Pandion erfaringer

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av BergenBy78, 11. des 2018.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Spent på hvordan de automatiske slusene tryller deg inn i SAS Fast Track på OSL når du Norwegian-billetten i hånda.
     
    espenlampe, Eddie47 and Brukernavnet like this.
  2. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    2,087
    Bonuspoeng:
    93
    Etter nå å ha hatt Pandion i 80 dager så kan midlertidig status oppsummeres.

    Jeg har totalt hatt 25 flights, alle innenlands på billettklasse C. Av disse har jeg hatt:
    17 flights med SK, hvorav:
    6 SK
    11 Cityjet​
    8 flights med WF, hvorav:
    1 WF
    7 Finnair/NORRA​

    På samtlige SK flights har jeg ikke merket noe som helst ekstra service eller anerkjennelse overhodet. Seatblock har sågar heller ikke vært 100%, det havnet en i 1E selv om det var andre ledige seter.

    På 1 Cityjet flight fikk jeg en vannflaske helt uoppfordret og på 1 annen så fikk jeg spørsmål om det var noe jeg ville ha (noe jeg takket nei til).

    På 1 WF fikk jeg ingen anerkjennelse, men etter å ha dratt frem kortet fikk jeg snacks og drikke.

    På 6 Finnair/NORRA har jeg uoppfordret fått spørsmål om jeg ville ha snacks og/eller drikke. På 1 flight måtte jeg vise kortet, hvorpå CC begynte å påstå at man bare kunne få enten nøtter eller sjokolade, men ikke begge deler…. Med en lang debatt på finsk mellom de to gutta om Pandion som hørtes ut som omhandlet om hvorfor jeg ikke skulle betale.


    Summa summarum så er da min anekdotiske erfaring at det på onboard services har:

    På SK code flights har det 12% noe å si å være Pandion på C-billett, hvorav:
    0% hvis man faktisk reiser med SAS
    18% hvis man reiser Cityjet​
    På WF code flights har det 100% noe å si å være Pandion på C-billett, hvorav:
    100% hvis man reiser WF (og synes det er greit å vise kortet)
    100% hvis man reiser Finnair/NORRA (og synes det er greit å krangle på om man kan få en sjokolade i tillegg til nøtter som Pandion).
    PS: Som akademiker så er det vel greit å poengtere at mine erfaringer nok er påvirket av det faktum at SAS har full-service i C på flyvninger av litt lengde. Og der jeg flyr WF så flyr Cityjet med et raskere fly der de har sluttet med noe service (det pussige er at før Covid så var det samme strekket nok til å rekke service). Så der WF får cred for å honorere status med å gi snaks så ville nok kanskje SAS også ha gitt det dersom jeg satt i Go. Imidlertid skinner Finnair her da de på 6 av 7 flights fortalte meg at de visste jeg var Pandion før jeg dro opp noe kort.
     
    Last edited: 21. mars 2022
    Calling, Staralliance, jonss and 12 others like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor skal Finnair bry seg om du er SAS Pandion? Spør for en venn :)
     
  4. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Codeshare :)
     
    RoadKing liker dette
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    De flyr wet lease for WF.
     
    RoadKing, October and Nordlands like this.
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Så konklusjonen er at vi må fly Finnair for å få statusgoder fra SAS. Det er mottatt.
     
  7. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Er vel derfor de "automatiske slusene" er bemannet xD
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Vanvittig.
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293
    Finnair/NORRA = Widerøe
    Finnair flyr for Widerøe som wet lease
     
    Kristian, Earl and RoadKing like this.
  10. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    2,087
    Bonuspoeng:
    93
    Måtte i dag flytte en bonusreise til USA og sjekket først at det var ledig biz billetter på et senere tidspunkt på legs mellom usa og Arlanda.

    Ringte deretter Pandion-nummeret og fikk en svenske som etter noen korte instruksjoner om når jeg ville reise og komme tilbake satte meg på hold i hele 27 minutter!

    Da han omsider kom tilbake så var det «jeg fant billetter til usa men tyvärr så er det inte billetter ledig mellom Oslo og Trondheim», hvorpå jeg bare svarte at «det er jo ikke noe problem fordi jeg er Pandion så du kan bare åpne seter til meg».

    Først da ville han ha EB nummeret mitt og unnskyldte seg med at systemet ikke hadde vist ham at jeg var Pandion. Så ville han at jeg skulle vente igjen men da gadd jeg ikke mer og bare sa at han kunne fikse billettene til meg og ringe meg opp om han fikk problemer. Jeg hadde nemlig andre ting å gjøre enn å vente.

