SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Tror vel vi bør si noe som ja takk :)
    Hadde vært strøkent med 2x CT i året..
    De får også 20k statuspoeng i året, men kortet koster litt mer enn her...

2. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    6,017
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, dei 20.000 statuspoenga forsvarar vel greit den ekstra kostnaden (på kr 2200), når du i tillegg får ein ekstra CT er det absolutt ein vinnar.

Spent på om vi kan få sjå noko liknande her.

Travellingalf liker dette
  3. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Så lenge det er gratis for EBD... :)

holmen liker dette
  4. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,429
    Bonuspoeng:
    113
    Travellingalf, Darkcho, dkvt and 7 others like this.
  5. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Hurra!
    Det er jo konge at tilgjengeligheten til Sørøst-Asia øker. Litt variasjon til Sydney F tur også:)

Darkcho and Fredrik81 like this.
  6. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,182
    Bonuspoeng:
    113
    Håper det blir greit med F tilgjengelig til oss i EB :D

7. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Tror nok du må ha er på konemor eller noe slikt om du vil ha flere..
    Alternativet er å få adresse og personnummer i Sverige. Der får man to CT per år.

samirunway liker dette
  8. kristtorp

kristtorp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk opparbeidet CT i fjor med SAS AMEX Plat, men grunnet litt diverse i år så får vi ikke brukt CT på langtur som først planlagt.

Vi skal på tur i litt mer varmere land i sommer og vurderer da å bruke CT. Vil dette være lurt å bruke CT på en slik tur?

9. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Finnes masse varmeland. Noen spesielle du tenker på. Tilgangen på billetter er også begrenset når du er så sein på avtrekkeren.

10. kristtorp

kristtorp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    Helt enig, vi er litt sent ute i år. Men vi har snakket om Italia.

11. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Da blir spørsmålet om du finner billetter og hva disse vil koste deg i kroner. De billigste billettene vil koste 30 000 poeng +CT pluss avgifter. Så da bør billettene koste minst 3000kr pluss avgifter om du har mye poeng. Dersom du heller vil bruke poeng/penger på oppgradering på plusgrade senere ville jeg sagt 6000kr plus avgifter. Med andre ord det kan lønne seg om du ikke har planer for poengene og finner billetter :)

12. kristtorp

kristtorp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    Takk :)

Ser på litt datoer i Juli og dette er prisene jeg finner til Roma.
    Priser tur/retur for 2 pax.

SAS GO: 7100
    SAS Plus: 8100

Lufthansa GO: 14 130
    Lufthansa Plus: 21 000

13. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,028
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du ønsker å gjennomføre en lengre reise til neste år og du trenger poengene til dette bør du vurdere å droppe bruk av CT nå. Hvis du har nok poeng og finner bonusbilletter til Roma i ønsket periode ville jeg kjørt på.
    Disclaimer: Antar at skatter + avgifter er mye lavere enn 14.000++ (spesielt hvis du finner SAS billetter).

14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Generelt sett, er regelen at CT bør brukes på interkontinentalt, og da minst i business. I økonomi på interkontinentalt er avgiftsdelen såpass stor at du like gjerne kan kjøpe billettene.
    I europa er det normalt mulig å oppdrive så lave priser og reisetiden så kort at det ikke er formålstjenlig å bruke poeng og CT.
    Men selvsagt, har du masse poeng så er det bedre å bruke en CT enn å kaste den.

Hvis du må, så kan en bra utnyttelse kan være å ta biz med Aegan fra Stockholm (med tilslutning fra Norge) til Athen, de har fortsatt en god gammeldags business for europeiske ruter.

15. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du finner billetter til 30 000 poeng pluss CT, og CT vil gå ut uansett. Så hadde jeg gått for det. Da får du ca 20øre per poeng som betyr at du kan kjøpe deg 30000poeng om du trenger disse til neste år. Du vil også få noen poeng om du kjøper turen så marginen er sån tja, gjør det om du ikke trenger poengene til neste CT(2018).

16. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    593
    Bonuspoeng:
    93
    Vurderer en tur til SYD i F neste vinter.
    Vil det være uproblematisk å bytte fra TG F til LH F på FRA - BKK 14 dager før avreise hvis det finnes tilgjengelighet? Eller risikerer man utfordringer med såkalte "married segments", slik at man ikke får byttet selv om det finnes tilgjengelige seter i LH F?

17. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,404
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke aner hvordan dette med "married segments" egentlig fungerer, men jeg opplevde i alle fall før jul at jeg ikke kunne forandre en reise grunnet dette. Men da var det snakk om å bytte en Swiss flight med en SAS flight som tilknytning til en ny Swiss flight. Det gikk altså ikke.
    Så viss du f.eks. allerede flyr LH mellom Oslo og Frankfurt så tror jeg ikke du vil få problemer med dette.

18. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmålet er vel heller om TG flightener er married.
    Jeg tror ikke det, ettersom det som regel er en kort og en lang tur som blir married. Men det er vanskelig å vite sikkert dessverre..
    Jeg har i alle fall ikke kommet over en oppskrift på dette, men vil gjerne det om noen har noe spesifikk info om det. :)

cothom liker dette
  19. CCS87

CCS87 Medlem

Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    18
    Det er helt sikkert svart på dette før, men jeg er ikke spesielt god på å lete (bare å spørre samboeren)

Går det an å avbestille/ombooke en CT kostnadsfritt? I det tilfellet hvor man har lyst til å booke en destinasjon i F for å ha den spikret, for så å sjanse på at man får til mer eller mindre den samme ruten med LH når disse billettene slippes senere.

20. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Koster 150kr pr billett i ombookingsgebyr.

Del denne siden