SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis det er slik at det er forskjellige regler for hvert land´s CT, så er det kanskje mer forståelig at de roter. Men den arrogansen i kombinasjon med slett kunnskap som mange kundebehandlere viser, lover ikke bra.

Fatter ikke hvorfor de ikke kan legge inn disse "usynlige" begrensningene inn i vedtektene. Er det så utrolig vanskelig? Det skal jo tross alt være en fordel for oss ift å velge amex, og det er vanskelig nok å finne awards om en ikke skal gjette seg til hvilke regler som gjelder i tillegg.

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Kan du dele dette?
    Vil være interessant å se.

Insomnia4u liker dette
  3. peopleexpress

peopleexpress Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Ja, selvfølgelig:)

https://www.americanexpress.no/file...0090_AMSE_CompanionTicket_vilkaar_0815_LR.pdf

Jeg skummet raskt gjennom vedtektene nå, og kunne ikke se noen bestemmelser om dette nå heller. Nå har jeg imidlertid ikke lest grundig, men husk at dette er ferskvare. Vedtektene kan endre seg raskt.

Jeg tror ikke konsulentene i Baltikum går inn for å være vanskelig. De jobber trolig bare ut fra en fastsatt policy. De fleste kan trolig ikke norsk, og da de heller ikke mulighet for å lese de vedtektene som de selv viser til. Vær høflig, ingen ønsker å gi god service til noen som er grinete og vanskelig. Når konsulenten min innså at jeg visste hva jeg snakket om, gikk hun selv til sin leder, og fikk aksept for å kjøre min bestilling igjennom. Og beklaget veldig at hun hadde tatt feil.

4. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    To punkt er meget interessante:

Punkt 18 "Utreise og hjemreise må starte og slutte på samme flyplass.." Dvs ikke Open Jaw selv i samme sone.
    Punkt 26 "Enhver bruk av Companion Ticket og/eller bruk av SAS EuroBonus-poeng må være i samsvar med SAS EuroBonus sine vilkår. Vennligst oppsøk www.sas.no for mer informasjon"

Så angående inn/ut av soner så følger dette altså EB sine vilkår, som det ikke står noe om her: https://www.flysas.com/en/eurobonus/about-eurobonus/howeurobonusworks/award-rules/

5. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Punkt 18 må de ha forandret for ikke lenge siden. Stod ikke noe om hjemreise for noen måneder siden, kun utreise!

6. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Som man ser av filavnet er disse revidert senest august 15.
    Synes dog ikke at informasjonen er god nok til å vite hvordan man optimaliserer dette.

Bl.a. er det Eurobonus som setter grense på 8 segment pr reise, men flere får booket CT med flere enn 8..

Insomnia4u liker dette
  7. panopaul

panopaul EBD, TBG, CCG, BWP

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk booket t/r for to fra Oslo til Hongkong på business i februar helt uten problemer via SAS' egne hjemmesider ved å krysse av for at jeg vil bruke min CT. Gikk overraskende greit, men må tilføye at jeg var fleksibel på datoer, eneste var at jeg måtte flytte returen et døgn eller to for å få det til. Bortsett fra det gikk alt på skinner. Rimelig fornøyd med at det gikk så smooth (noe jeg ikke hadde forventet).

RoadKing and Insomnia4u like this.
  8. Norfindir

Norfindir Senior Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Bytta billett fra x til i i dag på en united flyvning FLL til EWR, det ene legget på vår tur som manglet business og som endelig ble frigitt!

Fikk beskjed om å betale de vanlige 150kr pp og hun fikk mitt amex nr, og alt var bare bra.

Så kom kvittering, og foruten de 300 kr for endring, står det nå nesten 6000kr i fuel surcharge. Der stod det tidligere 0 fordi vi reiser med SAS over dammen. Nå er det for sent å ringe, så jeg vet ikke om dama faktisk har trukket så mye, eller om tallet bare dukket opp, men det blir spennende å ringe å høre i morgen om hva som har skjedd.

9. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Da venter jeg i spenning. Har også et leg ut fra ORD til LAX/SFO som skal legges til turen min. Regner også med å bruke United. Turen er ikke før i Juni og det ser ut som det er kun Økonomi og first som er ledig.

Last edited: 27. des 2015
  10. Norfindir

Norfindir Senior Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    First og business er det samme innad i usa. Så du betaler poeng som i biz.

Tror det at fuel surcharge nå kom opp er en bug eller feil gjort i Talinn

Fredrik81 liker dette
  11. Norfindir

Norfindir Senior Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Det var rett og slett bare hun i Talinn som hadde glemt å ta bort tallet fra kostnadsoversikten. Jeg ble aldri belastet for det.

12. bonusfrelst

bonusfrelst Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som vet om en oversikt over hvor mye poeng det koster å fly med Star Alliance partnere i forskjellige klasser? Videre om det er en oversikt over fuel charge. Har forstått det slik at det er høy charge hos noen og ingen charge hos andre?

Er det slik at man kan fly ut av en annen flyplass en den man landet i? F eks inn til New York og ut av Miami?

13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    http://www.sas.no/eurobonus/point-charts/star-alliance-points-chart/

Finnes ingen oversikt, fordi det avhenger av hvor du starter fra og hvor du reiser til, samt individuelle innfall hos de respektive selskaper. Jamfør siste del av forrige setning, det er ren business, men de vil sikkert hevde at det avhenger av når de inngikk siste fuel hedging avtale og valuta og prisen på champagne til ledelsen ;).

Det har vært en del fram og tilbake på dette, og det er litt uklart, men det siste jeg hørte fra CT servicen var at du må returnere fra samme.

bonusfrelst liker dette
  14. TMM

TMM Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Har en CT som bør brukes i dag (!).. forstår det slik at bonusreiser kan avbestilles inntil dagen før, samt endres mot et gebyr (150,-?) per reisende. Vil det si at jeg kan booke tur for 2 pers til USA, og endre datoer og/eller destinasjon for 150,- per pers...?

15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke hvis den gikk ut i går.

16. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,627
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis jeg i fjor klarte omsetningsmålet på 100k med AmEx Premium-kortet mitt, så vil jeg jo få CT på SAS-flygninger.

Denne CT er gyldig i hele 2016. Hva skjer med denne dersom jeg klarer å få oppgradert mitt AxEx til Platinum, vil jeg da fortsatt kun kunne bruke CT på SAS flygning. Eller er det en glipp i systemet som gjør at jeg vil kunne få CT med alle SA-partnere siden jeg nå er innehaver av Platinumkortet?

17. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville vært 99,9% sikker på at det er merket på CT hva den gjelder, så du må nok leve med SAS fly denne gang :)

18. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Etter hva jeg vet er CT tydelig merket, så tror du er "stuck" med SAS-flyvninger ;)

19. MortenC

MortenC EBG

Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg så meg litt blind når jeg prøvde å lese igjennom 34 sider, så tilgi meg hvis dette er besvart tidligere. Jeg nådde omsetningskravet 3 des, på faktura utstedt 17 des står det omsetning hittil i år 104K. Har jeg forstått det riktig da at det ikke er mulig å booke med CT før 1 februar? Er det evt noen måte å komme rundt det på?

20. FlyingHigh

FlyingHigh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    CT hos deg blir "aktivert" 1.jan og "sendt ut til bruk" 1.feb, dvs at du kan benytte deg av den fra 1.feb.

Etter mine erfaringer er det ingen måter å komme rundt dette på, de må "se at CT er sendt ut" i sine systemer før du kan benytte deg av den.

Del denne siden