SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Her er det flere forhold.

1. Fikk du et bekreftet billettnr på alle leg´ene?

2. Har du en printout fra bookingen/referansen på TG sine sider med bekreftet billettnr.?(Pleide å gjøre det som standard på awards med USDM)

Da bør du ha en god sak.

3. TG Har litt problemer med sine systemer for tiden virker det som. Oppdaget lørdag at leg´et med OSL-BKK var kansellert på en gjennomgående utstedt billett, skulle reise søndag. Ganske hissig da ja, men Berg-Hansen satte den inn igjen. De hadde ikke fått beskjed om at den var kansellert. TG hadde altså kansellert en allerede utstedt billett med billettnr, og sagt den var kansellert 12.nov pga manglende billettnr...

4.Dette minner om den ustabile (men lukrative) USDM-perioden hvor en måtte ringe og kontrollsjekke hvert leg hos respektive flyselskap opp i mot deres systemer. Og gjerne hver uke. Trodde SK var bedre.

2. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg skrev her for litt siden om mitt forsøk på å bestille reise med open jaw i Sør-Amerika. Etter mange telefonsamtaler med Tallin (inkludert flere av deres supervisors), kan jeg nå fortelle hva som gjelder;

Open jaw er IKKE tillatt med *A. Kun hvis man flyr SAS eller Widerøe er det mulig. Den første agenten jeg snakket med påstod at open jaw var mulig hvis det var to byer i samme land. Dette viste seg å være feil.
    Målet for reisen er Galapagosøyene og Machu Picchu, så ønsket dermed en utreise som terminerte i CUZ og en hjemreise som startet fra GPS. Etter å ha blitt nektet dette, forsøkte jeg å bestille utreise til CUZ og hjemreise fra LIM. Fikk ikke lov til dette heller, selv om byene er i samme land og den ene agenten hadde sagt dette skulle la seg gjøre.
    Jeg ber om å få snakke med supervisor (igjen), som gir inntrykk av å ha hørt om saken min fra før. Han sier også klart og tydelig at det ikke er lov, og har ingenting å si om byene er i samme land eller ei. Hver supervisor jeg har snakket med gjentar til det kjedsommelige at hvis jeg ønsker å bestille open jaw, må jeg bestille vanlig EB-billett, ikke CT (forskjellige regler).
    Ender opp med t/r LIM og må booke alt annet utenom..

En litt mer positiv sak; jeg spør om hvor mange antall legs som er lov (i håp om at det er mer enn 8). Får til min store overraskelse svar om at det var det ingen begrensninger på.

Jeg syns det er spesielt at det er så store forskjeller i hva som er lov og ikke vedrørende CT vs vanlig EB...

3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det er kanskje eurobonus som setter grense på 8 ?
    Jeg har blitt fortalt at grense på connections i samme sone er både 3 og 5, mens min bookingerfaring tilsier at det kun er 2 ....

Det er grenseløst irriterende at det ikke finnes routing regler som kan leses...

4. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, EB er maks 8, men har alltid gått ut ifra at det samme gjaldt med CT. Men her er tydeligvis all bets off, og bare til å se helt vekk i fra EB-reglene.
    Ruten jeg endte opp med er BGO-OSL-LIS-MAD-BOG-LIM-BOG-LHR-CPH-BGO med flere "stopovers" (alle under 24t). Så ble 9 legs, men virket som det var fritt frem med flere også..

Ruby, Darkcho and Are like this.
  5. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Og du har fått billettert dette??

LIM er målet her?
    Dette strider mot så mange ting som jeg fikk forklart på telefonen i går...

Har du navnet på vedkommende agent som booket billetten?

6. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat forsøkt å booke CT tur/retur NYC med innreise til JFK og hjemreise fra EWR.

"This is an open-jaw, which is not allowed", var beskjeden fra agenten.

Jeg påpeker det faktum at det er tre flyplasser innenfor NYC, og at dette umulig kan være open-jaw.

*Pausemusikk*

"My supervisor has just confirmed that this is an open-jaw and therefore not possible to book."

Jeg spør hvor det står i betingelsene at open-jaw ikke er lov...

"We have a lot of customers calling saying the same thing, and we have told Amex to change the wording in the information sent out to customers, because we know that this is not possible."

Kan noen vennligst forklare meg hva i alle dager som foregår? Er dette noe nytt? Det er bare noen måneder siden jeg fløy open-jaw uten problemer.

7. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,420
    Bonuspoeng:
    113
    Rart @ILS2 , jeg har booket ankomst Tokyo til HND, men hjem fra NRT.

8. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Normalt så telles ikke flyplasser i samme området som open jaw?
    Eksempelvis TYO og NYC .... ?

Løsnignen kan være å be agenten forsøke å booke og se om det blir priset riktig.

9. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar. Her lukter det agentrulett.

Men det er altså kommet nye regler som forbyr open-jaw, er det slik å forstå?

10. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,420
    Bonuspoeng:
    113
    Aner ikke, men jeg booket min Tokyo-tur for under 1 uke siden.

11. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde satt pris på om Insideflyer (@tommy777), gjennom sitt gode kontaktnett inn mot SAS, kunne fått rettet søkelyset mot den vanvittige tilfeldige praksisen som utøves i forbindelse med booking av bonusreiser - og da særlig Companion Ticket.

Her er det masse å ta tak i, men man kan jo begynne med at vilkår og betingelser som er skriftlig sendt ut til kunder ikke er i samsvar med agenters (og supervisors) oppfatning.

At man kan ha et system der det er helt bingo om man får lov til å booke en reise basert på hvilken agent (og supervisor) man møter, er bare ikke holdbart. Det er nesten sånn at jeg sitter med en følelse at SAS stilltiende aksepterer praksisen, fordi det holder deres eget kostnadnivå nede, fordi folk gir opp å få bestilt reiser.

Insomnia4u liker dette
  12. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er jo så dårlig at det burde være avis mat.

13. sexten

sexten Senior Medlem

Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Som eg har fortalt fleire gonger før, fekk booka BGO-CPH-LHR-BOG-LIM-CUZ ADZ-BOG-LHR-CPH-BGO for snart 1 år sida, som både er 9 legs og open-jaw (i to forskjellige land, men samme sone). På den tida var dei meir opptatt av at eg ikkje kunne kombinere C og Y (MÅTTE finna SAS Plus Award space). Dei store forskjellane i "reglane" frå kvar person som bookar er rett og slett ikkje akseptabelt.

14. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Dette fikk jeg billettert ja.
    LIM er faktisk ikke målet i det hele tatt, skal til Machu Picchu og Galapagosøyene. Men LIM ble til slutt det beste alternativet, siden vi MÅ tur/retur samme flyplass. Så vi skal rett til CUZ for egen penge etter vi lander i LIM, så må vi bare ta oss oppover kysten av Peru til GYE, samt returnere til LIM igjen i etterkant. Fryktelig irriterende, særlig siden det e ledig award hjem fra Galapagosøyene... Kunne dradd rett hjem via GYE/UIO-BOG, istedet må vi ta den laaange omveien via LIM. Tid og penger rett ut vinduet.
    Husker dessverre ikke hva agenten het. Men jeg har snakket med dem 4-5 ganger for å booke denne reisen, samt endret den én gang (opprinnelig var t/r BOG).

15. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har spurt dem flere ganger om det er nye regler som forbyr open jaw. Dette benekter dem, de sier skrivet som beskriver dette er datert tidlig 2014.

16. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, jeg brukte faktisk din rute (siden det var i samme område og mange av de samme flyplassene) som et spesifikt eksempel på telefon med dem, for å forklare at open jaw tydeligvis var tillatt helt inntil nylig. Igjen, så benekter de for at forbud av open jaw er noe nytt.
    Men det skal faktisk sies at når jeg har snakket med dem (opptil flere forskjellige agenter/supervisore), har alle vært ekstremt tydelig på at open jaw ikke er tillatt. Og alle gjentar at open jaw er tillatt med SAS/Wideroe, men ikke resten av *A. Det eneste som har skilt seg ut, er den ene agenten som sa at open jaw var tillatt i samme land. Dette viste seg å ikke stemme.

17. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    Agentrulett spilt og vunnet.
    Fikk booket ønsket reise med innreise til JFK og hjemreise fra EWR.

Står fortsatt ved min påstand at det må ryddes opp i rotet rundt Star Alliance-awards, og da særlig Companion Tickets. Foreslår en gravejournalistisk artikkelserie som nyttig lesestoff i romjulen.

18. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er vel teknisk sett ingen open-jaw, da de regnes som samme by...?

19. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    Det var det jeg forklarte for agent #1 som tok det opp med sin supervisor, men han var bestemt på at det var en open-jaw og derfor ikke tillatt.

Ringte opp en time senere til agent #2. Han hadde stålkontroll, ingen spørsmål stilt og var meget behjelpelig med å grave litt i systemet for å finne flightene som jeg så hos ANA og United.

20. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Husker du navnet på vedkommende?

Del denne siden