Pandion erfaringer

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av BergenBy78, 11. des 2018.

  1. BergenBy78

    BergenBy78 Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    3
    Da går mitt første Pandion år mot slutten og jeg tenkte jeg kunne dele noen erfaringer.

    Etter en knallstart på året med brev fra sjefen selv like før jul og en flott gave var forventningene store for hva jeg hadde i vente. Etter å ha vært Diamnond kunde helt siden dette nivået ble innført var jeg spent på hva dette «hemmelige» nivået ville by på. Ryktene sa at man nærmest ble båret på gullstol ombord. Og gull ble det etter at jeg først fikk jeg ordnet med «top tier» bonuskort både hos Hilton Honors, Avis og Sixt. Litt skuffende at ikke flere hotellkjeder var med og kanskje spesielt de nordiske. Deretter var det ut på tur og nyte godt av fordelene ombord med gratis mat og drikke. Erfaringen her etter et drøyt år er at rundt halvparten av gangene har ikke personalet fått med seg at jeg er Pandion. Så er det også særtilfellene hvor de kommer bort og hilser og introduserer seg. Dette har vært meget sjeldent dog. Litt overraskende at ikke SAS er bedre på dette for sine beste kunder. Her er Widerøe mye flinkere og har uten unntak anerkjent min Pandion status og både tilbudt meg vann og en plass lenger foran i kabinen hvis det har vært plass. Bytte av plass har SAS aldri tilbudt meg.

    Så var det oppgraderinger. Her tippet jeg at Pandion virkelig ville vise meg forskjellen mellom Diamnond og Pandion. Innenriks reiser jeg på årskort så ikke relevant, men på utland har jeg kun 1 gang opplevd å bli oppgradert. Veldig skuffende SAS! Det som har vært veldig bra er kundeservice hvor man nærmest har en direktelinje inn og får hjelp etter kun noen sekunder. Uten unntak! Jeg har også fåttt prioritet på bonusreiser booket over telefon, men dette har vært veldig person avhengig.

    Nå går mitt Pandion år mot slutten. Fra januar er det tilbake til Diamnond. SAS sjefen var ikke fornøyd med reise-aktiviteten min. Mens jeg takker pent for 100 000 bonuspoeng i gave som et plaster på såret syntes jeg at det er helt greit å komme tilbake til Diamnond. Fordelene som Pandion levde ikke helt opp til forventningene, og vil kun unntaksvis bli savnet.
     
    Last edited by a moderator: 11. des 2018
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,234
    Likes mottatt:
    3,160
    Bonuspoeng:
    113
    Trodde pandion varte i 2/3 år?
    Har ikke peiling egentlig så er nok feil.
     
    travelislife liker dette
  3. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,709
    Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig grei rapport, -og ikke minst balsam for sjelen for oss i plebsen. Vi trenger altså ikke å stresse for å oppnå denslags :)
     
    travelislife, Jonorge and Eddie47 like this.
  4. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,199
    Likes mottatt:
    114,834
    Bonuspoeng:
    350
    Nei, nå er det kalenderår
     
    travelislife and Xflipper like this.
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,024
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Tydelig at det er skjedd forbedringer med Pandion også ..
    Det var 2 år i gode gamle dager
     
    travelislife and ArthurDent like this.
  6. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,929
    Likes mottatt:
    33,597
    Bonuspoeng:
    183
    Takk @BergenBy78

    Var vel egentlig bekreftelsen jeg trengte. Har tenkt litt på å gå for Pandion fremfor toppstatus hos Lufthansa, men egentlig slått meg til ro med at LH kan tilby oppgraderinger til F og FCT/FCL hvor SK kan tilby?

    Har jo ikke noe med statusnivået å gjøre, men SK føles som om det er avhengig av personen på jobb og at denne har en bra dag. For meg, de andre virker å levere ett mer unisont produkt.
     
    travelislife liker dette
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,947
    Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Klarer du HON altså? Imponerende.
     
    travelislife liker dette
  8. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    3,053
    Likes mottatt:
    9,429
    Bonuspoeng:
    183
    Ville nok gått for topp status hos Lufthansa... Det dumme er jo at alle kort er branded mot SAS, ikke miles & more...
     
    travelislife liker dette
  9. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,929
    Likes mottatt:
    33,597
    Bonuspoeng:
    183
    Tror det skal gå greit om jeg velger å fly LH, noen som kan bli litt vanskelig siden jeg fikk BA gull. Skal uansett prøve HON fremfor å legge *A bestillingne med SK.
     
