Jeg klarer ikke å opptjene min egen CT med det første, jeg er student og har nesten ikke inntekt. Men jeg har derimot et familiemedlem som ønsker å gi sin CT til meg. Hvordan gjør man dette billigst mulig mtp at CT og poeng står på forskjellige personer? Ser sas tar 50eur per 10.000 poeng overført Det blir fort 10.000 hvis man skal på biz til Asia med de nye prisene.
Det er dessverre ingen måte og gjøre dette på for øyeblikket. CT og poeng må komme fra samme konto. Så om det skal bestilles nå må det overføres poeng til prisen du nevner. Det ryktes at det nye familie/venne programmet skal komme snart(vært lovet i over 1 år) og da kan det hende det løser seg. Men bare kanskje, da ingen vet helt hvordan det nye Family polingen blir.
Er det problematisk å bestille to forskjellige utreiser to dager på rad med SQ? Har en F-avgang en fredag, men har behov for å lage en reservebooking med utreise påfølgende dag. Tenker da å booke samme rute (OSL-CPH-SIN-MEL), men alt i C på reservebookingen. Reservebookingen kommer eventuelt til å kanselleres 1-2 dager før avreise. Jeg husker jeg opplevde at Thai fjernet segmenter fra den ene bookingen min når jeg hadde en aktiv booking på BKK-LHR og en på BKK-NRT samme dag. Vet ikke om slikt også kan skje med booking påfølgende dag, og om SQ i så fall har samme praksis?
Har en reise, som så langt stopper på CDG på vei hjem. CT-gjengen finner ingen award billetter hjem til OSL fra CDG. Både Expert Flyer og søk igjennom SAS *A award siden gir mange altternativer... Men de ser kun en avgang via BRU, med avgang 20min etter ankomst CDG (så litt knapp tid ja)
Hei! Jeg hadde en opprinnelig Booking med South African og en backup Booking dagen etter med Lufthansa uten at det gav meg noen problemer.
Jeg er klar over at det går fint. Spørsmålet er om det er helt uproblematisk å ha avganger to dager på rad med SQ på long-haul, eller om de har ett eller annet som da slår inn og sier at det er lite sannsynlig og derfor kansellerer den ene slik TG gjorde da jeg hadde to bookinger samme dag...
Det skyldes nok forskjellig O&D availability (origin and destination). Når det søkes på tilgjengelighet fra CT bookingen din har du ikke origin CDG, men der hjemreisen faktisk starter. SAS, LH-group med flere har O&D revenue management systemer som gir tilgjengelighet ut fra O&D og POS (point of sale). Mange flyselskaper har systemer for å fange opp dupe bookings. Siden det er samme flyselskap og strekning to påfølgende dager er det overveiende sannsynlig at det vil bli fanget opp og kanskje gjort noe med. Jeg har opplevd at en SAS booking jeg hadde ble automatisk kansellert fordi en med samme navn var booket på samme avgang.
Hvis man klarer å kapre to billetter med LH F når det er mindre enn 14 dager til avreise, er det da tilnærmet helt sikkert at disse dukker opp igjen ved avbestilling? Jeg har følgende booking: OSL-CPH-ORD-GUA-SJO-SAL-IAD-CPH-OSL med SK C og AV C. Denne er booket for 110k poeng, og siden begge de lange strekkene er med SK er avgiftene allerede veldig lave (2209 NOK per pers). Målet har hele tiden vært oppgradering til LH F en eller begge veier, men med den siste økningen som kom kjenner jeg det er kjipt å måtte betale ny poengpris med mindre jeg får F begge veier, spesielt siden jeg ikke får den reduksjonen i avgifter som jeg ville fått om vi hadde flydd med andre enn SK. Pris for F begge veier blir 175k EB, mens det vil bli 152,5k EB med F én vei. Ville dere lagt 42,5k EB ekstra i potten for å få LH F én vei? Alternativt tenker jeg å lage en ny booking dersom jeg får to F-seter på utreisen, for så å kansellere denne, plukke opp setene igjen og legge dem til den opprinnelige bookingen dersom det åpner seg opp en retur med F også. Derav det innledende spørsmålet...
Jeg ble ”tvunget” av agent til å avbestille LH F en gang i 2011 for å endre på en bestilling. Det setet kom aldri tilbake. Men det var mens man kunne bestille lang tid i forveien.
Du er inne på noe... Tenker det blir litt annerledes. Vil kanskje tro at det som slippes av award innen 14 dager før avgang forblir award? ...men kanskje konklusjonen bare blir at jeg bør gå for LH F uansett? Må i så tilfelle starte å få sendt trumfen min over til kompisens EB-konto
LH F ville vært no-brainer for meg i alle fall, uansett en eller to veier. Er det ikke nettopp det vi driver å spinker og sparer på disse bonuspoengene for da?
Det er faktisk helt riktig. Når jeg tenker meg om svor jeg faktisk i mine tidlige EB-dager (som vel nå er ganske nøyaktig et halvt år siden) en rødvins-ed på at jeg skulle bruke alle mine fremtidige CT-er på F, så langt det var mulig. Ingen grunn til å begynne å gni på eurospoengene nå som jeg faktisk har en del av dem. Så da jobber vi bare videre mot LH F. Takk for at dete snakket meg til fornuft!
Sjeleglad for at jeg booket LH F begge veier til Miami om tre uker, uten bruk av CT.. Sparte noen poeng der.
Tror kanskje at ExpertFlyer er din venn i slike situasjoner. Er det F5/F6 i avbestillingsøyeblikket ville jeg trodd at det er gode odds for at setet blir sluppet tilbake i bonus-dammen. Men jeg har ikke noe datagrunnlag for å fremme en slik påstand.
Duden på sas kundeservice skjønte ikke konseptet med bassinet (han trodde jeg skulle ha med meg en klarinett). Hvilke seter på SAS A340 longhaul i Biz er best egnet for et par som reiser med spedbarn?