Våre svenske bonusvenner har visst fått SAS i tale. Om jeg helt tror dette er 100% sannheten er jeg derimot usikker på kopiert fritt fra https://www.businessclass.se/forum/threads/har-lufthansa-infört-starnet-blocking-mot-sas.98229/page-19 Tidigare har det visat sig att SAS har t.ex. samma tillgänglighet som United, nu verkar detta vara sämre. Har något ändrats i ert avtal, särskilt med Lufthansa? Vi ser inte att tillgängligheten är mindre totalt sett än tidigare. Däremot är det så att efterfrågan på bonusresor inom STAR Alliance har ökat kraftigt hos samtliga Star Alliance FFP-medlemmar – mycket drivet av att alla Star Alliance bolag nu har öppnat upp för bokningar online (liksom SAS gjorde för drygt ett år sedan) – och vi ser också en viss generell minskning av First class erbjudandet hos de bolag som har det. Om och hur olika bolag styr sin tillgänglighet kan bero på många saker – nätverk och andra kommersiella avtal för att nämna några. Värt att nämna på den positiva sidan dock är t.ex. att bonusresor på Air India och Avianca nu också är bokningsbara online. Vi arbetar också med att förbättra SAS online verktyg för Star Alliance bonusresor på flera sätt, bl.a. hoppas vi kunna implementera exempelvis möjligheten att boka Mixed Class, dvs. kombinera Economy och Business segment i samma resa vilket kommer underlätta för medlemmar att hitta resor. På längre sikt tittar Star Alliancebolagen också på att inkludera Premium Economy i tillägg till Economy och Business, vilket också kommer förbättra tillgängligheten generellt. Kundtjänst i Tallinn som jobbar med AMEX 2-for-1 har haft samma tillgänglighet som den vanliga kundtjänst, men nu verkar detta vara ändrat så Tallinn ser mycket färre platser jämfört med den ”vanliga” kundtjänst. Stämmer det? Tack för att du gör oss uppmärksam på detta. SAS ska se samma tillgänglighet av bonusresor oavsett vilket vilken kundtjänst eller kontor som tar hand om kundens samtal. Vi ska undersöka detta. Freja Annamatz Presschef Sverige, SAS
Dette er vel mest bullshit - når SAS ikke har tilgang på LH F seter som United, Avianca, Air Canda, ANA og andre har tilgang på så er det noe som har blitt blokkert for SAS sine kunder og ganske sikkert av SAS selv.
Det er flere nivåer av tilgjengelighet... Den beste tilgjengeligheten får du som Miles & More Senator og HON, da kan du booke First langt frem i tid, du kan også booke Swiss First. United, Air Canada og LH-group har et "joint-venture" fra Europa til Nord Amerika, her slippes seter til utvalgte destinasjoner fra 14 dager før avreise. Tidligere var SAS også i denne gruppen. Avianca, ANA, SQ og andre Star-partnere og får gjerne seter litt senere, og også færre seter enn hva gruppen over får. Hvis UA ser to seter så er Aviance ofte ett sete, men som oftest ikke mer enn en uke før. Så har vi nivået under (jeg velger å kalle det søppeltilgjengelighet), her er det SK nå har navnet, kun noen få dager før avreise, og som oftest må det være 4 eller 5 seter ledig for United & Co. Vi har fremdeles ikke fått svar på hva som har skjedd, er det: 1) SAS har over en lenger periode hatt et for høyt nivå med bookinger i First så LH begrenser SAS sin tilgjengelighet. 2) Poeng har vi en verdi i penger som flyselskapene blir enig om, og SAS er ikke villig til å betale prisen LH krever for bedre tilgjengelighet. Sannheten er definitivt der ute, men neppe i SAS sin PR-avdeling.
Dette har nå tydeligvis blitt et standardisert svar fra SAS. Mottok følgende fra Helena Holmstöm i går, head of Eurobonus.
Det du skriver virker fornuftig, men er dette noe du kan dokumentere eller noe du har funnet ut selv med "sund fornuft" og prøving /feiling under test booking?
SAS’ kommunikasjonsrådgivervaskede ikke-svar er meget talende. De har åpenbart blitt degradert - frivillig eller ufrivillig - sammenlignet med JV-gjengen, men hyggelig at Air India er blitt tilgjengelig. Veldig fristende...
Angående det du sier om at de ikke blir tilgjengelige for SK før et par dager før avreise, så tror jeg det er en sannhet med en del unntak. Jeg gjennomførte en reise i helgen som ble booket 13/14 dager i forveien. I den perioden fulgte jeg ganske aktivt med og ringte ofte inn, og fikk et OK bilde av tilgjengeligheten (flere destinasjoner hadde tilgjengelig 14 dager i forveien). Tror det er ganske riktig det du sier om tendensen, slik også andre har påpekt her inne på forumet, men det er ikke umulig å finne 14 dager før
Du reiste alene eller 2 pers? Da jeg booket min reise med avreise 8 jan (FRA-HND) fant Tallin 1 sete 14 dager før men det ble ikke sluppet 2 seter 24t. Før avgang.
Jeg reiste alene ja, og det gjorde nok saken lettere. Agenten fant riktignok to ledige til Boston (også dette 14 dager før), men ellers var det bare ett sete slik du skriver. Jeg var helt fleksibel på både avreisedato og destinasjon, så det er klart at det ikke er så rart at jeg fant noe som passet. Men dersom man i større grad er låst til destinasjon/datoer og reiser flere, så er det ganske vanskelig!
Retur fra HND for to uker ble det også frigitt to seter 2 uker før avreise. Eneste problemet var at vi var to stk på separate bookinger, og når hun booket ett sete, så forsvant det andre.
Det er selvsagt noen unntak her... Noen avganger som for eksempel MUC-ORD og MUC-BOS de dagene LH flyr med A340-600 pleier det ofte og slippes masse seter (ExpertFlyer vil vise 4-6 seter) nesten to uker før avreise, med så stor tilgjengelighet kan de også bookes av SK.
Nettopp. EF/AF viste 7, og agenten fant ett ledig sete. Det sier jo noe om tilgjengeligheten for EB..
Underbygger jo bare hva andre har observert. 5 dager til avreise, Awardfares/Expertflyer etc viser god tilgjengelighet. Tallinn finner ingenting. For min del utgjør dette en ekstrem devaluering sammenlignet med tidligere, der man kunne være relativt sikker på å finne seg seter om man opererte med en viss fleksibilitet.
Det står "* Estimated availability" på awardfares, så dessverre må det den siden viser tas med en lastebil salt.
Awardfares har ikke fått med seg at SAS sin tilgjengelighet ikke lenger er den samme som United. Det var den før.