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,947
    Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    600 000 grunnpoeng på to år er jo frisk satsning, ikke minst for lommeboken :D Ser at kun business og first flighter teller mot denne statusen.
     
    travelislife liker dette
  11. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,426
    Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp... 200.000 miles i året i discounted Business eller 150.000 miles i fullpris Business på LH-metall.... Ja, ja! Hver sin smak! :p
     
    travelislife liker dette
  12. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,929
    Likes mottatt:
    33,597
    Bonuspoeng:
    183
    @Insomnia4u @haakonks nå nok legge til at det stort sett er langdistanse jobbreiser. Og ikke minst, prøver å legge de fleste med LX eller OS.
     
  13. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for en fin oppsummering.

    Jeg har aldri vært Pandion, men har ved hjelp av mine sett med ører og øyne har jeg fått med meg både ett og annet hva angår "Pandion treatment" i luften. På longhaul til/fra EWR kan dette oppsummeres med:
    - Null interesse ved innsjekk at man er Pandion
    (opplevde en EBP som var så desperat etter oppmerksomhet at han dro frem Pandion-kortet og ba de dobbeltsjekke at statusen lå inne - til tross for at det lyste SK*G på boardingpasset hans)

    - Ingen eskorteservice gjennom security slik som Lufthansa gjør for First / HON

    - Ingen reserverte sitteplasser i (den konstant og absolutt overfylte) SAS loungen

    - Må betale for gateoppgraderinger på lik linje med alle andre

    - Tilbud om påfyll av pre-departure drink

    - Får velge hovedrett før serveringen starter (men må pent vente på tur for å få den servert)

    - Halvklein og langdryg prat om løst og fast med purser før landing

    Det er nok på bakken Pandion skiller seg ut (tilgjengelighet på bonusreiser, irrop-handling etc), men HON Circle er definitivt i en annen liga - forutsatt at man har et reisemønster som på en naturlig måte sluser deg via Tyskland dit du skal.
     
    travelislife, Kristian and Insomnia4u like this.
  14. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    3,053
    Likes mottatt:
    9,429
    Bonuspoeng:
    183
    Lov å spørre hva du jobber med når du har så mange reiser ? :D
     
    travelislife liker dette
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,947
    Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har fulgt noen Pandion-tråder i ulike forum over noen år, og LH virker å ha mye bedre kontroll på å kvalitetssikre sine beste kunder kombinert med faste perks som upgrade vouchers, tilgang til F-lounger, bedre ground handling osv.

    Det skal nevnes at når SK fløy CPH-BKK ble Pandion hentet ved flyet og eskortert til TG F-lounge. Mistenker at endel av Pandion-fordelene forsvant i de mange kutt-gjennomførelsene de siste årene.

    Skjønner ikke hvorfor de ikke kan gjøre noen av fordelene faste. Det er jo ikke noen "hemmelighet" lengre. Argumentet med at det ikke er et nivå, men by invitation holder ikke som unnskyldning for dårlig service.
     
  16. kiev

    kiev Mr Fasttrack

    Innlegg:
    1,368
    Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Det er riktig. Svartkort med sølvkråke er bare et gullkort i resten av star alliance, og egentlig ikke særlig mer verdt i daglig operasjon i SAS heller. Men det er gull verdt (pun intended) når ting går på tverke (irr ops). Da sitter det noen sentralt og finner beste ruting for deg, og så får man bare tekstmelding om hva som skjer og hvilken flight man er satt opp på. Slipper å stå i kø og mase for å komme seg videre. Har vel hendt 3-4 ganger på de tre årene med EBP, og er det eneste jeg kan si jeg savner.
     
    Insomnia4u liker dette
  17. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Denne SMS-funksjonen er jo også overført til EBD, selv om jeg inderlig håper at EBP-ene behandles først når irrop-en først inntreffer.

    Absolutt en av det beste perks-ene med EBD. Mens det er panikkstemning og gullkortviftekonkurranse i servicesenteret, tikker det SMS og oppdatert reiserute inn på min telefon / app (inkludert ombooking til selskaper utenfor Star Alliance).
     
    travelislife and kiev like this.
  18. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,947
    Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Den SMS-funksjonen med rerouting brukes i økende grad uavhengig av status. Hadde en situasjon hvor jeg fikk sms i taxi med ombooket rute IC. Tilfeldigvis møtte jeg en statusløs bekjent som også skulle til Asia, men med QR. Akkurat samme sms og delvis samme routing.

    Men jeg ser at ved helt spesielle situasjoner, hvor alle systemer går ned, så er det manuell prioritering av Pandion. Og det skulle da bare mangle.
     
    travelislife liker dette
  19. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,824
    Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    SMS med ny routing eller flight har jeg som EBG fått ihvertfall tre ganger det siste halvåret, før jeg engang har visst om noen kansellering. Så dette tror jeg (heller) ikke er en EBP/EBD-perk.
     
    travelislife liker dette
  20. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo veldig bra om denne funksjonaliteten utvides.
    (så lenge det fortsatt gis prioritet iht. status ;))
     
    travelislife liker dette

Del denne siden