Enig! Slik bør det være. Som EBD har jeg ikke store forhåpninger om ekstra service, men det er greit. For mitt reisemønster passer det greit å manøvrere inn flyvningene til Connect-flights uansett (OSL-LHR). Så ordner NAS og Flyr innenlands trafikken
Kan melde at jeg i dag også fikk en kansellering og ringte Pandion nummeret. Fikk da først spilt av alle disse standardmeldingene om opptak av samtalen og hva jeg syntes om dem, men så helt på slutten kom det en melding om at køen hadde nådd sin maksimale kapasitet og at jeg måtte prøve senere. Jeg ventet bare og fikk straks ringetone og deretter den vanlige ventemusikken. Jeg anslår det deretter tok under 1 minutt å få svar og deretter fikk jeg booking på Widerøe på flighten som passet best på 1 minutt kanskje. Hele samtalen tok totalt 4 minutter. Etter at jeg hadde fått alt det jeg ville så takket jeg vedkommende for at hun orket å være på jobb i disse tidene og at jeg var glad for at de står på også i denne vanskelige tiden. De har min største medfølelse der. Jeg kan vanskelig tenke meg en verre jobb i disse tider så det hjelper å skryte når det er på sin plass mener jeg!
Skulle så gjerne hatt Pandion i disse tider. Skulle til NYC forrige lørdag på SK business og har selv sølvkort. Fikk beskjed på fredag at flyet var kansellert og på nettsiden sto jeg på «venteliste» på OSL-IST og IST-EWR med turkish på søndag. Stusset over flyvningen via Tyrkia (helt feil vei) men tenkte det viktigste var å komme seg frem under streiken. På lørdag formiddag får jeg melding at jeg har fått IST-EWR flighten men må ringe for å bekrefte. Jeg bruker deretter 6,5 time på å ringe.. uten svar. Helt håpløst. Senere på lørdagen sjekker jeg nettsiden og ser at OSL-IST flighten er kansellert, men at IST-EWR flighten står som normalt med seter valgt. Jævlig rart. Tenkte de jeg skulle teleportere meg selv til Tyrkia på en natt for å så ta en 12 timers flight jeg kanskje har til statene igjen? Helt skremmende elendig service. Står også «det er dessverre ikke mulig å ombooke bestillingen på nett. Kontakt SAS Sales & Service for hjelp.» Søndagen ringer jeg sas kl 08:59 (åpning) og blir på tråden i 7,5 time før DE legger på… helt fascinerende elendig. Bookingen på nettet har blitt endret til IST-EWR og når flyet letter forsvinner den fra mine bookinger på nettsiden. Sas tror dermed jeg har teleportert meg til tyrkia og hoppet på flighten og sier ikke en kjeft til. Siden bookingen er borte fra nettsiden kan jeg heller ikke be om refusjon av biletten.. Skulle tro de jævla maskinene klarte å fikse bedre, eller at de klarte å behandle sølv og business kundene LITT bedre. Kan jo kjøpe tilsvarende biz biletter hos noen andre, å håpe at sas refunderer de men det tar jeg ikke sjansen på. De skylder meg allerede 50tusen+ for en helvettes reise forrige uke, der de forøvrig også har klart å slette refusjonsjemaet jeg sendte…
Liten trøst: hadde nok ikke hjulpet med Pandion. En haug EBD her (inkl meg) og noen EBP er nok like strandet som alle andre. Men vet du hva som er fantastisk? Det finnes andre flyselskap. Og nesten alle er bedre enn SAS på langdistanse. Så livet er ikke ille. Selv om jeg ikke ville lagt livet mitt i hendene på tyrkerne. De er bra når de flyr, men det er nesten alltid bytte av equipment, unicorn eller noe. Du vet aldri hva, før du sitter ombord..... Man kan si mye rart om andre *A selskaper, men ingen andre er så random. United er slitne fly. LH er soldater i luften. Swiss har god sjokolade, TAP har bonus biletter men ikke mye mer osv. Jeg generaliserer, men mange vil kjenne seg igjen.