    Etter ca en halvtime til så dukket det opp en e-post med en reiserute men uten billetter. Må nok ringe igjen i morgen å høre hva de holder på med, men uansett så virker det i alle fall som at fordelen med å få åpnet bonusbilletter i Europa fungerer.
     
    tobeornot999, Upsaker, markus and 8 others like this.
  11. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183
    Trist hvordan Sas behandler sine mest trofaste kunder :(
     
  12. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Pandionnummer er vel ikke noe annet enn det samme nummeret Gull og Diamant ringer, med en forhåpning om at agent ser statuslevel på skjermen sin når han/hun svarer telefonen.

    Har erfart det samme som deg. Hovedfordel er null ventetid på tlf. Maks 30 sekunder før man får svar. Et fåtall av agenter som faktisk ser på statuslevel før de evt må.

    Fikk åpnet 4 seter BGO-CPH og CPH-BRU i SAS Plus hos en proaktiv agent. Ingen problemer. Søket viste null tilgjengelige poengseter på disse flightene.

    Pandionmail bruker også fort 24t på å svare - og svarer som regel med at "du må ringe for å få gjort dette greiene her..."

    Og for ordens skyld. Jeg er ikke EBP, men mikser og trikser litt på vegne av et par som er.
     
    Kalsnes and Insomnia4u like this.
  13. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    2,087
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, jeg er ikke sikker. Nummeret er ikke det jeg hadde lagret tidligere men kan godt hende det er EPD/EPG også. Jeg bare merket meg at jeg ikke taster EB nummeret når jeg ringer dette nummeret. Det bare går rett til agent etter de har spurt om å lagre samtalen, hvordan de behandler mine data og om hva jeg synes om dem. Stemmer at det er ganske god svartid, som åpenbart er en stor fordel.

    Ringte igjen i dag for å spørre hva som skjedde med reisen og fikk beskjed om at den lå i køen for å behandles av EB-teamet. Skjønte ikke helt hva greia med det var men jeg ville få billettene «hur tid som helst» og trengte ikke ringe inn igjen. Regner med det ordner seg helt fint.
     
    RoadKing liker dette
  14. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er en greie hvor de sender billettene til «billettering», det gjøres ikke av den som hjelper deg. Før gjorde den du snakker med hele greia, men nå er det en todelt prosess.
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk du løst dette?
    Jeg har ventet 8 dager på tilknytning til CPH fra denne eurobonus-gjengen....

    Ikke alltid, noen agenter har visst rettigheter til dette. Fikk siste CT utstedt før jeg fikk lest op navnet :D
     
  16. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    2,087
    Bonuspoeng:
    93
    Ja på fredag formiddag tikket det inn bekreftede billetter og refusjon av 72kr i avgifter (differansen fra forrige billett).

    Jeg vil si akkurat denne fordelen er det absolutt beste med Pandion. At man ikke trenger å bekymre seg for å finne connections til Europa når man er heldig og finner feks en First billett er jo bare supert.
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen begrensninger på dette?
    Altså, det koster 10laken pr nese til LPA i skoleferier, så skal ikke mange skoleferier i året til før det lønner seg å fly inn EBP :eek::D:cool:
     
  18. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    2,087
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vet faktisk ikke, men tror ikke det er noen begrensninger. Det fremstilles som at «det er bare å ringe og så ordner vi det», samt at «så lenge det er ledige seter på flyet» så åpner de. Samtidig tror jeg at de sikkert sjekker hvor ofte du gjør det, samt om du reiser selv på turen, slik at de hindrer misbruk også.

    Den samme tanken slo meg også, men du skal vel ha en veldig stor familie/mange ferier før du har «tjent inn» 230k-240k? Men på den andre siden… da har kan jo også ha det morro ombord hos SAS når du skal bruke disse pengene. Den åpenbare risikoen er jo at du plutselig ikke kvalifiserer og at det blir veldig dårlig stemning i huset når pappa allikevel ikke fikser LPA midt i vinterferien slik han sa ;)
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt, men så starter man jo ikke helt på scratch.. Nå er det vel uansett bare en artig tanke. Har ikke hverken tid eller penger til å "kjøpe meg" EBP :D
     
    October liker dette
  20. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    2,087
    Bonuspoeng:
    93
    Reiste nettopp BGO-AES med Cityjet der det ikke er servering. Viste Pandion-kortet da jeg boardet og ba om en flaske vann som jeg fikk med en gang.

    Kanskje en uvesentlig fordel men er man tørst på noe annet enn kaffe og te så hjelper sølvkråka på disse korte flyene.


    Det kan også sies at jeg tok en WF tur for to uker siden på en annen litt lengre strekning og da hadde CC lagt en flaske vann i setet mitt pre-boarding, noe som var en fin subtil måte å si at de visste jeg kom :)
     

Del denne siden