Ikke sant, høres digg ut! Da er jeg med. Jeg er for rastløs av meg, så altfor mange stopp og sitte for stille for lenge klarer jeg ikke selvom jeg får "mye på spandert" at det mest er gratis på biz/first. Nå har jeg endelig skjønt greia ;-) Det der er jeg veldig enig i, om jeg kan få en layover i en god del timer som gjør at jeg kan oppleve en ny by og nytt land i tillegg så hadde det vært digg! Hvis man får en dag i ny by, så får en rastløs person som meg strekt litt på beina og får en pause før neste flytur er igang igjen. Passer egentlig helt midt i blinken!
Hei! Var inne og kikket på CT'en vår nå (en "kjedelig" rute via Seoul til Bangkok om noen uker), og ser at den kommer opp med en rød varsellinje "Vi har ikke gjort ferdig billettene for alle flygningene i denne bestillingen." Er dette standard for CT'ene, eller er det tegn på at noe er i uorden? (Bestillingen ble gjort for noen måneder siden, og fikk ikke noe info da om at ting ikke var på stell. I tiden etter bestilling har TG endret maskin på et par flighter, men de endringene har jeg godtatt, pr tlf).
Det samme skjedde meg da Thai endret en kommende flyvning i oktober 2018 som medførte nedgradering fra F til C. Tror Thai hadde litt omrokering av utstyr en gang i starten av februar. Oppdaget dette selv, men først ca 3 uker senere kom varselet/e-posten fra SAS. Og nå er den røde varsellinje med "Vi har ikke gjort ferdig billettene for alle flygningene i denne bestillingen" borte fra SAS hos meg. Men billettene så helt OK ut på Thai sine sider hele tiden så sikkert bare SAS som legger inn dette inntil de har fått varslet kundene tipper jeg.
Yep, det var det samme som skjedde her, "nedgradert" fra 747 med F til A350 uten... Jeg sjekket bookingen på Thais side nå, og finner en rød warning der også: "No information on baggage policies was found for the selected itinerary.". Mulig det er den som roter det til på SAS også. Ringte SAS nå, men der kunne de ikke se hva som var feil - og rådet meg til å ringe Tallinn. Som selvfølgelig er stengt nå... Men hey, ingen hast. Så langt.
Hvis det gjelder for eksempel BKK-ICN som er endret fra B747 til A350, så er det bare å lete opp alternativer og presentere disse for Tallinn når du ringer. Noen ser ikke engang hva som har skjedd og andre klarer ikke finne god alternative ruter. På en annen side så er sikkert A359 et veldig godt alternativ.
Det er egentlig ikke endringen fra B747 til A350 som er (det største) problemet her, jeg aksepterte endringen pr tlf når varselet kom for noen uker siden. Jeg stusser bare over den feilmeldingen som står på bookingen min fremdeles. Men det fikses sikkert med en tlf til Tallin i morgen. Så vil jeg absolutt kikke på alternative ruter i tiden frem til avgang. Det svir jo litt å måtte bruke en CT og 195k poeng til kun to legs i F. Vi hadde også sett frem til en lengre massasje i TG-F-loungen på vei hjem. EDIT: Etter en rask og hyggelig prat med CT-linjen er ting fikset. De fant ikke helt ut hva som var feil, men uansett ser det nå bra ut. Så nå er det bare for meg å prøve å finne en alternativ ruting, med et par ekstra F-legs, før det er for sent...
På united får man noen ganger opp litt eksotiske "partnerselskaper" for å fly den siste lille strekningen. Nå i mitt tilfelle, "starflyer" i japan etter en flygning til japan med ANA. Kan Tallin booke sånne billetter?
svarer meg selv. Jada, det går helt bra... Så det ble riktignok en innenriks i eco istedetfor et par timer biz fra seoul, men det fristet såpass mye mer med ANA F (og Global First lounge på heathrow) enn Asiana F og Senator lounge, at jeg nok skal lide meg igjennom en 75 minutters flight i eco
LH F ga mersmak og ny tur er under planlegging. Er ganske fleksibel til sommeren og tenkte å hoppe på om LH har noen seter på F. Drømmen er jo å komme seg til Mexico med LH F. Men hva gjør man der? Dra til Panama? Costa Rica? Eller hvor i Mexico lønner det seg å dra. Kunne tenke meg noen dager i sus og dus.
Innenriks i Mexico kommet du ikke langt med Star. Da må du fly videre med andre selskap, typisk Costa Rica eller Panama om du vil sørover..
Fra MEX kan du fly videre med Copa, som er medlem av *A, til Panama. Derfra kommer du deg til de fleste kriker og kroker i Mellom/Sør-Amerika og noen steder i Karibien. Verdt å nevne er Costa Rica, Nicaragua, Panama (f.eks. Bocas Del Toro), Montego Bay på Jamaica også videre. Ta en titt her for å se nærmere på Copa´s rutenett: https://www.copaair.com/en/web/us/routemap
Har en booking nå som jeg prøver å gå inn på å velge seter. Men det er bare enkelte strekninger jeg får reservert sete. Gikk inn på sas og fikk reservert sete Krsund til Oslo tur retur, men får ikke reservert sete på Osl-fra med Lufthansa, ikke fra fra-Icn med Asiana, og heller ikke fra Icn-Ctu og deretter Ctu-syd På returen fikk Jeg reservert fra syd-sin med SQ, men ikke fra Sin-Cgk med SQ. Heller ikke med Turkish fra cgk-Ist. Noen som har noen tips for hvordan jeg kan få reservert setene?
Har opplevd om man går via https://classic.sas.se så får man booket seter hos flere selskaper enn om man går direkte via sas.no
Mulig det er besvart tidligere, men det er ikke så greit å lete i jungelen av ulike spørsmål. Hvor lenge må man vente før man får refundert skatter og avgifter etter en endring? Den originale bookingen ble gjort 03.01.18 og endringen gjennomført 16.01.18. Begge gangene kom jeg til Sverige noe som er veldig greit mtp. kommunikasjon, men kanskje fører til flere bugs med avgifter? Jeg mener å huske det ble sagt det kunne ta litt tid å få refundert avgiftene, men over 1 mnd er vel litt drøyt?