Oppnår man 100k på en faktura som har frist f. eks 25/7 så må man legge på en måned og så vil CT være tilgjengelig den første dagen i måneden etter som du skriver over. I dag er det jo 1 september.
Det er mulig at dette spørsmålet er svart på før, men jeg finner det ikke. Jeg leser i villkårene for CT at reisen må bestilles før CT utløper, men reisen kan foretas etterpå. Dersom den feks. er gyldig ut dette året, men reisen er sommeren 2019, vil det da være mulig å gjøre endringer i bestillingen etter at CT er utløpt?
Hva er erfaringene med å benytte 05400 til oppgradering til LH F like før utreise? Jeg blir avhengig av dette (dersom mulig) på reisen til Mellom-Amerika, grunnet to stopp i transittsone (OSL-ZRH-BOS-PTY-SJO-SAL-IAD-VIE-OSL). Tallinn vil på grunn av dette ikke røre bookingen. Med endring via Tallinn er det jo greit ettersom de tar alle endringene inkl. skattekalkulering i ett jafs, mens det via 05400 blir en forsinkelse fra reservasjonen legges opp og til skatter beregnes og billetter utstedes. I denne fasen står man vel i praksis uten gyldig reise fra gammel utreise kanselleres (i telefonsamtalen) til ny reise utstedes (fra timer til dager senere). Dersom jeg endrer utreisen til OSL-FRA-BOS-PTY-SJO, vil det være mulig å be 05400 om å holde på OSL-ZRH-BOS inntil OSL-FRA-BOS er bekreftet, eller er dette en risiko man bare må ta når man benytter seg av 05400?
Tidligere denne uka gjorde jeg en endring på min CT-reise. Den nye billetten ble utstedt under en time. Det ser ut som en booking og endring gjort på 05400, kan en norsk avdeling beregne skatter og avgifter og utstede ny billett.
Mens vi er inne på kjappe spørsmål. Fant 2 ledige SQ C seter på sas sin award kalkulator. Ringte på 05400. Han kunne ikke finne den aktuelle flighten. Fant bare en NH flight på samme tid og dato. Han kunne finne den aktuelle flighten både dagen i forkant og dagen etterpå. Sjekket også at den faktisk går den aktuelle dagen, noen den gjør. Ba meg ringe Tallinn imorgen slik at de kunne se på det..Siden jeg har ulovlig routing med 2 stopp i transitt sone tror jeg ikke jeg tørr det.. Noen andre som har vært borti lignende?
Ja, var borti det samme forrige uke med 05400. Har ulovlig routing FRA-PVG-SIN-MNL og han kunne ikke finne SQ flighten som gikk kl 14 ett eller anna fra SIN til MNL, men fant en senere flight. Enda jeg fant to stk på SAS award nettsiden...
Med 05400 har jeg opplevd alt fra at skatter og avgifter kalkuleres på direkten (har skjedd én gang), til at det tar fem dager. Etter at jeg har begynt å si at de ikke trenger å ringe meg opp igjen, men bare kan utstede billett uavhengig av hva skatter og avgifter beløper seg til, har det tatt fra 1 time til 1 dag. Spørsmålet mitt er bare hvilken risiko man påtar seg i den perioden på 1-24 timer. Det er jo i mitt tilfelle tross alt snakk om en ulovlig routing med to stopp i transittsone. Hvis noen plutselig henger seg opp i det og agenten allerede har kansellert OSL-ZRH-BOS, kan man vel risikere å stå der uten gyldig reise. Derfor lurer jeg på om det er mulig å helgardere seg ved at opprinnelig booking beholdes helt frem til billetter for ny booking utstedes.
Om du finner ett svar på det så gi oss andre beskjed. Rart at de sletter opprinnelig booking før de har utstedt ny... Hva skjer om det plutselig ikke går gjennom bestillingen de har tenkt å kjøre gjennom i F klasse, også er da plutseig Biz billetten du hadde opprinnelig borte i mellomtiden, så står du der uten noe flight....
Neeeei, holder meg unna Tallinn. Vil ikke miste routingen... Så tok til takke med den senere flighten istedet. Tenkte jo hele bookingen gikk i vasken når jeg prøvde meg på den routingen. Hun fant alle billettene, sa jada dette var greit og la på. Da hadde jeg opprinnelig routingen hvor vi landet 11.40 i PVG den 26 des, også videre til SIN kl 14.10, men så ringer hun tilbake å sier at det var noe feil med bookingen, også fant hun ut at det måtte være minst 3 timer connection i PVG. jaja.. Så ble det full sightseeing tur i PVG den 26 da med fly ut til Singapore kl 00.10 istedet... Turte ikke kverulere på det, og tok til takke med det
Hei, Selv om jeg har fulgt med på forumet her en stund, så er jeg rimelig tør bak ørene på bestilling av bonusbiletter. Skal booke tur med CT for meg og dama i februar; og Cape Town er en av destinasjonene som ønskes fra sjefen. Har funnet X billetter med LH via Frankfurt (ned 03.02 og retur 14.02, begge flightene med allright connection tid). Jeg ville selv foretrukket C billetter; men ser ikke ut som det er ledig nå. Kan jeg bestille X billetter nå, og endre til C uten ekstra gebyr om det blir ledig senere?
Det koster 150 pr pers og endre senere. Ville ventet til det evt dukket opp C billetter. Skatter og avgifter blir gjerne +/- 3000kr per pers så det blir dårlig utnyttelse av poengene med økonomi billetter.
Tips. Å fly X(Økonomi) på bonus er ofte en dårlig deal. Da kan man ofte like godt bestille reisen for penger, pga de avgiftene som foreligger ved bestilling av bonusreise. Da får man i tillegg bonuspoeng på reisen, uten å ha brukt masse poeng OG en CT. At man på enkelte strekk får økonomi på en lengre reise, må kan noen ganger leve med om man er knyttet opp mtp reisetidspunkt. Men rene økonomireiser på poeng med CT.... Dont do it er mitt råd Ombooking koster i utgangspunktet 150kr per person.
Hvis det er X hele veien eller på de lengste strekningene, så er det ikke verdt å bruke CT på. Enten vent på C slippes, men jeg vil heller begynne å undersøke andre mulige rutealternativer.
Takk for tilbakemeldingene! Noen som har erfaring på typisk tilgjengelighet på C med LH (hvor lenge i forkant det legges ut etc)? Jeg lurer også litt på hvor mye flaks jeg må ha for å få til allrighte bookinger. Pga mye reising med jobben så er jeg bare fleksibel +/- 3-4 dager på avreise; mens min bedre halvdel er ganske spesifikk på hvilke steder som er aktuelle (Cape town, mauritius, Sri Lanka eller noe eksotisk sør/mellom-amerika) - altså ikke noen av de typisk store hubbene. Er det rimelig å tro at man får det til; og hvordan burde jeg gå frem utenom å oppdatere united/sas award med jevne mellomrom?