Som @Jorge sier så kan du ikke gi bort mer enn ett gullkort. Men du må ikke gi det bort med en gang, jeg gir bort mitt gullkort ca 14 dager etter min kones grace-periode er gått ut og hun er nede på sølv igjen. Da får hun gullkort i mer enn 23 mnd. Mottaker får ut opptjeningsperioden + ett år + 3 mnd grace.
Nå kan ting ha endret seg, men jeg husker at i begynnelsen så fikk man bare gavegull i 12+3 måneder hvis man fikk det i første måned av kvalifikasjonsperioden. Men til gjengjeld så kunne man gi vekk kort i graceperioden, så min erfaring er gammelt nytt.
Tror vi har konkludert med at forskjellen er om vedkommende har gull allerede eller ikke. Jeg gav bort gull helt i starten av opptjening til et sølvmedlem. Det ble gull i to perioder pluss grace. Andre har opplevd som du at man må vente til grace er over for å få to perioder med gull. Så med riktig timing kan man holde to personer med gull hvis du har kontinuerlig diamant. K
Jeg har gjort dette i flere år (siden 2015) og min kone har hatt EBG kontinuerlig siden da, med unntak av 2 uker mellom utløp av graceperioden og nytt gavegull. Innimellom har et av mine barn fått gavegull, men nå er det unødvendig siden de flyr nok på egenhånd.
Jeg spurte SAS om dette for ett års tid siden og fikk beskjed om at det varte ut min periode, underforstått at om jeg hadde gitt det bort med to måneder igjen som diamant, så ville gullkortet til vedkommende vart i to måneder. Her her jeg da altså (igjen) blitt forledet av en som ikke visste hva vedkommende snakket om. Er det da slik at jeg bør se mer på når den jeg skal gi det til trenger det enn å bry meg om eget utløp?
Vedkommende hadde ikke peiling! Kundeservice visste i dette tilfelle ikke hva du snakket om, mottakers gyldighetstid har ingenting med din å gjøre!
Ga bort gull til fruen som hadde "ekte" gull med utløp 31.10 og grace-periode til 31.01.24. Etter at hun fikk gavegull har hun utløpsdato 31.01.25. Det samme så jeg i fjor da jeg ga bort til datteren min, hun fikk (sin) inneværende periode, ett år til og så grace-perioden. Så langt har jeg ikke sett noen effekt av å gi bort inne i eksisterende periode for mottaker, men har forsøkt å unngå å gjøre det i grace-perioden.
Så lenge vedkommende er inne i ny periode blir det vel tilnærmet 2 år ? (inneværende + ett år ) - selv om det er i grace perioden. Hvis man har gull fra før spiller det jo ikke noen rolle om man får den etter grace - men hvis man IKKE har det så gir det vel lengst gull periode å gi kortet uken etter "årsdato" (dvs. første uken i grace ?)
Aldeles tipp topp å tilbringe et par timer på 29C en fredags kveld. GT og oppfølging uten spørsmål og ny rekord i treg bestilling. Det var «aldeles ikke» for sent med en whisky tre minutter før «cabin crew take your seats». Rakk å drikke opp før vi parkerte. Veldig god stemning da jeg takket for turen. Alltid stas med smilende CC på slutten av en lang dag. God helg! K
Mener det ble sagt på "konversasjonsaftenen" at agentene med mest erfaring skulle betjene diamantkunder? Vel, jeg lurer på om de allerede er i gang, for de 5-6 siste gangene jeg har ringt har det virkelig vært top notch. Jeg vurderer å utvide ferien i Thailand med noen dager, og ringte inn nå kl 20.30. Kom til en engelsk agent som virkelig hadde stålkontroll. Hun kunne fortelle at Thai nå har utvidet "liggetiden" for bookinger til 72 timer, så det var bare å booke og bestemme seg i morgen. Hun fant dessverre ikke connection for det siste strekket LHR-OSL selv om jeg kunne se dem på Awardfares. Men hun la til en separat booking BKK-LHR for begge (!) dagene jeg vurderer, og sa jeg kunne ringe Eurobonus i morgen tidlig og se om de fikk det til. Så nå sitter jeg faktisk med hele tre alternative hjemreiser i bookingen min. Det er en første gang for alt...
At de ikke sa det, eller at det ikke er iverksatt? Det var flere som var til stede på samlingen som rapporterte dette, og på meg virker det i hvert fall som det har blitt en markant forbedring. Men jeg kan jo bare ha vært heldig
At det er igangsatt. https://insideflyer.no/forums/threa...r-fra-virkeligheten.17482/page-15#post-498623 Måtte innom 5 "bare-si-noe-tilfeldig-tull-for-å-gjøre-han-fornøyd-så-får-nestemann-fikse"-agenter før jeg endelig kom til en som kunne jobben sin.
Hadde samme erfaring sjøl for ei drøy veke sidan. Hjalp sjølvsagt å stå lite i kø som diamant, men måtte ringe 5 gonger før det ordna seg. Og spriket mellom dei flinke og dei elendige var stort!
Jeg har heller ikke noen erfaring med at de som svarer EBD er noe flinkere enn andre. (Eller, hvis de "vanlige" er mindre flinke enn de jeg snakker med, da er det virkelig ille..) Har ringt inn noen ganger siste uken for å fikse litt på en tur til HND i april, men det er visst veldig vanskelig for dem. Hittil har ingen ødelagt bookingen (heldigvis), men jeg har flighter som ikke henger sammen, og er flere ganger blitt lovet at det nå er ok. Men den gang ei. Siste gangen i dag, hvor han jeg snakket med mente at det bare manglet å betale gebyret på 150kr, så var det i orden. Det mente hun forrige også.. Aner ikke hva de driver med, men det er noe feil iallfall. For noen måneder siden synes jeg alt var topp på telefonen, nå er det labert.