I går etter over 7 måneder som Pandion ble jeg adressert med fornavn ved servering, ikke bare på en flight, men på to. På SAS Scandinavian var det bare en kort passiar om hva jeg ønsket meg fra trallen og om jeg var sikker på at det var nok. På Cityjet var det «velkommen ombord fornavn, hva kunne du tenke deg» og så etter at jeg hadde lastet opp så ble jeg fortalt at jeg bare måtte gi ham beskjed med en gang dersom jeg ville ha noe mer senere, når som helst. Etter så mange måneder kom dette helt uventet og det var vel derfor jeg opplevde det mye bedre. Den overveldende majoritet av flygninger er derimot uten noen som helst form for anerkjennelser overhodet. Jeg har også nå så mange flygninger at jeg begynner å kjenne igjen CC og da vet jeg allerede i døra om det er anerkjennelse og tilhørende servicenivå. Jeg ser det er mange «eksperter» ute i media og snakker om de forretningsreisende og at vi kommer bare til å slutte å fly fordi vi under Covid oppdaget videokonferanse (som om vi ikke visste hva det var før). For min del er det bare tull. Jeg reiser fordi jeg er pendler og det er svært mange av oss, selv etter pandemien. Jeg reiser fullservice nettopp for effektivitet og skikkelig irrops-håndtering. Det handler om blant annet om såpass enkle ting som å sove litt lengre, droppe frokost hjemme og så spise på flyet. Travel Pass (årskortet) med appen er helt genial med en fleksibilitet som kombinert med Pandion gjør at hvis man har lyst til å være med et fly på et spesielt tidspunkt så får man være med. For å si det slik: Selv om jeg ikke blir titulert med fornavn så begynner jeg ikke å reise med Norwegian eller Flyr. Og selv om Teams fins så må jeg møte på jobb.
Fikk flight reschedule på en tur til USA som jeg hadde bestilt i Plus (var poengrabatt ellers hadde jeg jo aldri funnet på å reise i noe annet en biz). Normalt er jo at en får bytte dato hvis det er ledig, men jeg bare ba om å få flytte til akkurat de datoene jeg hadde lyst på, i Plus, og med den helt optimale routingen fra Norge. Etter litt frem og tilbake med forespørsel til Stockholm om tillatelse til å åpne seter så fikk jeg turen jeg ville ha (måtte betale et ubetydelig beløp for endring i avgifter). Tenker Pandion hjalp for å få dette til.
I og med at jeg plutselig fant ut at jeg skulle rekvalifisere til Hilton diamond i løpet av årets siste to måneder så har jeg benyttet meg enda mer av Pandion-fordelen med å få åpnet bonus-seter. Jeg fant en usa tur i biz (ledig over dammen) hvor alt av connecting flights til cph på både tur og retur var fullt (ikke noe ledig bonusbillett i hverken økonomi eller plus). Ringte da inn og ville booke og agenten sier at det er fullt hvorpå jeg forklarer at «neida, her går det å kjøpe billetter så da må det være ledig plass. Du bare lager en reservasjon for meg nå og så sender du forespørsel til Stockholm om at de godkjenner». Etter et par dager fikk jeg telefon om at de trengte kredittkort for å betale avgifter og så var billettene utstedt på den helt optimale routingen til cph. I tillegg til den turen booket jeg meg tre helgeturer i Europa på samme måte hvor jeg fikk ordnet meg Plus med utreise klokka 16 på fredag. På to av dem var det ikke ledige bonusbilletter så jeg ringte inn, og de ordnet plass og billetter innen 24 timer. Flere ganger spurte de om det var bare jeg som skulle reise så her kunne jeg fått for hele familien om jeg ville. I min forrige post så fikk jeg nye billetter til midt i påskeferien. Hands down er denne fordelen helt sprø bra
Det er jo veldig praktisk. Flyr man til granca i både høst- og vinterferie med familie er det vel da omtrent billigere å bli Pandion og kreve bonusseter
Er ikke pandion, men har fått åpnet OSL-CPH som forbindelse til CPH-HND (som senere ble kansellert, men det er en annen sak) Vet ikke om jeg bare var heldig, eller om det er policy fra Eurobonus å åpne awardseter til hubbene når du allerede har SK longhaul award
Det ser ut til at Anko har lyst å være kompis enda et år for jammen dumpa det ikke ned et nytt julekort i år også
I år har det ikke vært så mye egentlig syntes jeg så jeg var faktisk litt overrasket over å få fornyet Pandion. Jeg har hatt TP for hele norge til 228k og alt annet har vært bonusbilletter (vet ikke om de teller med skatter og avgifter).
