SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. steinaraa

steinaraa Nytt Medlem

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    48
    Ser et par tilfeller der Expertflyer viser likt antall ledige seter i LH F på to ulike datoer - den ene dagen finnes o-award, og den andre ikke. Muligens et dårlig tegn for oss som sikler etter tyskernes topprodukt?

2. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Tviler på at det er noen forandring. Det er en rekke faktorer som gjør om de slipper awardseter eller ikke, statistikk, forventet salg, spesielle events som kan gjøre at de holder tilbake. Kort sagt umulig for oss å spå.
    Det vi derimot kan se er om de slipper awards i det hele tatt. Og det gjør de enn så lenge. LH/Swiss er ikke kjent for å bare stramme inn LITT, når de gjør det (som Swiss F) kutter de all tilgang for partnere for kun å gi tilgang til SEN/HON.

OMMAT og andre bloggere pleier å plukke opp kjapt endringer/instramninger. Har ikke sett noe der, og heller ikke på Flyertalk.

steinaraa and Xflipper like this.
  3. Hyphen

Hyphen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    13
    Har tidligere fått god hjelp fra @Chrisbgg og masser av tips fra dere andre til å bestille bryllupsreise 2018 med CT.

Til min store fornøyelse fikk jeg booket CPH-FRA i LH B, og videre i Asiana F fra FRA-ICN og videre med Asiana i biz til NRT i begynnelsen av juli. Retur slutten av juli via BKK i Thai F.

Fikk en automatisk e-post fra SAS nå nettopp om at booking var endret. SAS kundeservice var ikke mye til hjelp (har nå skjønt at jeg må ringe rett til Tallin), men Tallinn kunne opplyse om at Thai hadde endret konfigurasjonen slik at jeg ble flyttet fra First til Biz fra BKK - FRA.

Noen som har vært borti det samme? Har hørt at Thai gjør endringer fra a380 til 777, men det ser ikke ut til å være tilfellet her (var 777 før og etter endring).

Spørsmålet er om jeg skal la det være og vente på at det åpner seg flere muligheter i F om noen måneder, eller prøve å booke om allerede nå? Har noen erfaringer med hvor mange måneder før det slippes flere F eller biz billett fra asia til europa?

4. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har bestilt med Thai A380 i april 2018 fra FRA og har ikke hørt om noen fly endringer? Jeg ville fly den vein for og teste ut Biz på a380 da.

5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Finner du en annen routing med F så hadde jeg booket om med en gang og krevd å få det uten endringsgebyr.
    Som det gamle ordtaket sier:
    Det er bedre en med F-billett dit jeg skal dra i hånda, enn ti billetter dit jeg ikke skal dra på taket.

Sjefen1234, Hyphen, Chrisbgg and 4 others like this.
  6. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Hahaha, dagens :D

TG sin 777 har ikke First. Her er det nok systemet som henger litt siden de skifter fra 380 til 777 i sommerroutingen hvert år nå slik det ser ut.

Ville nok fulgt @Are sitt faunaråd om Carlson (Rezidor?) på taket.

Mange som reiser i juli, fleksibilitet på routinger og datoer er det som gjelder. Koster bare 300kr å endre billettene om du får tak i noe bedre :)

Sjefen1234 and Hyphen like this.
  7. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Fant dette.
    Thai Airways International this week adjusted planned operational aircraft for service to Europe, in summer 2018 season. Preliminary changes, reflected in the reservation system, as follow.

Bangkok – Frankfurt 25MAR18 – 31JUL18 TG920/921 777-300ER replaces A380
    Bangkok – London Heathrow 01AUG18 – 30SEP18 TG910/911 777-300ER replaces A380

Additional changes remain highly possible.

Hyphen liker dette
  8. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Fløyr FRA-BKK 19 mars 2018.
    Ser du skrev "Additional changes remain highly possible"
    Med dette mener de vel at det kan komme flere endringer på andre ruter. Eller er min reise i F A380 i fare?

9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Thai er kjent for sine random flybytter, litt det samme som Cathay Pacific driver med. Det medfører at en aldri kan være helt sikker før man sitter på flyet. Tror nok siste setningen bare er en forsikring.

Men om du er bekymret, kjøp et medlemskap i Expert flyer og sett på alert for equipment change, så får du beskjed og kan ta grep om det skulle bli problemer.

Xflipper liker dette
  10. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og har en flyvning med Thai 380-800 i first (min første tur i høyere klasse enn std økonomi) fra Heathrow til Bangkok 3. April. Typisk om den skulle bli forandret til 777 og dermed business... Håper dog å forandre den til first med Lufthansa fra Frankfurt da til Bangkok, Seoul, tokyo eller Beijing og videre til Bangkok, merk likevel.

11. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Får gjøre det. Problemet er at dette er rett før påska og det er atm rimelig dårlig med F via andre steder. Må også dra til Thailand . Så håper det ikke endrer seg o_O

12. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er det ikke ofte TG har equipment change på longhaul flighter, er mest intra Asia. Så med mindre de forandrer selve datoplanen på summer schedule er du safe.

Xflipper liker dette
  13. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for beroligende ord:)

Insomnia4u liker dette
  14. Edin

Edin Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Da ble min tur 9. mai 2018 på reisen Fra-Bkk endret fra F i A380 til C i B777. Ikke helt fornøyd med den, og heller ikke fornøyd med at jeg finner det ut via forumet her istedet for å få mail fra SAS.

Jeg har TG F på strekket videre BKK-NRT, men lurer på å booke om til Asiana via Seoul på tur dit ettersom jeg ikke ønsker å reise TG C på langtur.

Sjefen1234 liker dette
  15. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Føler med deg :(

Edin liker dette
  16. Hyphen

Hyphen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    13
    Takk for gode tips! Ser ut til at jeg kan bytte fra BKK-FRA til BKK-MUC og få TG F. Så får jeg heller holde øynene åpne de neste månedene om det skulle dukke opp seter hos et av de andre *A...

17. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Slik jeg forstår det så ligger Palau i Oceania? kan man da ta open-jaw på denne ruten?

FRA-ICN-KOR
    SYD
    -BKK-FRA

18. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Palau og Mikronesia ligger i South East Asia:)

19. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,322
    Bonuspoeng:
    93
    Har begynt å se på bonuskutt i oktober. Ser at det er forskjell mellom expertflyer, united og ANA om hvilke flyvninger som har ledige seter. To av flyvningene sier united at det ikke finnes plasser På, mens expertflyer og ANA sier at det er. Hva skal jeg stole på gjennom planleggingen?

20. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Bonuskutt? Antar at du mener bonustur? :) Uansett så kan du ikke stole 100% på noen av de. Fasiten får du først når du ringer Tallinn. Historisk sett var ANA ansett som svært pålitelig, men jeg er usikker på om det stemmer lengre.

Del denne siden