SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    what..?

2. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    De syns jeg hadde litt vel høy forbruk...

3. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    aha.. men da så..
    Jobbutgifter kan vel fort balle på seg selv om man ikke har 3mnok i året..

4. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men det var uansett ubehagelig å få en sånn telefon, så for folk som "spekulerer" med transaksjonene for å få poeng, vil nok få forklaringsproblemer dersom de ringer...

5. blystan

blystan Senior Medlem

Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Men. Har dem lov og rett til å gjøre det? Ringe opp og be om dokumentasjon via ekstremt personlige papirer. Når man har kortet, og har betalt alt man har brukt. Veldig skeptisk på om dette er noe dem har lov til og krav på.

mka83 and Xflipper like this.
  6. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,649
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan de be om, men kan nok kanskje ikke kreve å få. Imidlertid heter det i avtalens punkt 10b):
    "Selskapet forbeholder seg retten til å heve avtalen eller redusere den innvilgede kreditt dersom det foreligger forhold hos Kortholder som medfører at grunnlaget for den opprinnelige avtalen ikke lengre er til stede".

Dette vil nok i praksis bety at DNB kan hevde at de ikke har fått tilstrekkelig og oppdatert informasjon for å være sikre på at kreditten kan overholdes. Det mest sannsynlige vil da være at de for eksempel reduserte kreditten til et betydelig mindre beløp, men de kan fint si opp avtalen.

Så kan du kanskje hevde at det ikke er noen saklig grunn for at de skulle anta at du var mindre kredittverdig. Men enden på den visa blir bare at du må dra dem til forliksrådet hvor det kommer til å ende med at du allikevel må dokumentere at det ikke er noen endring i din kredittverdighet, hvorpå DNB bare sier "takk for det" og oppnår sitt mål. (Og så har du måtte betale for reise og fri fra jobb for å stille i forliksrådet.... så hva er poenget?)

7. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg for min del kunne de bare sjekke så mye de vil, jeg skjønner hvorfor dem gjør det, har bare kredittgrense på 50k, og jeg omsetter for 7-800k... ;p Jeg nevnte det bare fordi det er en del her som er "kreative" med transaksjonene som feks. kjøpe noe for så å returnere osv. da sliter de litt med forklaringer dersom DnB skulle ringe... ;)

8. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Så kreative er vel ikke folk?
    Jeg har kjøpt og avbestilt titalls plussbilletter på mitt amex uten at det er noe mistenkelig der. Hele poenget med å kjøpe refunderbar reise er muligheten til refusjon :)

Men selvfølgelig, jeg har jo også kjøpt mange billetter som ikke har blitt avbestilt :)

9. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Greit, nå var det ikke spesifikt billetter jeg sikter til, hvis du leser litt bakover, så er det både forslag om å vippser penger fram og tilbake, kjøpe TVer og møbler osv. for så å returnere det over når CT er utløst... men jeg driter i det jeg, har alt på stell jeg, alt jeg har sagt er at DNB kan finne på å ringe...

Insomnia4u liker dette
  10. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,057
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har erfaring med avgifter på CT? Bestilte OSL-MAD i C, og det ble 2200kr i avgift pr pers. Drøyt. Har tidligere brukt OSL-SFO og betalte da bare 900 i avgifter. Ingen av flightene har vørt med SK, kun LH og UA.

Vet vi slipper fuel avgift om vi booker med SK, men det er jo bortimot umulig å få plass på LH, og til Madrid er det ingen flights med SK lengre.

Kort oppsummert, kjipt å betale 2200 + 60000p for en Madrid tur, når det går å kjøpe rein C billett for 4000.

11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Da er nok løsningen å gjemme CT til en annen tur :)

12. blystan

blystan Senior Medlem

Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Dette kommer av at UA tar heller ikke fuel charge. Mens LH tar fuelcharge

13. KainBenwi

KainBenwi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,097
    Bonuspoeng:
    93
    Da dukket det plutselig opp ledige business-seter en helg i januar med SAS. Da blir det en tur til NY med en kamerat. 840,- kroner for billetter til 44.000,-. Tommel opp!

Last edited: 07. nov 2015
    Fridtjof and Travellingalf like this.
  14. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor mange legs har dere klart å få trykket inn?
    Jeg har en utreise på 4 legs planlagt, men ene strekket finner jeg ingenting ledig akkurat den uka jeg må dra.
    Dette irriterer meg åpenbart grønn, uten at det ser ut til å hjelpe nevneverdig.
    Alternativet er å fly en omvei, men blir da 5 legs..

15. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,183
    Bonuspoeng:
    113
    Har hørt at 4 legs er maks på en ct/bonusbilett. Correct me if im wrong

16. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Derfor jeg vil vite konkrete eksempler. Jeg har også hørt 4, men ikke sett det håndfast.
    Kun at maks er 8, uten at det er spesifisert om det er en vei eller tur/retur.

17. funkybob1

funkybob1 Luksus Medlem

Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Hei! Mulig det har blitt spurt om tidligere men jeg kjører på.

Noen som har en oversikt/vet hvilke ruter lufthansa flyr med sin nye 747 first class?

Hadde vært fint og brukt CT på den. Har hørt at Tokyo er en av mulighetene :)

18. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,183
    Bonuspoeng:
    113
    Er det ikke samme produktet alle flyene så lenge det er F. Jeg vet om Hong Kong, soul, Tokyo ihvertfall. Flere er det garantert ;)

funkybob1 liker dette
  19. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Alle LH F er vel like nå?
    747 med stol og seng er borte tror jeg :(

funkybob1 liker dette
  20. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg prøvde nå å bestille en reise der utreise terminerer i Santiago, Chile, mens hjemreise starter fra Galapagosøyene, Ecuador. Dette fikk jeg beskjed om ikke var mulig, de tillot kun open jaw fra forskjellige byer, som var i samme land. Jeg har dog sett mange få lov til å bestille open jaw fra forskjellige land, men i samme EB-sone. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre her?

Del denne siden