Det gjør det nok, men jeg har grublet en del på hvordan de rent teknisk finner ut av hvor mye jeg har brukt av kortet i et år. Og jeg har en teori om at de regner en fastpris per flight som bare er pris på kortet delt på 100 for årskort og delt på 50 for halvårskort. Deretter beregner systemet inntekten løpende, helt uavhengig om hvilken restverdi som er på kortet, til og med minus er lov (jeg tror jeg har nesten 200 flights i 12mnds-perioden). Med et årskort snakker vi da 2280kr per flight ca, men hvis du da reiser slik som meg så beregner systemet passasjerinntekten til å være 456k i TP-perioden. For at regnskapet allikevel skal være riktig så må de ha en motpost et annet sted i regnskapet hvor de legger variansen av alle TP sine inntekter/kostnader avhengig av om hvor mye som er forbrukt. Men teorien min er altså at denne motposten ikke er linket opp til Pandion-telleren for hvor mye inntekt de har «tjent» på deg. Bare en teori men regnskapsmessig så gir det mening. Jeg fikk ideen etter jeg leste om han her på forumet som kjøpte TP for seks måneder og reiste SVG-BGO-SVG hele dagen i 6mnd. Da fremstilte de det som om at de hadde spesielt vurdert ham og gitt ham Pandion, men jeg mistenker at systemet allikevel flagget ham for Pandion. Vel vel.. det er en teori. Jeg kommer ikke til å fornye TP i 2023 så for å teste teorien så kunne jeg nå i løpet av fem måneder fly som en gal for å teoretisk bygge opp «inntekter». Er usikker på om jeg gidder, men så er det jo 1250poeng for hver eneste flight og det blir jo litt…
Vil vel heller tro at dette var en PR sak. Men pandion regnes vel på siste 3 år løpende? Har I alle fall blitt spekulert i det tidligere, så er vel "enklere" nå enn før siden det har vært begrenset med reisevirksomhet siste årene..
Det skal "etter gammelt" være de 2000 beste kundene, beregnet over en treårsperiode, som får Pandionkort.
Brevet mitt var nummerert på utsiden. Det begynte på 10000 og i fjor var nummeret mitt høyere enn i år. Etternavnet mitt er mot slutten av alfabetet. Men mitt EB nummer er veldig gammelt (lavt nummer). Årets Pandion-nummer på konvolutten var under 11000 så da kan en jo ytterligere teoretisere Egentlig synes jeg det er på sin plass at noen IF-ere får seg jobb i SAS på EB-kontoret så vi kan få mer klarhet i dette!
Prøvde akkurat å få være med et tidligere fly med bonusbillett i plus (Ci) under Gate Closing. Gav tydelig beskjed om å være Pandion men fikk beskjeden «jeg får det ikke til her i systemet». Så da sitter jeg her og ser på at et kvart fullt fly går en time tidligere innenlands. Der jeg paradoksalt nok kunne brukt TP og fått være med allikevel. Men, jeg får tenke at bonusturer er ferier og da skal man slappe av og tenke at det haster ikke så veldig å komme frem før tiden. Tenker jeg allikevel sender en tilbakemelding til Pandionmailen og skriver noen ord om at slikt som dette bør de kunne få til.