SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. pineapple_juice

pineapple_juice Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    779
    Bonuspoeng:
    93
    Om du skal til CPT så bør du også søke opp flyvninger til JNB, derfra kan du komme deg til CPT med South African (SA) som stort sett har mye ledig. Har lyktes med å finne ledige C-billetter til/fra JNB med Swiss (LX), Ethiopian (ET) og SA. Tilgjengelighet på Lufthansa og Turkish til JNB er litt sjeldnere..

2. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    947
    Bonuspoeng:
    93
    Hei. Har en utgående CT (opptjent) i fjor. Blei litt usikker på gyldigheten rundt denne. På side 1 i denne posten under FAQ står:

Q: Kan jeg ha avreise før utløp av CT, men hjemreise etter den er gått ut?
    A: Nei. Både tur og retur må gjennomføres i CT'ens gyldighetsperiode.

Men jeg mener å ha lest på dette forumet at så lenge den er booket før 31. desember eller 15. januar så er det OK å fly i 2019 også?

Skarven liker dette
  3. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Det er helt riktig. Reisen kan skje etter 15/1, men du kan ikke endre den etter denne datoen.

Skarven liker dette
  4. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Det fungerer på sas.no .... kanskje en feil.
    Men tror ikke du får bestilt utreise etter CT utløpsdato på telefon med hverken SAS eller CT telefonen

5. rookietrader

Likes mottatt:
    947
    Bonuspoeng:
    93
    Takk :) Mener jeg har lest dette flere steder her inne. Veit du hvor langt frem i tid jeg kan reise? Kan jeg booke tur til våren f.eks og reise da, gitt at jeg ikke endrer etter 15. januar?

6. rookietrader

Likes mottatt:
    947
    Bonuspoeng:
    93
    Hmm, motstridende svar her nå. Tror jeg må ringe Tallinn.

7. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,211
    Bonuspoeng:
    183
    Hei,

Når man bestiller open jaw, fks til Usa enveis billetter og bruker companion på bestillingen. Når jeg da finner returen fra samme by eller annen by i Usa blir totalen det samme som jeg skulle funnet tur/retur ved første bestilling uansett samme klasse?

Fks SAS plus billett til 48k poeng enkelt vei.
    Om returen dukker opp i plus blir totalen 80k poeng ikke 96k poeng?

Er det kun mulig bestille companion gjennom sas.no når man er maks to i reisefølget?

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,676
    Bonuspoeng:
    293
    Enveisbilletter er dyrere. Ja du kan f.eks fly til Los Angeles og tilbake fra San Francisco.
    Companion ticket kan aldri være mer enn to. Du kan bestille på sas.no om det er sas du flyr med.

9. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,211
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar :)

Men om man bestiller først turen bort og venter med bestillingen hjem til det finnes ledige billetter,blir det en dyrere prosess i poeng?
    Tanken er at når man da ringer inn gang nummer to så slår de dette sammen til en tur/retur og gir deg tur/retur pris totalt?

Synd at sas.no ikke klarer regne ut en bestilling med en companion om man bestiller 2+2,det burde jo ikke være veldig vanskelig.

10. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,746
    Bonuspoeng:
    183
    Du må bestille t/r når du booker med CT billett. Så kan du eventuelt gjøre endringer underveis, da til 150kr per person.

RoadKing liker dette
  11. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,211
    Bonuspoeng:
    183
    I mitt tilfelle blir det til en tur/retur billett til slutt så lenge det dukker opp en retur. Ellers bare avbestiller jeg.

Spørsmålet er den totale kostnaden ved poeng.
    La oss si Oslo-LA sas plus. Bestille kun utreise først bestilling 46K poeng. Vente til det dukker opp retur enten fra LA eller SF. Hva skjer da? Blir det da 2x46poeng=96K poeng siden man har bestilt to ganger,eller 80K poeng som turen koster om man bestiller tur/retur?

12. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,746
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan ikke bestilte kun utreise, du må ha en retur når du skal bestille med CT.

13. asc

asc Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Prøvde meg også på en ul**lig routing på 05400 i dag. Han måtte sende det avgårde for å beregne skatter "og sjekke at alt er greit", og så ringe meg tilbake i morgen. Han lovte på tro og ære at den opprinnelige bookingen ikke ville bli rørt i mellomtiden. Men han insisterte også på at +24t stopover var uproblematisk, så sannsynligvis kommer vel dette tilbake med stort, rødt kryss over. Er trikset å "forhåndsgodkjenne" de nye avgiftene på telefon i den første samtalen, sånn at de kan utstede billetter med en gang og bypasse Tallin-sjekken?

14. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,746
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sa at de bare kunne trekke skatter og avgifter, men måtte likevel sendes inn da han jeg pratet med ikke kunne regne skatter og avgifter. Men bookingen havnet på SAS.no / appen som midlertidig booking, så det skal nok gå helt fint:) De sjekker nok ikke opp med Tallinn som enkelte her har synset om. Da hadde ikke bookingene gått igjennom i utgangspunktet da Tallinn ville sagt nei :)

15. asc

asc Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Ja se der, der er jo de nye fligtene i appen - da er det jo håp :D Hvis denne svensken klarer å ordne to stopp i transittsone, 36t stopover og bryte opp SQ married segments - ja da skal jeg ta et ekstra glass Krug for fyren! :)

16. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Stopover over 24 timer er ikke uvanlig. Layover derimot, må nok være under 24 timer. Faktisk tillater Tallinn en layover på nøyaktig 24 timer.

17. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,746
    Bonuspoeng:
    183
    Krysser fingra for deg! De ordna to stopp i transittsone til meg, så ordner seg :D

asc liker dette
  18. asc

asc Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, det er vel egentlig layover jeg mener. Såvidt jeg har skjønt praktiseres 24-timersregelen strengt, man han insisterte flere ganger på at det ikke var noe problem, så da tenkte jeg bare la gå, verdt et forsøk. Får se hva han kommer tilbake med i morgen.

19. LaJa

LaJa Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Får man noen poengrabatt på CT når man reiser med barn, i dette tilfelle på 8 år?

Det er vel redusert poeng på vanlige bonusreiser for barn med SAS.

20. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Nei ingen rabatt med *A partnere

LaJa liker dette

Del denne siden