SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,987
    Bonuspoeng:
    183
    Muligens dumt spørsmål, som du sikkert har tenkt på:

Men kan man ikke bare bestille *A online til ett eller annet sted i Asia med reise før mars da? Og så ombestemme seg (og ha CT inntakt) ved å ringe inn i februar?

2. Chimp

Chimp Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Det har jeg ikke tenkt på. Har ikke fulgt med så mye i det siste, så er ikke helt opplest. Brukte opp en gammel CT som har blitt utsatt 3 ganger, i høst, og da jeg booket den reisen (maldivene i mars 2022) tenkte jeg at denne får jeg ikke tilbake fordi UD har fjernet reiserådene. Men kanskje ting har forandret seg etter inntreden av omikron.

3. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Da må reisen være før 31.03. stemmer ikke det? Eller er det 28.02.? Og kan man da i tilfelle endre reisemål?

4. Chimp

Chimp Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Fikk svar etter ca 1 time av en svenske som sa at det kunne han ikke gjøre uten videre, det beror på om man har prøvd å booke uten at det er mulig. Jeg nevnte da at jeg har gått gjennom hele høsten 2022 for maldivene, seychellene og miami uten å fine biz. Da kom det noe om at jeg var for sent ute og at dette var populære destinasjoner, som jeg kontret med at jeg har tittet hele høsten og at jeg har booket mange CT tidligere og fant masse biz til disse stedene før i tiden. Så avsluttet han med at han skulle sende en request, basert på at jeg ikke finner noe til Miami (det er vel strengt tatt mulig, ikke dit jeg har tittet mest). Jeg spurte om når jeg får svar, det var tidligst på tirsdag neste uke siden det er røde dager. Han kunne ikke garantere noe.

Kan også legge til at jeg snakket med en umulig nordmann/svenske i går som var verdens slappeste person og hvertfall ikke kunne gi meg den forlengelsen, ei heller var han noe særlig behjelpelig med søk.

Enden av visa: tar sjansen på å fly Ethiopian til Seychellene i oktober selvom vi begge er skeptiske til uroligheter i de nordlige deler av Ethiopia og litt dårligere flyselskap. Da blir det ihvertfall biz. Fant billetter selv på star alliance bookingen online.

Last edited: 31. des 2021
  5. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    ja 31.03. Men jeg vet ikke om man kan endre reisemål, ville gjerne høre erfaringer.

jeg bestilte til Japan i januar med ANA og det blir sikkert kansellert tenker jeg...

6. Chimp

Chimp Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Gode nyheter for min del mtp reise til Male i mars som sikkert ikke kan gjennomføres. Men globalt reiseråd ble opphevet 1 oktober, så hvilken regel er det man bruker for å få benyttet ct på nytt?

7. Travellingalf

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, takk for svar. Ser det står følgende i SAS sin FAQ:

Hva skjer med min Amex Companien Ticket hvis SAS- eller Star Alliance-bonusreisen min kanselleres av flyselskapet?

Verdikuponger som ikke har utløpt, returneres til deg og har samme gyldighet som før. Utløpte verdikuponger returneres til deg med en forlenget bestillingsperiode på 30 dager fra kanselleringsdatoen. Servicegebyret på SEK 450 blir også refundert.

Og:

Hva skjer med min Amex Companien Ticket hvis jeg vil avbestille SAS- eller Star Alliance-bonusreisen min fordi utenriksdepartementet i landet mitt ikke anbefaler reiser til denne destinasjonen?

Verdikuponger som ikke har utløpt, returneres til deg og har samme gyldighet som før. Utløpte verdikuponger returneres til deg med en forlenget bestillingsperiode på 30 dager fra kanselleringsdatoen. Servicegebyret på SEK 450 blir også refundert.

Gjelder for bonusreiser frem til 31. mars 2022.

Det står ingenting her i alle fall om at man ikke kan endre reisemål etc.

indahla liker dette
  8. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Kom igjennom i dag etter 35 minutter (forespeilet 24 minutter). Fikk endret retur på en reise, men det var ingen mulighet for å forlenge CT. Synd, for vi har 4 stk som utløper i dag. De er riktignok brukt til bookinger, men hadde vært fint å hatt muligheten til å oppgradere/endre fly i januar/februar hvis noe dukker opp.

