SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Var det jeg trodde, men når jeg endelig kom til rett person etter å ha spilt agentrulett en liten stund ordnet det seg. :)
     
    Xflipper and RoadKing like this.
  2. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig dette er besvart før men kan noen svare på dette :

    Om man ikke har en tilgjengelig CT, men vet den vil komme om et par måneders tid & før planlagt avreise.
    Kan man da bestille en tur nå for full poengsum, også be Tallin om å legge til CT i ettertid når den har ankommet & da få halvert poengsummen som vanlig?
     
  3. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    567
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Ja
     
    Jeanette and ChrisTW like this.
  4. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Et litt innviklet spørsmål, som jeg sliter med å finne svar på.

    Planlegger 12 måneder med jorden rundt-reise om noen år. Innen langdistansebillettene skal bestilles har jeg planer om å ha både en god mengde bonuspoeng på plass, samt CT. Men jeg er usikker på om jeg kan bruke CT på større deler av turen. Jeg vet det kan brukes på enveisbillett, tur/retur og open jaw. Men kan jeg bruke én CT på alle disse, hvis jeg bestiller alle billettene i samme «runde»?

    OSL-DPS
    CMB-AKL
    AKL-EZE
    MIA-OSL

    Og hvis svaret er nei, kan jeg i så fall bruke den bare på den første og den siste billetten?
     
    Last edited: 06. febr 2020
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du tar open jaw, (som du f.eks da vil gjøre om du ønsker OSL-DPS, MIA.OSL),så fordrer det at distansen mellom DPS og MIA er mindre enn den største av OSL-DPS og MIA-OSL. Uten å ha finregnet så regner jeg med at du stryker på open jaw der.
     
  6. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Ja, det var nok det jeg regnet med. Men, det er enda mange år til reisen, så jeg får bare spare poeng og tenke ut best mulig bruk av både poengene og CT i mens.
     
    RoadKing liker dette
  7. Wichai

    Wichai Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei folket!

    Skal booke min først CT reise osl-mia og mia-osl skal reise 22 Jan 2021 retur: 6 feb 2021. Vi må flyve Lufthansa til Miami, turen hjem spiller ingen rolle, men Lufthansa eller Swiss er fint. Jeg lurer på om nogen som vet on følgende:

    1) Når bør jeg booke dette? Vil såklart gjerne flyve business for og få mest muligt ut av min CT
    2) vet dere om jeg kan bruke min CT billet til 2 voksne + 1 barn på fang? Han er unner 2 år
    3) er der bedre sjanse for og få booket via telefonen? Får ikke op business billetter på sas sin side, står bare “ikke tilgjengelig”

    tusen takk om nogen kunne hjelpe her :)
     
  8. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    1. Så snart som mulig, men det er jo ikke sikkert det er noe ledig på akkurat de datoene. Billetter legges normalt ut 330 dager i forveien, så du vil nok ikke finne noe helt enda.
    2. Ja det kan dere så lenge barnet er under to før hjemreise.
    3. Tja, stort sett er det vel kanskje det, men det kommer også mye an på hvem som tar telefonen.
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville bestilt det som er ledig og så endret etterhvert. Er ikke gitt at Lufthansa kommer med noe ledig før tett oppunder avreise. Dette er også en ekstremt fritidstung rute, så er ikke gitt a det slippes noe påde datoene du vil i utgangspunktet.

    Til spørsmål tre: Hvor søker du? Sas sin *A-side?
     
  10. A346

    A346 Medlem

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Flere som opplever at Talinn nekter å søke segment for segment?

    Har benyttet flere timer enn familielivet egentlig har godt av i helga for å finne den perfekte ruta til Sør-Amerika da vi kansellerer planlagt tur til HongKong i vinterferien. Kroppen er innstilt på ferie, og barnevakt er booket, så vi VIL på tur. Sør-Amerika er, for oss, et uoppdaget kontinent, og CT skulle være mitt trumfkort (no pun intended) som redder oss fra munnbind, feberscanning og generelt virushysteri i Østen. Etter adskillelige timer foran Award Fares og SAS' Star Alliance-søk i helgen har jeg funnet business med LX og TK til/fra Sør-Amerika i 777W og 789. So far so good! Ringte til Tallinn på slaget 09.00, og etter 35 minutters venting blir alle mine forventninger senket som Blücher en aprildag. Agenten nekter rett og slett å søke segment for segment og vil konsekvent søke "origin to destination", med andre ord OSL-EZE i biz. Hva skjer`a? Det er jo klin umulig, prøver jeg å formidle på en hyggelig måte, men med streng, øst-europeisk aksent, får jeg beskjed om at det er "new regulations", og at de kan kun kan booke det samme som jeg selv kan gjøre på nett, "due to most reasonable routing". Spør så om hun kan søke på andre datoer til Sør-Amerika, og hun returnerer etter noen minutter med at hun kan tilby meg Sør-Europa(!!). Que??

