Jeg er EBD og fikk tidligere fly ved å gå til service point på OSL nå på onsdag. Det var også bonusbillett.
Dette var dårlig av SAS. De skal kunne klare å fikse slikt enkelt, da gate manager har relativt vide fullmakter på gjeldende flight. Men de har riktignok fått påpakning om å ikke slippe så mange med på tidligere flight for å stimulere upsale og unngå spekulering i å kjøpe ikke-fleksible billetter. Her høres det imidlertid ut som gate manager rett og slett ikke fant fram i menyene på skjermen. Ellers har vel limit på Pandion ligget på ca 250-300 kNOK på SAS-metall de siste årene, og de regner ganske enkelt gjennomsnitt to år bakover i tid samt inneværende år. Tidligere var det bare tusen EBP, men så utvidet de til to tusen for noen år siden. Litt usikker på om dette inkluderer VIP-kortene som går til de vi ofte ser på NRK.
Jeg sjekket ikke. Var 1 time før avrreise og flyet var smekk fullt. Måtte ta til takke med midtsete på rad 4 og 5 i plus. Var smekkfullt i eco og, var ikke mulig å få midtgang eller vindu i eco heller når jeg hørte ved gate. Ble booket om til I klasse
Skulle til Gdansk denne helgen med utreise på torsdag kveld. Store problemer med de-icing på OSL førte til forsinkelser på innkommende fly til AES som jeg skulle med og vi var nesten to timer forsinket til OSL. Jeg hadde connection via CPH og det gikk to fly, det første hadde jeg plass på og det andre hadde masse ledig. Fly nummer to hadde også nok tid på opprinnelig rutetid til å rekke GDN (var mer enn MCT). Jeg stusset litt over å ikke få noen ombooking mens jeg satt på AES, selv ikke når jeg var ombord (wifi ombord). Da vi tar av fra OSL så er gate closed på mitt opprinnelige fly til CPH, men jeg får altså ingen ombooking. Vi var kanskje 15 pers som skulle til CPH og folk løp som gale til det siste flyet da vi landet i Oslo. På gaten viser det seg at ikke en kjeft er booket om og agenten må ta hver eneste en manuelt. Da det er min tur så taster han fort og forteller meg at «det er ingen hotell i cph så du må bli her», hvorpå jeg blir gitt et boardingpass for 06:05-flyet til CPH med connection 14:05 til GDN. Da sier jeg at det er ikke aktuelt og at flyet fra CPH til GDN samme kveld har rutetid som er etter at vi kommer til å lande, selv med forsinkelse fra OSL og at jeg reiser ikke med bagasje. Når han ser det så skjønner han også at det er tull å sove over. Da må han ringe noen på bakrommet som tvinger igjennom opprinnelig booking men plass på det flyet fra OSL. Vi lander 10 minutter før opprinnelig rutetid til GDN og jeg var på plass ombord fem minutt før. Deretter blir vi 20 minutter ytterligere forsinket siden de selvsagt ventet på mange andre fly den kvelden. Jeg kom frem og slapp tullete overnatting. Erfaringen var her at man umulig kunne ha sett på ombooking og oppdaget at jeg var Pandion da opprinnelig forsinkelse i AES skjedde. Heller ikke ved gate skjønte man det. Agenten var superstresset og var åpenbart helt på grensen av kapasitet så han er unnskyldt, men det er dårlig at et backoffice ikke ordner ombookinger. Det har jeg faktisk ikke opplevd på lignende måte før. Ellers var purser Anna på SK1327 veldig trivelig og gjorde det hun kunne for å informere alle fra AES samt be alle som ikke skulle ha connection om å bli sittende under avstigning. Det hjalp nok veldig. Vi hadde også flere samtaler underveis siden hun hadde sjekket manifest om at jeg var der. Så til slutt en liten oppfordring som jeg vet at dere har hørt om: Følg med på sikkerhetsdemonstrasjonen selv om dere har sett den før. Når Anna oppdaget at jeg fulgte med og hun visste at jeg var Pandion så kom hun å sa at hun ble så glad og varm i hjertet over at jeg gjorde det. Servicen var deretter uovertruffen
Var dette i nyere tid? Mens Vibeke multitasket på diamantavdelingen pre-C19 var det slett ikke uvanlig at de åpnet seter, ordnet og fikset. Deretter kom vel tyvärr-epoken.
