SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    +1
     
    Skarven liker dette
  2. chipcampden

    chipcampden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Amex har tekniske problemer med nye CT-er. Jeg har ventet i 14 dager på min, og fikk beskjed at de jobbet med saken. Mye de har jobbet med de siste årene i den sjappa som tar tid.

    Lyspunktet var at jeg traff en svært hyggelig svenske på kundeservice.
     
  3. Thberget

    Thberget Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    161
    Bonuspoeng:
    33
    Hei. Fikk booket fire billetter i C via Zürich til BKK i september med Swiss, med reise i februar 2022. Nå har returen blitt cnl i SAS appen. Ringte CT telefonen og de fortalte at flyet var kansellert. Nå har det seg slik at flyet ikke er kansellert (har fått verifisert dette fra andre kilder samt agenten mente at jo, kanskje flyet går men dere får bare ikke være med lenger så den offisielle grunnen er cnl fly). Det gjør det litt utfordrende å bruke CT, når du når som hels risikerer å «bli kastet av» før flyet skal gå. Jeg trodde at når man fikk bekreftet seter og betalt, kvittering på e-post osv så var det ganske safe. For meg fremstår dette som veldig ugreit og ligner veldig på avtalebrudd fra SAS eller Swiss sin side. Noen som har opplevd tilsvarende eller har forslag til hva jeg bør gjøre nå (utreisen står foreløpig)?
     
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Det høres i utgangspunktet veldig rart ut at billetten kanselleres uten videre. Kan det ha skjedd en ruteendring eller har avgangen fått nytt flightnummer som igjen har ført til krøll?

    Generelt skjer det veldig mye rart med SAS-bookinger når Swiss endrer på ruteprogrammet. Noen ganger blir man automatisk booket om, andre ganger ikke. Av og til glemmer SAS å bekrefte ombookingen, noe som fører til automatisk kansellering etter noen dager.

    Dersom SAS skylder på Swiss ville jeg pushet på for at SAS skal ringe Swiss for å rydde opp i bookingen. Finner du ingen på kundeservice som er villig til å gjøre dette er det også mulig å kontakte Swiss på egenhånd, men kan nok være utfordrende å komme frem til noen med fullmakt til å åpne opp bonusseter.
     
    Thberget liker dette
  5. Peran

    Peran Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Har prøvd å få booket OSL-HKT-BKK-OSL i noen dager nå men finnes absolutt ingen billetter i verken januar eller februar, og han svenske fyren jeg snakket med på bookingtelefonen virket mindre ivrig på å hjelpe. Etter han hadde tatt seg bryet med å sjekke noen ulike datoer så sa han bare "ser nok ut som det ikke blir noen bonusreise på deg" og virket temmelig klar for å legge på. Jeg har sjekket united flere ganger og finner mulige alternativer men ingen av disse finnes når jeg ringer. Videre har jeg alltid fått hjelp uavhengig av ukedag, men nå fikk jeg (lite) pent beskjed om at jeg ikke kunne ringe tilbake imorgen. CT utløper på søndag. Noen forslag eller råd her?
     
    rookietrader liker dette
  6. runesole

    runesole Medlem

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har ringt CT telefonen en god del ganger de siste ukene. Er svært positivt overrasket over hvor serviceinstillte de aller fleste der er. Kun ett unntak av kanskje 10-12 samtaler. Spesielt en kar jeg har truffet på to ganger var enormt hjelpsom. Søkte opp alle mulige destinasjoner og rutinger som jeg foreslo og fant en svært god løsning til slutt (var positiv og hjelpsom selv etter at jeg hadde foreslått ulike valg i 30 minutter uten hell). Helt annen service i dag enn for bare 10 måneder siden. Supert, pluss til SAS :)

    Foreslår at du bruker flightconnections.com og leter etter mulige rutinger selv som du foreslår til dem, det er de svært fornøyd med er mitt inntrykk. Vær fleksibel på reisedato og evt destinasjon (HKK kan erstatttes med f.eks MFM, BKK med PUK?)

    Huff, leste ikke siste settning, du får be om nåde på mandag....
    Til neste gang: Bare book en random dato langt frem i tid og endre den siden?
     
