SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Det det er jo bare skikkelig kjipt. Etter mitt syn mye verre enn justeringene som kom i poengpris.

Fra vilkårene til SAS (mine uthevinger):

2.4 Taxes and fees. In addition to the required EuroBonus points you must also pay all applicable taxes, fees and charges for the relevant award trip. Award tickets may be subject to applicable departure taxes; other airport or government handling fees; and any fuel or other surcharges imposed by SAS or any other Partner Airline. Payment for such taxes, fees or charges will be charged separately and cannot be paid with EuroBonus Points. When booking over phone via SAS Sales & Service/EuroBonus a service fee is imposed on the member for award tickets that can be booked in the Star Booking System.

2.13 Cancellations and rebooking. You can cancel your booking and receive a full refund within twenty-four (24) hours of making the booking. Rebooking and cancellation of Star Alliance award tickets is allowed up to one business day before the outward departure time. Once you have started your outbound journey, your homebound journey cannot be rebooked or cancelled. In the event of cancellation up to one business day before the outward departure, valid points will be transferred back to the EuroBonus account (expired points cannot be transferred back to the EuroBonus account). Any service fee will not be refunded at cancellation. A service fee will be charged for rebooking of Star Alliance award tickets.

Slik jeg tolker siste setning i 2.4 burde ikke tjenesteavgiften gjelde web-bookinger eller F-bookinger på telefon. Siste setning i 2.13 tolker jeg at er de 150 NOK som alltid har vært der ved endringer. Nest siste setning i 2.13 bekrefter vel at det som er betalt tjenesteavgifter (á 450 NOK) og endringsgebyr (á 150 NOK) ikke er refunderbart.

Jeg klarer altså ikke å forstå at SAS har hjemmel i eget regelverk for følgende:
    • Belaste bookinger via Star Booking System med 450 NOK i urefunderbare avgifter
    • Belaste F-bookinger via telefon med 450 NOK i urefunderbare avgifter
    Edit: har nå sendt mail til dansk gullmail om det samme og får se hva de svarer...

Last edited: 12. nov 2018
    mph90, Xflipper, ILS2 and 1 other person like this.
  2. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig bra! Hold oss oppdatert. Om du får et typisk STCS (SAS Traveler Consultant Svadasvar) fra førstelinjen, så trykker du bare "svar" og forlanger at spørsmålet løftes oppover i systemet.

Gullars and Xflipper like this.
  3. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Min erfaring:
    Booket min RTW (feil vei) på telefon (*A booking) og betalte 0,- i gebyr.
    Booket min RTW (rett vei) på telefon (*A booking) og betalte 450,- i gebyr.
    Endret den andre bookingen dagen etter og betalte 0,- i gebyr.
    Endret den andre bookingen igjen dagen etter det og ble bedt om 450,- i gebyr (valgte å ikke gjennomføre endringen).

«Morsom» detalj: ved den siste endringen spurte jeg hva den nye «skatter og avgifter»-summen besto av. Fikk da beskjed om at 450,- av de var en «flyplassavgift». Siden min endring kun var en tidligere flight OSL-CPH lurte jeg på om dette kunne stemme. Jeg endret jo ikke flyplass. Litt frem og tilbake så fikk jeg beskjed om at det var et «endringsgebyr». Dette skulle jeg hatt hver gang men var heldig som slapp på første endring av andre booking.

Gullars liker dette
  4. Teigs

Teigs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Rwanda er nok i drøyeste laget, men jeg digger forslaget:)
    Kan vel få økt til 260 000 poeng ganske raskt, men 330 000 er nok ikke så lett..

5. Teigs

Teigs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Foreløpig min favoritt dette, jeg sjekker. OSL er start og slutt.

6. Teigs

Teigs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    For en rå tur! Tror nok den er litt ambisiøs nå, men skal definitivt noteres til senere.
    Tusen takk for kjempe forslag!

Blaa liker dette
  7. Teigs

Teigs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Denne var bra, men må vel opp i 330 000p? Og jeg slitter nok med å hente inn 90 000p på kort tid...(noen tips)

8. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Vis en CT går i 15 Jan-19 vilken begrensninger er det på den da ang forandringer og avbestillinger. Og gjelder den da ut hele 2019??

9. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan bestille så langt frem i tid som du finner billetter. Endring kan ikke gjøres etter 15/1/19. Eller, det kan vel sikkert det, men da mister du CT-en.

jtmath and Teigs like this.
  10. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Støtter denne! meget bra opplegg og flyopplevelse :)

11. poeng_poeng

poeng_poeng Medlem

Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    28
    Hei, prøver gjøre en liten endring på retur av en CT. Må man ringe til Tallin for å gjøre slike endringer, eller kan man gjøre det selv på sas.no? Får opp selve bestilligen, men finner ikke hvor man skal gå for .å gjøre evt slik endring selv. Ser bare kanseller, men det vil jo jeg ikke..,

12. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Ringe er vel beste.

poeng_poeng liker dette
  13. Maraug

Maraug Bonusløvinne

Likes mottatt:
    192
    Bonuspoeng:
    43

14. poeng_poeng

poeng_poeng Medlem

Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    28
    Nettopp, så med *A er det ikke mulig å endre selv?

15. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Sjekket nå min booking om at vårt siste legg på hjemreisen Arn-Osl så har transfertiden blitt redusert fra 55 min til 15min :( Vi ankommer fra Cph etter en tur fra SIN,var eneste mulighet og komme oss tidlig hjem etter en CT tur til down under. Så mitt spørsmål er da,må jeg betale nye avgifter for og forandre til et nytt fly en time etterpå? kan jeg ta dette med 05400? eller må jeg ringe Tallin?

16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,638
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke din skyld, så det kan jeg vanskelig tenke meg.

17. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Noen her inne som har klart og fått booket Widerø TRF(Sandefjord) til CPH med CT? skal videre til SIN..Eller er det helt håpløst?

18. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Har booket CPH-KRS med WF etter ankomst med SIN. SÅ skal gå det ja

19. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Ok,har søkt inn på SAS award på flere mnd og der er det ingenting og finne,er det kun tallin som finner disse da?

20. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    SAS.no finner du vel?
    Søkte krs-bgo nå og fant med en gang wf direkte på SAS.no som award ;)

Del denne siden