Ikke bra. Den suverent viktigste fordelen med sølvkråka er at man blir ivaretatt ved irops. Jeg hadde en 5-6 slike situasjoner over mine fire år, og det var alltid superservice. Hvis SAS glipper på dette er det et meget dårlig tegn for hele organisasjonen.
Han van der Værstingen har jo uttalt at der er turisme og privatreiser det skal satses på, biz gruppa er ikke interessant. Så Pandion nivået forsvinner vel etterhvert ut med vaskevannet det og.
Nå er jeg kun diamond og ltg, men hvis de ikke forstår at fleksibiliteten de tidligere utviste mot oss trofaste kunder er grunnen til at vi er trofaste, så går det raskt at skogen. Lett å få fasttrack, sjekket inn bagasje og setereservasjon hos DY. Bonuspoeng til å reise på CT ordner vel de fleste på andre måter enn å fly. Hvorfor legge igjen pengene hos SAS hvis de skal utvise like mye fleksibilitet som Ryanair for oss som flyr 40-100 legs i året?
Dette er jo selvsagt tøys, han har aldri sagt at biz gruppa ikke er interessant. For øvrig en skikkelig hyggelig fyr som nok er helt korrekt mann til å snu skuta for SAS.
100% enig. Jeg følger alltid med på dette uansett, anser det som ren høflighet. Hadde med mine 2 yndige nieser på tur til GDN for et par år siden der den eldste ble sittende med nesa i mobilen da sikkerhetsdemonstrasjonen begynte. Det ble dask på lanken og fyfy fra onkel. Forklarte etterpå at det rett og slett var uhøflig å gjøre det hun gjorde, og hun beklaget det. Tror nok hun tok lærdom, på alle senere turer vi har vært på har hun fulgt med.
Har oppdratt mine her også. Alle skal følge med. Jeg tror det bidrar til bedre stemning. Synes det er ekstra viktig når jeg er ute og drar på neste generasjon, for meg fremstår det som lett pinlig når bisnissene ikke gidder å følge med. K
Nå blir dette egentlig litt off topic da, så noen må evt gjerne flytte det ut hvis de orker. Men merker at her stikker jeg meg visst ut av mengden. Jeg behandler alt crew og personale med respekt, og gjør et poeng av å gjøre dagen dems så enkel som mulig. Jeg sier alltid takk for turen når jeg går av, f.eks. Men hvis jeg er f.eks utrolig trøtt, tar jeg meg altså friheten til å lukke øynene og forsøke å sove så raskt som mulig. Håper ikke de ser på det som arrogant, men synes det blir litt bortkastet tid å følge med på den samme demonstrasjonen nesten ukentlig. Når jeg sitter på exit row (ganske ofte), er jeg selvfølgelig smilende og hyggelig når de kommer og skal fortelle at jeg sitter på nødutgang og alt ansvaret det innebærer, selv om jeg kan utenatt at det er på kommandoen «emergency, open seatbelts, get out». Får håpe jeg unngår douche-stempel
Dukket plutselig opp en liten pakke i posten i dag. En toalettmappe med spenne i og glidelås i metall med fiskeørna på. Synes den var ganske fin, men usikker på om jeg kommer til å bruke den.
