SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    8 flyvninger er oppgitt maksgrense på CT/bonusbilletter, men andre har fått til opptil 10-11 flyvninger.

    Grunnen til at man bestiller slike turer er for å få prøvd ut flest mulig forskjellige selskaper/lounger. Man kan ha opptil 24 timer layover på hvert sted, så her kan man legge inn et lite stopp på vei til endelig destinasjon. Og ja, det er mest fordi det er deilig å fly business/first. Mange av oss her inne har ikke mulighet til å kjøpe disse billettene for penger, så når man først har mulighet med poeng, så vil man utnytte de så langt det lar seg gjøre.

    Jeg vil også ofte komme meg raskest mulig fram til den endelige destinasjonen, men jeg syns det er såpass gøy med lounger, flyplasser og forskjellige flyselskap at jeg ikke har noe imot å booke en liten omvei.
     
  2. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Spurte ungene kvar me skal reise når dei fikk velge heile verda, og etter å ha diskutert at dyreparken og legoland er fint og flott, så kom me til at me vil til Asia fordi asiamat er godt!
    Så de som har erfaring med born i Asia, dei er 6 og 12 når me skal på tur. Kvar er beste rutingen, og kva destinasjoner er best for utgangspunkt for to-tre veker i Asia med nokre enkeltreiser mellom destinasjon for CT og retur med CT. Japan og Beijing er eigentleg på lista, men ingen ting er spikret.
    I år skal me innom Singapore, så dit treng me ikkje.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, du har nok ikke skjønt det.
    Poenget er at man kan få oppleve mye mer på en reise, ikke bare flyselskap og lounger, men østpå nye land og byer.

    For min del er det et mål å kunne ha nok tid til å forlate flyplassen på de fleste mellomlandinger.
     
  4. VansGold

    VansGold Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg nådde 100.000 kr. i omsetning på Amex-kortet mitt i desember, og har dermed opptjent en CT.

    Det jeg nå lurer på er hvor lenge bonusbilletten er gyldig. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at denne var gyldig fram t.o.m. 31.12.18 (opptjeningsår (2017) + ett kalenderår (2018)). Når jeg går inn på SAS sine sider står det imidlertid at "kampanjen" er gyldig til 15.01.2020 - se vedlagte bilde. Kan jeg stole på at denne datoen på SAS sine sider er riktig, eller må jeg bruke CT-billetten i løpet av dette året?

    CT.jpg
     
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har det samme, så det spørs om ein må ta ein telefon til Tallin for å bekrefte dette? Spurte Amex, men dei vart forvirra og sa at den kun gjalt til 15 jan. 2019 som standardsvar uten at dei kunne sjekke det ut
     
  6. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Hvordan er det med mer enn et stopp i transitt sone nå? Er det helt umulig eller har de begynt å være litt mer fleksible? Funderer på en OSL-FRA-ICN-NRT-BKK-KIX-ICN-FRA-OSL routing. Er jo da 2 stopp i transitt sone hver vei...
     
  7. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Det offisielle svaret i følge «ofte stilte spørsmål»:
    «Dersom du opptjener din Companion Ticket på slutten av et kalenderår, må du være oppmerksom på opptjeningsåret allerede kan være over. Da er din Companion Ticket gyldig ut det året du får brevet.»
     
  8. mrhermano

    mrhermano Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
    Noen som har brukt CT og ikke hatt start og stopp i Norge eller Skandinavia? Har skjønt det som at de har lempet litt på reglene i det siste?
     
  9. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Har bestilt utreise fra BGO og ankomst BRU i sommer...
     
  10. Skinnes

    Skinnes EBG, AY Gold

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som kan hjelpe oss?
    Vi bestilte Tur-retur med CT billett og bonuspoeng, OSL - LAX med Swiss Air BIZ.
    Utreise 02.04.18
    Retur 11.04.18

    Vi har nå lyst til å forlenge reisen vår til fredag 13.04.18 eller lørdag 14.04.18.
    Men vil helst ikke fly på lavere klasse enn BIZ.
    Pratet med AMEX Concierge på tirsdag, da fant de bare "pluss" seter.

    Nå ser jeg at united har noen award flighter med BIZ, men BIZ på United er langt i fra f.eks SAS..

    Noen som har triks i ermet/eller verktøy for å finne bonusseter?
    Kan ta opp til 2 bytter, maks 20t flyreise.
    Helst Business, eller første klasse (Hvertfall hvis det er united).
    Star Alliance.

    Eventuelt kan vi bestille SAS plus, og satse på at det er ledige seter på business så vi kan oppgradere, men dette er ekstremt lite ulønnsomt.

    På forhånd takk :)
     
  11. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg opptjente også CT i desember 2017. Dog fikk jeg ikke brev før i januar 19 som bekreftelse på at jeg hadde opptjent CT. På mine sider hos sas, så står 15 januar 19 som gyldighet. Du burde få verifisert dette, vil nok tro at 2019 er korrekt.

    upload_2018-2-19_13-22-54.png
     
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Samme her.

    Nådde 100k i des 2017, fikk CT nå. Og det står 15.jan 2020 på sas.no
     
  13. Calling

    Calling Senior Medlem

    Innlegg:
    995
    Likes mottatt:
    8,986
    Bonuspoeng:
    163
    God morgen. Jeg opptjente en CT med *A i 2017. Samtidig har jeg havnet i et jobbprosjekt hvor det ikke er mulig å planlegge ferie lang tid i forkant - og "sommerferien" ønsker jeg å bruke i Norge. Hva er deres erfaring med å booke en CT (typisk business til Asia) på sparket 2-3 uker før reisen? Mai kan være en mulighet, det samme gjelder høsten.
     
  14. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Det går fint med *A .
    Vanskeligere med SAS
     
  15. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Hva tenker dere om:

    Swiss 777-300ER vs Turkish 777-300ER vs Austrian 777-200 vs Asiana 380-800? Alle i business. Har mulighet å kombinere en av disse ned til Singapore med SQ fra Singapore til Canberra istedenfor Asiana 380-800 til Seoul kombinert med Air China til Chengdu og så til sydney. Vi skal til Sydney så førstnevnte rute betyr at vi må komme oss fra canberra til Sydney på egen hånd framfor å fly rett til Sydney, men da med air China....
     
  16. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Er det kun 2 stk prissegmenter på bonsureise(C) med SAS/*A? Priser gjelder for 2 pax.

    Asia: 140 000
    USA: 100 000
    Afrika: 100 000
    Australia: 140 000
    Sør-Amerika: 100 000
     
  17. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Pris med SAS og Star er forskjellig.
    USA 100/110
    Asia 100/140

    Ellers er det star som er alternativet da SAS ikke lenger har like spennende rutenett som i historien..
     
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Når en søker etter billetter hos *A på united.com, er det kolonnen "Saver Award" eller "Everyday Award" som viser ledige setter en (forhåpentligvis) kan booke med en CT?
     
  20. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Saver award.
     
    indahla liker dette

Del denne siden