    Er det bare jeg som har vært uheldig med agenten, og bør spille agentruletten snarest mulig, eller er dette den nye normalen med CT?

    Og apropos agentrulett: Hvor mange agenter har SAS/Amex i Talinn? Kommer til å dø litt innvendig om jeg møter på samme dama igjen...#flaut
     
    Last edited: 10. febr 2020
  11. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Kjør Agent rulett. Kjent sak.
    Skriv ned navn og vent til de presenterer seg, og eventuelt legg på om det er samme. Dårlig praksis ? Kanskje, men det er eneste måten når det man møter i andre enden er så inkonsekvent.
     
    drsyk liker dette
  12. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,644
    Likes mottatt:
    7,620
    Bonuspoeng:
    183

    Jeg prøvde også få til en Business tur til Maldivene via Singapore - dette dukker ikke opp hos SAS sitt søk, snakket med 4 forskjellige agenter og det var no go og søke leg for leg.

    "new regulations" påstod de, jeg ga til slutt bokstavelig talt F... og booket First istedet, da kunne jeg velge fritt :)
     
  13. A346

    A346 Medlem

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke så oppløftende at fire forskjellige agenter sier det det samme. Skulle gjerne booket F til Sør-Amerika, men det er enda vanskeligere enn å finne sammenhengende reise OSL-EZE/SCL/BOG...
     
    Xflipper liker dette
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Lettere å booke F enn C?o_O
     
    OttoL liker dette
  15. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Ble litt usikker her - men si jeg har en CT booking som starter i fra OSL og går hele veien til SIN. Jeg har booket separat billett TRD-OSL t/r. Jeg ankommer OSL ifra LHR på hjemreisen med SK og reiser jo da videre med SK innenriks. Kan bagajsen bli sjekket hele veien frem eller blit det rot?
     
  16. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Tror dessverre det må være en gjennomgående billett.
     
    paramberg liker dette
  17. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Det er ingen problem og sjekke det helt frem,legg frem begge bestillings nr når du sjekker inn og gi beskjed om at du ønsker at du skal ha det baggasjen helt frem. Har selv gjort dette før :)
     
    paramberg liker dette
  18. A346

    A346 Medlem

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43

    En liten oppdatering på frustrasjonene fra tidligere i dag: Forsøkte meg på agentruletten, og denne gang falt kula ned på riktig farge, iallefall til å begynne med... Fikk booket segment for segment, en open jaw med de flightene jeg ønsket, helt til siste leg skulle nailes, da var det bråstopp pga ingen tilgjengelighet helt til OSL. OK, det er til å leve med tenkte jeg og avsluttet dermed turen midt i Europa, og tenkte at posisjoneringen hjem skal jeg alltid fikse på egenhånd. Men neida, det gikk ikke å kombinere med open jaw, da må avreise og ankomst skje fra samme sted. Liten strek i regninga, men fant ut at det beste var å fjerne open jaw, (hasta la vista Santiago) og booke en klassisk t/r i stedet. Topp stemning helt til bekreftelsen kom på mail, før hun skulle reservere hele sulamitten. La merke til at agenten hadde stavet mitt mellomnavn feil og påpekte dette. Hun ble så borte i minst 20 minutter og beklaget at hun måtte booke alle flightene på nytt, men da hadde ikke TK sluppet setene tilbake igjen. For å ikke gjøre en lengre historie enda lenger, så ender dermed bookingen foreløpig i Panama City pga en jæ… “i” som manglet. 4 timer senere, og bare en liten halvtime til stengetid, er det stille som i graven fra Tallinn. Det ser heller ikke ut som at TK har sluppet setene, og jeg har en uggen følelse for at de heller aldri vil bli tilgjengelige igjen.


    Hele historien leder til to (og ett halvt) spørsmål:

    Q1: Må open jaw starte og ende i samme by, eller kan det f.eks være utreise OSL og hjemreise ARN? Mener jeg har lest det en gang...

    Q1.1.:
    I tilfelle ja, vil det kanskje være mulig for gullmailen i DK å åpne opp flight ARN-OSL til eksisterende booking? Vibeke har fikset tilsvarende tidligere, men da ved en ren SAS-flight...

    Q2: Ifølge agenten i Tallinn kunne ikke de kontakte TK for å få de til å slippe billettene igjen (selv om hun var den som gjorde feilen). Tror dere at “vår” mann George på Oslo-kontoret til TK kan utrette mirakler?
     
  19. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Ad New regulation... Jeg brukte hele helgen til å finne en reise til Las Vegas i mai. Hvorav bl.a. ORD-ZRH-CPH på married segments hjemover. Jeg traff Kristina, jeg fortalte om mitt funn med LX og resten av ruta. Riktignok mangler jeg noe med UA enda men hun booket alt jeg hadde funnet men sa at det var New regulations. Og at jeg måtte betale fee på 375 pp for bookingen. De kan når de/Kristina vil :)
     
  20. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønte ikke helt denne. Hva er new regulations?
     
    OttoL and Jonkebassen like this.

Del denne siden