    Last edited: 29. okt 2021
    pensjonisten liker dette
  7. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    800
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig det er besvart tidligare, så beklager i såfall: Kan det koblast på Companion Ticket på reise som allereie er booka med SAS Premium? Prøver desperat få brukt CTer med utløp i år....
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, de to rabattene kan ikke kombineres.
     
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,562
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Ring vanlig kundeservice i morgen (forsåvidt har det nå blitt idag) på tross av hva agenten sa. Forklar at CT går ut på søndag og at du dermed ikke kan ringe CT-telefon på mandag. Det verste du kan få er nei.
     
  10. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    800
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    93
    Tenkte meir på eit slags bytte. Men antar at i så tilfelle må eg avbestille og satse på at dei dukkar opp igjen.
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal gå fint å bytte fra FP-rabatt til CT.
     
    oleredv liker dette
  12. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,216
    Likes mottatt:
    782
    Bonuspoeng:
    113
    Etter et par ombookinger, ble reisen endelig kansellert. Ser at jeg ikke fikk tilbake servicegebyret, men det skulle jo være refundert når reisen ble kansellert, stemmer det ikke?
     
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, i følge FAQen har du krav på å få tilbakeført servicegebyr ved kanselleringer, men det oppleves som litt tilfeldig hvorvidt dette skjer uoppfordret. Heldigvis er dette en av de få tingene gull/diamant-eposten kan hjelpe med.
     
    mrt liker dette
  14. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,216
    Likes mottatt:
    782
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk! Endelig kan jeg få brukt gull-e-posten, igjen :p
     
  15. WillOKC

    WillOKC Medlem

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Tur retur Male i Business var i orden, inntil lørdag kveld, røde varsellamper overalt på bookingen min, dog uten noe sms/epostvarsel.

    • Billettene i bestillingen din er ikke ordnet enda. Kontakt SAS Customer Service for hjelp."


      Snakket først med en hyggelig kar som skulle ta kontakt med Turkish og ringe meg opp igjen, det ble til en SMS med "har kollat med dom men TK sager nej så 01 Dec får vi inte tag i biljeter til MLE i Business".
      Dette var jo da altså en billett jeg allerede hadde booket, så den fant de ut at de skulle fjerne på eget initiativ, med under 30 dager til avreise.

      Turkish hadde fjernet bonusbilletten min på veien ned, returen var OK.

      Endret idag, Eco ned, samme Business billett hjem.
      Operatøren fikk kort, men har enda ikke trukket meg ny skatt (høyere skatt, selvom jeg gikk ned til Eco (hvordan går det seg til?)
      Refundering av poeng for nedgradering har jeg heller ikke fått.

      Og nå står det jaggu på bookingen igjen "
      • Billettene i bestillingen din er ikke ordnet enda. Kontakt SAS Customer Service for hjelp"



        Hva anbefales å gjøre her?
     
  16. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    2,887
    Bonuspoeng:
    93
    Ring inn kl 9 og be de ordne billetten mens du er på tråden. Har opplevd dette to ganger før at agenten legger billetten i en slags "kø" for behandling (skatter og avgifter samt avregning av poeng). Denne køen kan virke veldig lang og treg i mine øyne.
     
    WillOKC, tobeornot999 and ChrisTW like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Skikkelig ugreit!

    En bekreftet billett er en avtale om at de flyr deg, i den klassen du booket.

    Jeg hadde nok kansellert èn vei, og kjørt agent-rullett på en ny booking nedover til MLE.

    Og du kan jo komme til MLE via andre ruter også, om TK er kjipe. De er vel jevnt over kjent for å endre maskiner, flytider, osv. Men har ikke hørt før at de dytter ut bookinger som er bekreftet.
     
    WillOKC liker dette
  18. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,216
    Likes mottatt:
    782
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan er det med å få byttet ut CT? Med såpass usikre sider, kan jeg ende opp med å få en booking gjennom på en CT som er gyldig langt fram i tid og få kansellert en booking med CT som er gått ut som skulle vært brukt på en eksisterende booking?
     
  19. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,207
    Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har hatt en booking hvor det ble benyttet en CT med "feil" utløpsdato. Sendte en mail til gullmailen som byttet om på dette uten problemer. Så det er mulig å endre :)
     
    Xflipper and mrt like this.
  20. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,216
    Likes mottatt:
    782
    Bonuspoeng:
    113
    Var det før eller etter DK Gull ble utilgjengelig? :p
     

Del denne siden