Da har jeg forsøkt å booke følgende rute; CPH-PEK-ICN-HKG-TYO-TPE-IST-LIS-ARN. Alt er i følge expertflyer og kvs/ana tilgjengelig, men TYO-TPE finner agenten kun 1 biz på hver, og kun morgenflyet som har 2 seter i økonomi.. Vi ble enige om en alternativ rute, men han klarte ikke å prise den.. Jeg tror dette er fordi jeg har 24 timers stopp, mulig systemet kun tillater 23:59...
Hei, Har en CT ( 2 personer ) i Business med Thai fra Oslo til Phuket. Reiserute er 23/12 OSL - ARN - SK 492 24/12 ARN - HKT - TG 963 01/01 HKT - BKK - TG 202 01/01 BKK - CPH - TG 952 01/01 CPH - OSL - SK 1472 Så skjedde det rare. Thai Airways byttet fly på avgangen fra Stockholm til Phuket fra Boeing 777-300 til 747-400 og plutselig ble Business kabinen kraftig redusert. Jeg kan per i dag kun velge ett sete i den kabinen og i følge Thai i Oslo er Business kabinen overbooket ! Billetten er bestilt gjennom SAS EuroBonus og SAS har henvist meg til Thai for informasjon, mens Thai sier at det er i utgangspunktet SAS som bør henvende seg til Thai for en løsning. Hva bør jeg gjøre/kreve i dette tilfellet ? Kan jeg kreve å bli ombooket til en annen avgang (for eksempel direkte fly OSL - BKK så videre til HKT ?
Det er alltid Operating Carrier som har ansvaret, altså TG. Har du bekreftet billett og så får downgrade er det de som skal fikse løsninger. Gammel C i TG er ikke så stas, ville sjekket alternative routinger som er ledig og presentert en løsning for dem. OSL-FRA/CDG-BKK-HKT i verste fall. Får i allefall ny C, gammel er bare semi-recline og etter min mening bare dugende til kortere dagflighter. Når det er sagt har mange selskap en lei tendens til å nedprioritere award-reiser når Equipment change skjer. Hadde mye styr med et par USDM-bookinger. Jeg ville ikke gitt meg, insistér overfor OSL-kontoret. I følge flere her på forumet skal de være oppegående og løsningsorienterte.
Jeg tror det er nettopp det som skjedde. Man nedprioriterte award billetter. Snakket med Remi på Thai kontoret i Oslo og han skulle høre med operasjonssentralen i Bangkok hva som kan gjøres. Har fløyet med Thai flere ganger i Business med jobben og har kun hatt positive erfaringer. Blir veldig dumt hvis de ikke klarer å løse denne situasjonen og vi ender opp med å bli downgraded på juleaften.
Downgraded blir du vel egentlig ikke. 747en har 50 Business seter som av helt idiotiske årsaker (ut i fra en business perspektiv) selges som premium økonomi ut av ARN og CPH. Greit det er ikke den nyeste Business klassen til Thai, men jeg trives faktisk bedre i denne en kistene på 77Wen deres. Grunnen til at Business er utsolgt er at det er de 9/10 setene i First cabinen.
Om noen ønsker en ultrakort 1.class award CT tur for 2pax. Så er det ledig med LH. FRA - PEK den 7.des med retur 9.des Kanskje vi kan være flinkere til å gi hverandre tips om man finner gode 1class award reiser her inne også(som man ikke har planer om å benytte seg av selv). Antar de fleste ønsker seg en 1.class tur for CT, slik er det iallefall for meg. Er det en god ide ? Har bestilt biz med LH i feb, så får vi se om de legger ut award billetter på den strekningen. (Trenger 2).
Du må vel ha visum til PEK noe som minst tar en uke. Ja vi burde helt klart kunne dele slike tips her.
