SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Tom

Tom Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Var akkurat i kontakt med CT-telefon ang. en booking med TG i desember. Han fant samme flygninger som jeg allerede hadde funnet hos United og kunne booke disse i economy, men ikke business (United viste ledig i business). Han påstod dette var en restriksjon fra TG sin side. Noen andre som har opplevd det samme?

2. Finnks

Finnks Banushare

Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Pr i dag kan du booke økonomi 340 dager før avreise med Thai, men 90 dager før med biz longhaul og 60 med first longhaul.

https://blog.awardfares.com/ultimate-guide-to-award-release-dates/

Are liker dette
  3. Tom

Tom Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Aha, takk for avklaring.

EDIT:
    Antar dette er relativt nye endringer? Da det ikke har vært noe problem å booke biz med TG > 90 dager pre-covid.

Last edited: 16. febr 2021
  4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Er en stund siden det ble innført. Før Covid-19.

Tom liker dette
  5. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    14,066
    Bonuspoeng:
    183
    Sikker på det? Jeg booket siste halvdel av 2019 med TG i god tid før avreise, så jeg tror dette kom etter covid.

Jonkebassen liker dette
  6. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,586
    Bonuspoeng:
    183
    Har sett en del FRA-BKK med TG som ser ut til å være tilgjengelig veldig lang tid i forveien. Aldri prøvd å booket men.

7. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke hvor du har sett det, men AF viser tilgjengelighet langt frem men det er ikke mulig å booke hos SAS.

8. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,586
    Bonuspoeng:
    183
    Ja for så vidt klar over det. Dette var dog med United Award Search.

9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Thai er under konkursbeskyttelse og har vært det i lengre tid. Endringene bør ses i lys av dette. I tillegg endret de sitt eget Award-system (ROP) før det, og da kuttet de tilgjengelighet for *A i samme slengen. Jeg er ROP-Gull og har vanligvis god tilgjengelighet til ROP-awards (pre-konkursbekyttelse).

10. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    113
    Så det du sier er at det er en fare for at det potensielt ikke blir noe A* reiser med Thai? :eek:

11. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Han sier vel at ingen vet. For meg som ikke har reist Thai F, og ikke vet om det kommer til å dukke opp igjen fordi de tar eldre fly med F ut av drift, betyr det at jeg må gripe sjansen om den kommer.

Insomnia4u liker dette
  12. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Alternativt kan du booke to enveis reiser og betale 60% for hver. Har du SASMc rabatt kan det være billigere. Men da må du regne på det @permorten

13. runesole

runesole Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan går man frem for å bestille billetter for tiden? Ringte Tallinn, ingen svar. Ringt et annet SAS-nummer og kom frem til en dansktalende dame som ikke forstod hva jeg forsøkte å si. Jeg prøvde å forklare at første leg var til DUS, noe hun oppfattet som endelig destinasjon. ... Etter mye frem og tilbake ble det klar at DPS var ønsket destinasjon. Da insisterte hun på at eneste alternativ var via IST, og ruting via andre destiasjoner var helt umulige......

Hvordan løser jeg dette?

Er dette forøvrig en lovlig ruting?

Attached Files:

• map.gif
      map.gif
      File size:
      20.4 KB
      Visninger:
      50
    oddA liker dette
  14. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Noob spørsmål, hvor finner jeg ut hvor mange CT jeg har? Finner de ikke på SAS.no, finner de ikke i AMEX appen. All annen info om EB poeng finner jeg, men ikke CT.

15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,594
    Bonuspoeng:
    293
    Gjør en «testbestilling» av bonusreise med SAS, så kommer det opp øverst ...

16. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,255
    Bonuspoeng:
    183
    Om man har hatt Elite tidligere sagt det opp og skaffet det på ny, må man være obs på at status poengene kommer på samme tid som de sist ble utbetalt, ikke direkte etter at søknad er innvilget/kort brukt første gang.
    Dette var nytt for meg, jeg fikk opplyst de av amex i dag.

Noen med andre erfaringer?

17. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,154
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk på ny dato i januar. Hadde i november før jeg avsluttet kortet i sommer.

Maggie liker dette
  18. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Som @Eddie47 skriver. Gjøre en test så ligger CT og eventuel SASMC rabatt øverst i vinduet. Ellers skal kundeservice se dem, også når de går ut osv. Så du kan ringe SAS.

19. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Tallin nr skal være åpent på dagtid. Men du må nok regne med å vente en stund på svar. Det er mange som ringer.

Hvis du treffer på en dårlig konsulent spiller du kundebehandlerrulletten og ringer igjen. Eventuelt er det vel lov å be pent om en norsktalende kollega. Og si at du sliter med å forstå dansk.
    Det virker som mange av konsulentene har egne ideer om hva som er lov. Men de kan hvis de vil. Søke leg for leg. Men du bør ha ruteforslag klare, med flyplasskoder, flight nr og datoer foran deg.

DPS er vel i billigere sone en NRT så da blir det kanskje backtracking. Men erfaringen fra vellykket booking av CT tråden er at folk får det til. Med agentrullett.

20. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Som @ccurrahee nevner er det ingen som kan spå fremtiden, heller ikke jeg ;)

Men de har gått ut med info om å sette A380/B747 på bakken permanent som del av restruktureringsplanen. Altså ingen F mer hos Thai. I beste fall C.

De har i tillegg en enorm gjeld og er eid statlig 49%. Det er et åpent spørsmål om de i det hele tatt overlever da de var mer skadeskutt enn Norwegian lenge før C-19 kom. Etter det jeg kan lese i Thailandske nyhetsaviser er ikke kreditorene fornøyd. Og det er de som bestemmer om de heller vil slå Thai konkurs.

Nå når ikke Singapore Airlines slipper C, og prisene på deres sone har gått opp, skulle jeg gjerne sett at Thai fortsetter. Så det er lov å håpe :)

Del denne siden