Alt i alt fornøyd, selv om det såklart tikket inn en endringsmelding på en booking tidligere i dag.. Ser ut til at det bare var tidspunktendring på ett av flyene. Skulle virkelig ønske de kunne skrive i mailen hva som faktisk var endret så vi slapp å få nervesammenbrudd hver gang vi fikk en epost.

Det oppleves som at vi får en ny endring fra SAS 2 ganger i måneden

Lillegutt, Insomnia4u and Xflipper like this.
  9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,838
    Bonuspoeng:
    293
    En svenske på CT-telefonen fortalte meg litt tidligere i uken at så lenge man hadde en booking til Asia med avreise før 31. mars så kan man endre destinasjon og klasse etter nyttår.

indahla, Jorge, samtom and 5 others like this.
  10. geirek

geirek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    496
    Bonuspoeng:
    63
    Kom igjennom etter 20 min idag til Ct tlf. Overasket det gikk så fort

11. Travellingalf

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, nå har jeg i alle fall gjort ett forsøk på å holde liv i en CT en stund til. Fikk booka en tur online nå, til Asia i slutten av januar, og så er det vel bare å vente til utpå nyåret en gang og se hva fasiten blir. I verste fall mister jeg denne CT'en, men det er heldigvis flere å ta av...

Booka forøvrig det første og beste jeg fant, men syntes likevel det ble en småfrekk booking med SAS, Brussel Airlines, Thai og Austrian tur/retur, alt i Business. Bare så synd det ikke blir noe av :(

Upsaker, veeegard and holmen like this.
  12. Stigoo

Stigoo Medlem

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    33
    Er det fortsatt ingen gebyrer om ein bestiller og avbestiller poengreise på nett uansett flyselskap innan alliansen?

13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,455
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk endre reisemål … fra Vietnam til Brasil, aldri noe diskusjon.

Travellingalf liker dette
  14. Molde

Molde Medlem

Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
  15. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk dratt i havn t/r Asia til neste sommer i C med SAS og Turkish for kjerringa og meg. Berget dermed den gamle CT jeg hadde.
    Noen som vet hvordan man reserverer seter hos Turkish? Websiden deres aksepterer ikke PNR nummeret som jeg fikk av SAS. Check My Trip kom opp med et annet PNR nummer for Turkish delen, men websiden deres aksepterer ikke det heller.

16. Molde

Molde Medlem

Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
    Dette emnet ble nettopp diskutert her på forumet, https://insideflyer.no/forums/threads/setevalg-turkish-airlines.17329/

TLDR;

Bruk Turkish appen og Turkish PNR, så får du valgt seter

Insomnia4u and Omaniac like this.
  17. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,076
    Bonuspoeng:
    93
    Kudos til SAS i dag. Har en reise til USA for fire pax booket på ct som gikk ut 31.12.20, forlenget og derfor først booket i mars for en reise i oktober i år. Den ble det jo ikke noe av, så fikk flyttet den til februar 2022. Greit nok. Har måttet flikke litt på denne tidligere pga schedule change som medførte umulig connection, men ellers ok.

Reiserute TRD-ARN(overnatting)-ZRH-EWR-FLL-IAH-LHR-CPH-TRD med swiss biz og united polaris for hele familien.

Fikk mail for to dager siden om schedule change, men denne gangen bare ca 20 minutter, uten praktisk konsekvens for oss. Sjekker for sikkerhets skyld resten av flightene, og jo da, første flytur trd-arn har fått 737-700 med blokkert midtsete.... Argh...

Var forberedt på agentrulett, men første hyggelige danske var enig med meg i at det tross alt var bedre å fly trd-osl-zrh og slippe overnatting i Stockholm, all del tid det faktisk var ledige bonusseter den aktuelle dagen og strekningen.

Så det går an å endre en utgått ct, selv om endringen påvirker både utreisedag og flere fly. Turen er oppdatert i appen men ikke ferdig billetter :)

Last edited: 31. des 2021
    Upsaker, Insomnia4u, Emma and 2 others like this.
  18. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Er CT status borte fra Amex sine nettsider igjen?
    Hadde vært meget kjekt å vite hvor mye som gjenstår på neste CT i dag.. :D

19. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,008
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg har samme problem i dag

20. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje de også innser at folk har lyst til å vite hva som gjenstår så de kan makse saldo og få en siste CT før utløpet av året... :confused::eek:

Del denne siden