Joda, men hva folk har for begrensninger, får de nesten avgjøre selv. Noen har multipass til Kina, andre (de fleste) ikke. Men her inne er vi så mange, at tilfeldighetene kan gjøre at man treffer han/henne/dem, som akkurat denne ene turen passer perfekt for... Muligheter vs begrensninger. (men for all del, mange vet ikke at man må ha visum, og da er jeg helt enig at slikt må deles)
Sorry, mente at det var en god ide å tipse om slike 1class turer Ble skrevet i hast på mobilen . Hvis jeg forstår det riktig så plus billetter mer fleksible en de vi får opp på sas.no Det vil si at jeg kan reise i plus fra SVG til ORD via ARN den ene veien og via CPH andre veien. Disse må vel bookes manuelt. Koster det noe ekstra? Mvh Fredrik
Man skal heller ikke glemme at veldig mange kan få transittvisum til Kina. Alle schengen land (utenom Norge og et land til) kan få dette ved ankomst. Både svenske og danske statsborgere eksempelvis.
Dagens "regel" for CT. Du kan ikke ha connections i to soner, du må ha samme connections i begge soner. Eksempelvis kan du ikke fly Oslo-CPH-PEK-TPE og TPE-IST-OSL ettersom det er connection i Europa begge veier. Valget er altså, connection i Europa på begge veier, men ikke i Asia, eller omvendt. Skal man connecte i Asia (i samme sone selvfølgelig), så må det være direkte til/fra Europa. Lurer litt på hvordan logikken er der innimellom....Gir ingen som helst mening.
Dette er åpenbart bare piss. Det finnes en drøss med eksempler på reiser som avviker fra dette mønsteret.
Nå holder jeg hvertfall disse biz billettene til de ombestemmer seg eller det er flere alternativ å velge. Kommer de ikke på bedre tanker så flyr jeg inn dagen før med go.
Hei, Føler jeg trenger deres råd til hvordan jeg skal håndtere dette. Jeg har som sagt en CT med Thai Airways i Business fra Oslo via Stockholm til Phuket med avreise fra Oslo 23. desember og videre fra Stockholm den 24. desember. Thai Airways har endret flytypen på Stockholm til Phuket avgangen fra 777 til 747 som har mindre antall seter og dermed er kabinen overbooket. SAS henviser meg til Thai Airways. Har snakket med Thai kontoret i Oslo som har svart meg følgende på epost i dag: "30. november 2015 kl. 16.00 skrev Booking Thai Airways <[email protected]>: Hei igjen, Her viser det seg at det har vært flere involverte parter. THAI i Stockholm har nå sist bedt SAS EB om å kontakte dem for videre ombooking i denne saken da det er flighten ut av deres marked som er overbooket. De skal gjøre sitt beste for å få booket dere ut fra OSL 23des, med videre reise til HKT 24des. SAS må deretter skrive om billetten da dette er deres dokument. Da håper vi at dette ordner seg på beste måte. Varsel om opprinnelige seter som opprinnelig ikke kunne bekreftes grunnet aircraft rotation har nok ikke blitt kommunisert videre fra SAS til dere. Det kommer alltid på kø til stedet dere reisen er booket. Mvh Remi THAI" Jeg har så kontaktet SAS EuroBonus i Tallinn som sier til meg at de ikke har fått forespørsel fra Thai Airways om å booke meg om til andre avganger og det er uansett ikke ledige seter i Business Award klassen. Dermed kan de ikke gjøre noe for meg. Jeg ringer igjen til SAS EuroBonus (Diamond line) som informerer meg at jeg må ringe til Tallinn for hjelp. Tallinn virker lite forståelige for situasjonen og sier at de ikke kan gjøre noe. Thai på sin side viser til at de har kontaktet SAS EB for ombooking, men denne kommunikasjonen har visstnok ikke navnet noen sted hos SAS. Det er altså SAS som må skrive om billetten siden det er deres dokument. Synes jeg har blitt kasteball her og SAS er på ingen måte imøtekommende. Har dere tips hvordan skal jeg håndtere dette ? Føler jeg er grensa til å sende et brev til Vidar Bergseth (sjef for American Express SAS kortet) og be ham om å be Tallinn kontoret gjøre jobben sin.
Jeg tror jeg hadde formulert en kort redegjørelse og stilt spørsmål til SAS på Facebook siden deres, det har virket før...