SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. LarsH

    LarsH Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei. Med tanke på covid-situasjonen: Jeg prøver å finne oppdaterte regler for CT. Må man fortsatt gjennomføre reisen innenfor utløp av CT, eller er det tilstrekkelig at reisen er bestilt i gyldighetsperioden? Hvor finner jeg evt. de offisielle regler for dette? Det jeg fant på sas var ikke entydig for meg.
     
  2. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,421
    Likes mottatt:
    3,230
    Bonuspoeng:
    113
    Samme som før. Reisen kan gjennomføres når som helst, men må bestilles før utløp. Unntak for ombooking av reiser med utgått CT som har fått forlenget gyldighet.

    Jeg synes det står veldig tydelig her. Tror ikke du finner noe mer "offisielt" enn dette:

    https://www.sas.no/traffic-information/faq-corona-eurobonus/
     
  3. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    695
    Likes mottatt:
    1,671
    Bonuspoeng:
    93
    Kan reise etter at perioden er gått ut, men kan ikke gjøre endringer. Må bestilles før perioden går ut.
     
  4. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Nå som det ikke blir noe særlig flyvninger og hotellopphold med det første.....så slår det meg; er det egentlig noe vits å betale 335/mnd for Elite lenger?

    like greit å nedgradere til Gratis kortet, så man har et Amex kort de kan refundere utestående hotellbookinger til - også heller tenke at 1 ct for i år og fortsatt nummer to tilgjengelig fra i fjor er mer enn man klarer å bruke de neste månedene uansett ?

    ...også heller bli med på kampanje fra jan 2021 kanskje ?
     
    Maggie and Xflipper like this.
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg gjorde dette før påsken.
     
  6. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har CT som utløper desember 2020. Blir de utvidet? Finner ikke noe svar.
     
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Umulig å si nå. Men hvis du ikke kan bestille noe i desember 2020 så tipper jeg sas går konk ikke lenge etter, så da har det ikke noe å si uanz
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Det er et interessant spørsmål. Min hypotetiske situasjon er mer hvis ting er "stengt" i desember, begynner det å blinke faretruende for mange flyselskap. Da kan CTen fort bli verdiløs.
     
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Siden EB-poeng er en "gjeld" for SAS, kan vi se en "reset" av programmet med utnulling av eksisterende poeng for å bedre likviditet?
     
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Vil jo medføre en lojalitetsknekk uten sidestykke, men kan jo bli helt nødvendig. Dog står det kanskje noe om det i medlemsvilkårene til EB?
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Det er slett ikke umulig, jeg vet selvsagt ikke noen tall, men jeg vil tippe EB "banken" er på ganske mange millioner.
    EB er vel skilt ut i eget selskap, mulig det kompliserer det?
     
    OttoL liker dette
  12. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    Som diskutert i en annen tråd (https://insideflyer.no/forums/threa...onus-poengene-og-statusen-som-forsvant.15488/) så kan man vel anse Eurobonus og SAS som 2 ulike bedrifter med egen valuta seg imellom. Så setter SAS penger inn til Eurobonus hver gang noen kjøper en billett, evt Trumf setter penger inn i Eurobonus ved kjøp, og så kjøper Eurobonus billetter tilbake hos SAS. Dvs i mitt hode så vil SAS få penger inn på konto hver gang noen booker en bonusreise, det må jo være bra? Dermed tror jeg ikke at man teknisk sett regner utestående EB-poeng som gjeld, siden det er på siden av morselskapet. Men dersom man regner EB som en del av moderselskapet så kan man kunne sprøyte disse midlene tilbake til morselskapet ved en eventuell reset, med frisk kapital og tap av anseelse.
    EDIT: Sett at gjennomsnittlig poengbalanse hos medlemmene er 10.000 poeng, med 5 mill medlemmer blir det 50 mrd poeng. Ved en poengpris på 8 øre gir det 4 mrd til morselskapet...
     