Tenkte å oppsummere det siste halvåret som Pandion. Har merket betydelig endring i opplevelsen i kabin. Mer skjerpet CC som gir annerkjennelse og litt ekstraservice. Allikevel har Widerøe hatt de beste opplevelsene. Der kommer det veldig ofte uoppfordret vannflaske like etter boarding samt å si at det er bare å si ifra om man trenger noe. Hos SAS har det bare skjedd meg et par ganger på totalt kanskje 90 flyvninger (jeg har mistet fullstendig oversikten over hvor mange ganger jeg har flydd det siste halvåret. Ombooking til tidligere eller senere fly kostnadsfritt har vært som en drøm. Dette var selvsagt på de turene med Travel Pass som jo er C, men har også nå reist på økonomiklasse med jobben. Alltid ordnet uten spørsmål. Det gjelder også ved reise på bonusbilletter. Alt har blitt ordnet i en fei akkurat som jeg ønsket. Jeg har også reist med jobben på økonomiklasse på gruppereise og sjekket seatmap for Plus på Expertflyer. Da jeg så det var ledige plasser i Plus så ba jeg gate-agent om å oppgradere meg til Plus. Det fikk jeg også uten spørsmål. God plass med ledig midtsete fremme mens de andre i følget satt tett i tett i økonomi . Vi hadde det vel alle litt morro med det over en pils etterpå. På returen på den samme reisen så ble jeg uoppfordret oppgradert til Plus og på neste connection fikk jeg bytte til tidligere fly i loungen og deretter oppgradert til Plus på gate. Så langt så er opplevelsen er vel mest at som Pandion i økonomi så trenger man ikke sitte i baki bussen hvis det er ledig foran. Da ordnes det Videre har jeg booket flere bonusbilletter i Norge og Europa hvor det ikke var noen bonusbilletter ledig. Alt har blitt åpnet og fikset. Det gjelder også nødvendig connections da det åpnet seg en First billett til USA. Tidlig på avreisedagen så fikk jeg sågar varsel fra awardfares om at det var ledig First på returen (hadde biz). Jeg ringte inn og vedkommende konstanterte bare at jeg snart skulle reise, men gikk inn og lette etter billetten allikevel. Dessverre hadde noen andre snappet de opp for det var tomt da hun sjekket (awardfares viste også null da). Mao fikk jeg inntrykket om at jeg kunne ha fått oppgradert til First selv om det var mindre enn 24-timer til avreise. Kan ikke si det for sikkert men det var i alle fall det som nesten så ut til å gå. Til slutt har jeg ikke betalt en krone i noe gebyr for noenting som helst av alle endringer og booking jeg har ringt inn om. Svartiden på telefon har vært nede på under 10 sekunder og jeg må si at de siste 3-4 måneder så ser kompetansen hos agentene ut til å være høy. Feks måtte jeg før forklare selv at Pandion kan få åpnet bonusbilletter, mens nå er de eneste spørsmålene: «Når vil du reise da?» og «Hvor mange er dere?» Akkurat nå elsker jeg Pandion-medlemskapet mitt. Skulle ønske jeg fikk beholde det i 2024, men det skjer nok ikke. Reiser ikke lengre med jobben i det syke tempoet som før så da får det holde med Diamond. Det er planlagt opptjent i stor grad med Amex Elite, DNB Saga og SAS MC, samt et par turer over dammen i Plus på F&F-salg. Kommer ellers til å ha min første Plus-tur som Pandion til USA i høst. Etter 9 år sammenhengende som Diamant har jeg aldri fått en eneste complimentary upgrade (ikke en gang i Norge). Har liten forhåpning om å få det til Biz på den turen men vi får se.
Jammen meg har ikke Anko sendt julebrev også i år. Som i fjor også en bagtag i metall med lenke og et skinnende Pandion-kort. STOR glede i heimen, men er ganske så overrasket. Jeg har nemlig overhodet ikke lagt igjen de store summene i faktiske billetter hos SAS i år. Kanskje 30-40k, så det er to alternativer: Enten så er det fordi jeg reiste infernalskt mye på travel-passet før det gikk ut i sommer (og systemet spytter ut Pandions etter "revenue per flight"), eller så har Anko bestemt seg for at det smarteste han gjør er å prøve å sikre seg kundene med over til Flying Blue. Mest sannsynlig er det det siste sånn at alle Pandions har fått et nytt år, selv om de kanskje ellers ikke ville ha fått. Anyway, her er årets brev:
Gratulerer! Tildelingskriteriene er som kjent hemmelige og Anko’s veier er uransakelige, ikke ulikt hvordan ChatGPT hallusinerer frem svarene sine. Da jeg fikk tre år med kråka var første året helt klart med mye spend på SAS metall, andre året nokså klart, men tredje gang hadde jeg ganske lite spend siden reisingen gikk til søramerika foregående år. Kanskje de har et slags grace-år som du sier?