søndag 19 Januar (13 dager frem i tid). AF sa 5 ledige. Skulle hatt de på to forskjellige bookinger, men når hun la inn den første, så forsvant den andre...
Så for å komme med et datapunkt til... Erfaringene fra byer i USA nå er at når ExpertFlyer viser O4, dukker kanskje første sete opp hos SAS... Når det er O5 er det kanskje to seter hos SAS. SAS sin tilgjengelighet er dårligere enn hos Avianca LifeMiles. Som igjen er dårligere enn United, Air Canada og Lufthansa selv. Vi vet enda ikke hvorfor dette har skjedd.
På FRA-PEK finner Tallinn følgende pr akkurat nå: 17.01: 4 seter (EF viser F6A6 og O6) 21.01: 1 sete (EF viser F5A5 og O4) 23.01: 5 seter (EF viser F8A8 og O7)
Når det er sagt, har jeg snakket totalt 2 ganger med SAS og 3 ganger med Tallinn idag. SAS (begge gangene) fant kun 2 seter den 23.01. Hos Tallinn fant Christina (ikke henne med øst-europeisk aksent, men ei med ren britisk aksent) ingenting. Andre samtale var med en annen dame, hun fant alle setene som over. Tredje samtale var med en mann, han fant lik som hun forrige..
Det slår meg. Hvis jeg skulle få invitasjon til årets diamant event og hvis jeg mot formodning skulle rekke å melde meg på før det er fullt. Så er det et prima spørsmål å still hvorfor Tallinn ikke kan levere et konsekvent og forutsigbart produkt. Dog, SAS kommer vel til å skylde på AmEx og vise versa. Eller, det vil si, vi får jo ikke snakket med noen med mulighet til å påvirke i AmEx. De har jo ingen kundeservice.