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for linken, hadde ikke fått med meg den. Leste gjennom nå, og poenget var vel at det er bra for EB å selge poeng, men en utgift når de brukes igjen på flyreiser? Da får vel ikke SAS penger inn, men altså det motsatte?

    Uansett, skal ikke dvele for mye om dette i en CT-tråd, men med 270K poeng og én CT bekymrer jeg meg litt for at de kan bli nullet ut pga SAS sine problemer. EB er uansett en del av konsernet selv om det er eget selskap.
     
  14. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,421
    Likes mottatt:
    3,230
    Bonuspoeng:
    113
    Eller 600K poeng, 2 CT, voucher på 1600 EUR, 4-5000 kr i skatter og avgifter, og 25000 i kansellerte, ikke-refunderte billetter. Dæng..
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp. Har også nesten 600k poeng og 2 CT. Driver å jobber med frua for å svi av det meste på en best availability. Just in case, så får CT være CT.
     
    Rscott liker dette
  16. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,426
    Bonuspoeng:
    93
    Bare sånn at jeg er med på tankegangen din. Ved å bruke poeng på best availability så blir det en revenue-billett booket i f.eks. billettklasse Y eller Z, og om Eurobonus skulle legges ned så er tanken at billetten teoretisk sett fortsatt vil være gyldig?
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp, det er tanken, og beskyttet mot evt devaluering. Varen er jo da allerede kjøpt og betalt. Så i min verden er eneste mulighet for tap da hvis SAS går dukken, og da er jo eb poengene gone iallefall.
     
    Fly med oss liker dette
  18. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,426
    Bonuspoeng:
    93
    Interessant. Vet du hvordan det blir med tilbakebetaling ved avbestilling? Si at man har kjøpt en billett i Z-klasse med verdi 30.000 kroner for 250.000 poeng. Avbestillingsgebyret er da 400 euro. Får man da tilbakebetalt 30.000 kroner minus 400 euro? Gitt at skuta fortsatt seiler...

    Beste tilgjengelighet har alltid vært en slags mind bender for meg...
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Z klasse er SAS' Business Pro. Der er det ingen gebyrer. 400 euro er for Business Smart (J).

    Hvis SAS skulle devaluere, har tidligere praksis vært at du får tilbake det du har betalt. Dvs, betaler du 250000 poeng når du kjøper, så får du tilbake 250000 poeng om du kansellerer. Gebyrer og liksomavgifter holder vi utenom. Bortsett fra de €400 for Business Smart er det bare Gud og økonomi avdelinga til SAS som vet hva du får iallefall.

    Gitt at SAS terminerer hele Eurobonus (høyst usannsynlig, men dog), så vet jeg ikke hva som skjer. Så lenge selskapet lever, vil jeg tro at iallefall en Business Pro, hva enten den er betalt med poeng eller penger vil være noe de vil etterstrebe å levere. Om den skulle kanselleres, er det dog umulig å vite hva de gjør om de ikke kan levere tilbake poeng.

    Jeg har også vegret meg for beste tilgjengelighet, men med poeng som hoper seg opp og manglende utbud på reiser, så er det like greit. Jeg syns det er svindyrt, men jeg liker å kunne bestemme selv når jeg vil reise. Det er jo også verdt å merke seg at man drar inn en pen bunke poeng på en t/r i beste tilgjengelighet. OSL - USA Vestkyst vil typisk generere drøyt 25k poeng t/r før status bonus.

    Det har også vært kampanjer på beste tilgjengelighet, så man har kunnet lande noen gode poengpriser.
     
    Last edited: 21. april 2020
  20. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Så har det såklart skjedd...
    Me er 4 stk som skulle til Taipei i oktober(er fortsatt tvilende til at det går.

    Men har booka 2 pers på ein heimreise og 2 på anna. Eva har kansellert den eine, på utgått CT. Er det nokon som har tips? Og vil Tallinn kunne kansellere begge, og reaktivere CT til 1/7(eller kva reglene sa?)
     

Del denne siden