SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. West

    West Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    8

    Takk for svar. Et par spørsmål som dukket opp umiddelbart;
    1. Jeg velger business og får valget mellom "business saver award" og "business standard award". Vet du forskjellen på disse. Prisen var ca. halvparten i saver award.
    2. Prisen oppgis i miles. Er det en konverteringsnøkkel til Eurobonuspoeng eller er forholdet 1:1?
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Det du skal se etter er "Business Saver Award".
    "Prisen" du ser der gjelder ikke for EB. Det du må ut med ser du her:
    Star Alliance Spend award
     
    SNG liker dette
  3. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Bumper denne.. Har booket HKG - ARN og ARN - OSL allerede og ringer CT-telefonen imorgen tidlig for å booke OSL - HKG.
    Tror det blir ruten over, men er usikker på om det er nok med 45 min på ARN?
     
  4. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde 45 min connection på ARN på vei mot HKG i høst. Ikke noe problem,men det er klart at man er mer sårbar for forsinkelser. Der har du ankepunktet.
     
    DanH liker dette
  5. SantaCruz

    SantaCruz Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Her kommer sikkert et amatør spørsmål. Har CT billett og har lyst til å overraske dama med en Business class billett til Hong-Kong.. har bare sett på SAS, Er sølvmedlem nå, da det ble litt lite turer i fjor. Tenker å dra mellom slutten av august og starten av desember, men jeg finner ingen business biletter. hva gjør man? noen triks? syns jeg leste noe om en CT telefon, hva er det?
     
  6. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,403
    Bonuspoeng:
    183
    Har du en CT som kan brukes på annet enn SAS? Uansett er united.com en fin side å leite på.

    Telefonen er til for å bestille på annet enn SAS. Uansett fint å leite på egenhånd først.

    K
     
  7. SantaCruz

    SantaCruz Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ja, min CT kan taes ut på flyvninger med SAS, Widerøe og flyselskap som er med i Star Alliance* i hele verden. (kopi fra americanexpress.no)
    Hvordan funker bestilling på united.com? får jeg overført mine Eurobonus poeng ditt?
     
  8. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    2,446
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan ikke bestille på united.com, men benytte denne til å finne routing for CT-billetten.

    Deretter bestilles den på "CT telefonen".
     
  9. Gnilre

    Gnilre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    281
    Likes mottatt:
    1,543
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er amatør på Companionticket, men med Amex Platinum har jeg for i år klart å bestille en openjaw billett til USA i business utelukkende med SAS; veldig fornøyd med det. Blir en drøy ukes road trip. Etter å ha lest altfor mye ;)på disse sidene har jeg blitt inspirert til litt mer avanserte turer og har lyst på en tur til Japan, helst Sapporo om vinteren for å stå på ski. Flyr jeg kun SAS kommer jeg til Tokyo (om det er ledige billetter i C) for 100.000 poeng. Med Star går det 140.000 poeng. Jeg har eksperimentert litt på united.com, og det er da jeg lurer på om denne ruta er lovlig:
    Oslo - New York - Tokyo - Sapporo. Forutsetter da 20-24 timer opphold i New York og Tokyo for å se litt av de byene, har aldri vært der.
    Returen kunne blitt Sapporo - Seoul - Frankfurt (eller annet sted i Europa) - Oslo, gjerne med en hotellnatt i Seoul.
    Dette blir jo seks legs, som slik jeg forstår det kan utvides til åtte.
    Spør fordi jeg må ha et mål for bonussamlingen i år også, kan uansett ikke bestille før til høsten når og hvis jeg har nok poeng og opparbeidet ny CT.
     
  10. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Retur må gå samme vei som tur, altså Seoul-NYC-Frankfurt ;) Utover det skal det gå fint.
     
  11. Gnilre

    Gnilre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    281
    Likes mottatt:
    1,543
    Bonuspoeng:
    93
    Kan returen da bli:
    Sapporo - Seoul - San Fransisco (eller LAX) - Europa - Oslo ?
     
    Last edited: 03. mars 2017
  12. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Tror ikke det er rett. Han bruker ikke transitt sone andre veien og det skal være lov. Det vil si at han fint kan fly direkte fra Soul til FRA.
     
  13. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan den også om du finner billetter. Skal ikke være et problem å ikke bruke transittsone på returen, men om du vil bruke det så må det være den samme.
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor har du det fra?
    Ødelegger min RTW CT plan i tilfelle.... :p

    All den tid OSL-FRA-TYO-BKK-CDG OSL er lov burde ovennevnte rute også være ok.
     
    Fredrik81 liker dette
  15. Gnilre

    Gnilre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    281
    Likes mottatt:
    1,543
    Bonuspoeng:
    93
    Det var turrapporten din om Guttakrutt i First som satte meg på ideen om å bytte ut en 737 til København med en 330 til NY og heller ta turen til Tokyo fra NY. Fikk ikke du også en "jorda rundt tur" med Guttakrutt. Må si jeg mista litt tråden på dine legs, men det var vel Asia først og så tilbake via Chicago. Og om man reiser i First eller Business kan vel en CT brukes til det samme ? Håper du har rett:)
     
  16. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Vi fløy frem og tilbake via USA for å makse antall timer i F. Det vil si 2/3 rundt jorda( nesten) og så 2/3 tilbake :)
    Hvis du velger å fly tilbake rett til Europa( ikke via USA) så kan du F.eks ikke fly via BKK og SIN, men PEK(resten av Kina), HKG, ICN osv(står oversikt over hvordan sonene er delt opp på award charten. Samme regler om du flyr C eller F. Bare lettere å finne billetter i C
     
    bighc liker dette
  17. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Tenkte ikke over at transittsone ble droppet. Strøken RTW det der. Dog med mindre flytid.
     
  18. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Beklager om dette er spurt om tidligere, men hvor lenge i forveien slippes bonus billettene til sas?
     
  19. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    11 mnd ;)
     
    Larsmarius liker dette
  20. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Enda en stund til en har CT i boks men litt spørsmål ang prepping av ruter :)

    1) Er det mulig å reise via USA på en av veien til Asia? Eksempelvis:
    Europa (trd->osl->fra) -> USA -> Asia (tur)
    Asia -> Europa (retur)

    2) Lufthansa business fra FRA -> JFK/EWR. Denne virker veldig vanskelig å finne lang tid i forveien. Dvs jeg klarer å finne billetter 1-3 mnd fremover, men fra 6-10 mnd frem i tid er det ingen ting. Skjønner at disse er populær men er er det no logikk en bør følge her? Evt andre triks/alternativ? (Målet er jo å bytte til F når det nærmer seg)
     

Del denne siden