Hvor vil du reise til i Asia. Du kan fly via USA, men det er etter min mening mindre å hente på å fly vi USA når man flyr C. Grunnen til å gjøre dette er i hovedsak tilgjengelighet hos ANA og UA. Flyr du f.eks Europa- ICN-SIN-destinasjon og tilbake, så klarer du nok minst 40 timer i C, og 5-6 forskjellige selskap. Jeg hadde f.eks fløyet slik. LHR-BKK(EVA) BKK-TPE(Thai) TPE-ICN(Asiana) ICN-Tokyo(ANA) Tokyo-Europa(LH)
Tanken er å få flydd en del F på tur til Asia (eks icn) og fått til en liten <24 stopover i USA en av veiene. Åpen for andre forslag.
Da kan du f.eks ta den ruten jeg hadde. Norge- FRA-EWR/JFK-ICN-HND Retur NRT-ORD-MUC-Norge Da vil du antagelig få opp i mot maks antall timer i F. Du må nesten finne ut når du vil/kan reise og se hva som er ledig. Prøv å finne UA i F inn til USA og ta LH når de begynner å slippe seter to uker før. Skal du kun fly en vei via USA så hadde jeg valgt ANA inn til Tokyo og LH inn til USA og Asiana på returen (ICN-FRA). Det kan væte lurt å porsjonere seg med en C billett med LH først, men vil påstå at det er rimelig lett å komme seg til FRA/MUC om dum gjør som meg å drar avgårde dagen før, men selfølgelig man Jan være uheldig også. Jeg hadde hverfall C med Austian via VIE på vei bort og SAS fra ORD. Og jeg fikk byttet begge til LH. Måtte da kjøpe meg separat billett fra OSL-SVG.
Hvordan er reglene på posisjoneringsfly innad i utreiseland? For min del må jeg starte i TRD på mine CT, og bruker da opp to leg på reisen TRD-OSL t/r. Er disse segmentene også en del av max 8 legs?
Ja, de er det. Noen har fått godkjent 9 segment, men vet ikke hva som legges til grunn da. Mulig det tillates om det er nødvendig for å komme seg i mål, om det er nødvendig for å klare å komme seg til Tokyo derimot... Det er kanskje en annen sak..
Noen som vet/eller har erfaring med å utvide en allerede booket tur med CT? Jeg har en tur med TG F, hjemmefra - LHR-BKK-LHR - , men ønsker å utvide turen til PNH, men da i Biz på siste hopp. På expertflyer finner jeg ledige seter for dette siste hoppet BKK-PNH i riktig klasse, mens på turen inn og ut fra BKK er der ikke flere ledige award seter i F etter at jeg booka disse. Det jeg lurer på om er om de klarer å holde på de setene jeg allerede har bestilt inn og ut fra BKK når de forlenger turen til PNH? Eller lager de en ny booking slik at jeg risikerer at mine F seter flakser avgårde slik at jeg må starte planlegging på nytt?
Det vet jeg går bra. Men her er det snakk om å tukle med en og samme routing, begge veier. Jeg skal beholde dato og klasse begge veier, men forlenge turen slik at reisemålet blir PNG i stedet for BKK. Og da er jeg litt scary.
Det skal gå delt greit. Du betaler 150kr per pers pluss avgiftene(ekstra) for å endre eksisterende reise. Du kan gjøre akkurat det du vil, du kan beholde et leg og endre 7 om du vil og kan øke til 8 leg om du f.eks kun har 6.
Tråden har blitt så horribel lang, så ikke skyt meg om dette svaret allerede er gitt 50 ganger før. Jeg har godt over 200k EB poeng nå, som utløper mars 2020 og poengkontoen bare vokser og vokser nå som vi ikke får fløyet så mye med kids i hus. Planen er å fly litt F for meg og kona for disse poengene. Kan jeg skaffe meg et Amex kort i januar 2018, bruke nok cash i løpet av 2018 til at det utløser CT og reise seinest mars 2020 med CT billetten? Eller må vi reise i 2019? Får jeg også brukt innehaværende EB poeng til denne reisen? Holder det med et Amex Premium eller bør jeg slå til på Platnium? Jeg forstår det slik at dette er den beste måten å få fløyet F billigst på med poeng for 2 personer, og forhåpentligsvis til Australia.
Ja du får mest ut av poengene ved å fly to personer F med CT. Hvis du opptjener CT i 2018 så vil den være gyldig fra du får den i 2018, og ut 2019. Slik It systemet er i dag så har folk kunne bruke CT etter den har gått ut så lenge de har lagt inn bestilling før den går ut, da kan du ikke gjøre endringer (f.eks legge til LH F). Da vil poeng og CT som har gått ut fordufte. Om målet er Australia, så er selskap/routing(Thai via BKK) du kan reise med ganske begrenset, så da bør du være meget tidlig ute, og holde deg unna høytider. Vil du fly best mulig og teste mest mulig selskap så finnest det mange muligheter.
Du må dessuten ha Platinum for å fly F og med andre selskaper enn SAS (SAS tilbyr ikke F, og flyr ikke til Australia)
Og hvorfor ikke bare skaffe deg kortet allerede nå? Så kan du spare opp enda flere poeng ved helt vanlige innkjøp.
Trodde kun det var med SAS på nett det gikk og bestille etter CT utløp. Fikk det ikke til over tlf hos Tallinn selv med SAS
Takk for svar! Asia er også innafor om det gir mer valuta for penga. Planlegger et cruise i samme slengen. Kanskje jeg skal skaffe meg kortet allerede i 2018 og reise høsten 19. Unga blir hjemme så vi kan jo ikke endre til LH F i siste liten da det blir en for stor kabal å legge opp i heimen.
Bra observert, her var jeg veldig utydelig. Som jeg prøvde å skrive over, det fungerer å bestille med utgåtte CT, i SAS sitt IT system slik det er i dag, men som du poengterer det er ikke mulig å lure Tallin per telefon nei.
Kan jeg kombinere flere selskaper innen *A for å fly F til Australia? Kunne jo f. eks gått for FRA-ICN med OZ, og derfra via BKK til SYD med TG? Retur via NRT f. eks eller USA med United i F? Eller er det for vanskelig å finne tilgjengelighet på dette?
Det blir 2 stop i sonen, du kan ikke benytte den routingen. F til Australia er stort sett Thai til og fra BKK.