SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,309
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, dette skjedde på vår reise til San Fransisco med SAS i januar. Var ingen problem og barnet fikk fortsatt sitte på forhåmdsvalgt sete.
    Skjedde både på tur og retur.

Gabface liker dette
  2. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde følelsen av SAS it ja. Takk

3. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    574
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.
    Finnes det fortsatt realistiske muligheter til å booke LH F til LAX? Feks 22.Mai?
    Noen som har noen triks? Eventuelt andre bra First og Business produkter?
    All hjelp mottas med takk!

4. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    305
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noen nylige erfaringer på hvor strengt det er med de to spørsmålene ovenfor?

Har et litt spesielt tilfelle der en booking som ble gjort høsten 2022 fikk en viktig leg kansellert. Jeg har funnet alternativer som bryter disse reglene. Er det noe poeng å kjøre agentrulett/spørre supervisor pent?

5. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,358
    Bonuspoeng:
    113
    Normalt er de strenge på begge punkter. Det er alltids lov å prøve seg, men du skal ikke ha for høye forventninger...

bXmi liker dette
  6. Niko

Niko Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

Skal for første gang i livet (forsøksvis) bestille en CT billett, og målet med reisen er hvor som helst i Asia.

Har kjøpt Award Fares Gold, og holdt på i litt over en måned med å finne en tur som følger CT kriteriene, altså så vidt jeg har forstått:

- Tur/retur fra Skandinavia til samme flyplass i Aisa.
    - Samme billettklasse hele veien.
    - Ingen layovers over 24 timer.

Dette virker så langt å være en umulig øvelse. Så langt har jeg ikke fått opp en eneste tur som passer kriteriene, da det stort sett aldri er noen returbilletter ledig, uansett dato.

Er veldig fleksibel på når og hvor, planen er å reise litt rundt i Asia, men begynner å gi opp å finne noe innenfor CT reglementet.

Har prøvd å snakke med Sas kundeservice et par ganger, men i min erfaring får jeg stort sett til svar at de dessverre ikke kan hjelpe.

Kan legge til at jeg søker business og first, for å få mest ut av CT billetten.

Mitt spørsmål er derfor om dette er samme erfaring dere andre her inne har? Eller om det er noe jeg gjør feil? Og isåfall om noen har noen tips til hva jeg bør gjøre annerledes.

Helt ny på formuet her, så beklager hvis dette er feil sted å poste en slikt spørsmål.

7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,508
    Bonuspoeng:
    293
    Sjekk ut denne og les deg litt opp
    https://insideflyer.no/forums/threads/awardfares-com-samletråd.12659/

Ikke søk på hele strekket, søk leg for leg, gjerne langstrekkene først.
    Alle strekkene må ikke være i samme billettklasse.
    Mest for poengene får du i business (eller First) i alle fall på langstrekkene. Tilslutningsflyene fra Norge kan være i økonomi.
    Det skal ikke være vanskelig å finne businessbilletter til Asia fra Europa. F.eks fra FRA, LHR, VIE, IST ….
    First billetter krever mer erfaring og er ikke lett å finne.

Du sier lite om hvor du vil reise fra og hvor mange som skal reise. Hvor lenge vil du være borte og eventuelt hvor foretrekker du å reise til?
    Lykke til

AirMags, Upsaker and Meursalt like this.
  8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Punkt 1 er ikke lenger et krav. Du kan bestille reiser fra hvor som helst i verden til hvor som helst i verden. Du kan også ha retur fra en annen flyplass enn den du reiser til. Dette heter openjaw og kan ikke bookes på nett. Da må du ringe inn.

Punkt 2 er heller ikke et krav, men du må ringe inn for å få booket mixed class. Du kan allikevel booke feks utreise i Business og hjemreise i Økonomi på nett.

Punkt 3 har du rett i at er et krav (selv om kundeservice har gjort unntak på dette i noen få tilfeller, men det har som regel vært ved kansellering/endringer fra flyselskapet sin side). Layover på over 8-9 timer er ikke mulig å finne som sammenhengende reise på nett, så du må ringe inn her også.

9. gravity

gravity Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Kan man reise hjem på ulike datoer? At jeg drar hjem en dag før den jeg reiser med

10. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    nei

11. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    456
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg mangler tre stater på å "fullføre USA" og to av disse er Alaska og Hawaii. Finnes det noe stort håp om å klare en CT til noen av de stedene på business (fortrinnsvis 3 pers) eller er det rimelig håpløst? Om så, er det noen spesifikke flyplasser/ruter jeg bør holde øynene åpne for framover? Erfaringen min er at det er rimelig vanskelig å finne noe med United intra-USA og det er vel ingen direkteflygninger å snakke om (hvertfall ikke vestover), så jeg finner ingen opplagte måter. Kan selvfølgelig ta til noe på vestkysten og betale videre, men tenkte å sjekke om noen her har noen gode tips?

12. Olsen_1988

Olsen_1988 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    18
    Kan man bruke 1 CT på en bestilling med 4 personer? Og da bare få rabatten tilsvarende 2 personer, altså at person 1 og 2 koster 50% (dekket av CT) og person 3 og 4 koster 100% (ikke dekket av CT).

Eller må man da ha to helt seperate bestillinger?

Om man må ha 2 seperate bestillinger når man er 4 personer, gjelder det også dersom man har 2 CTer?

Blir jo ganske tungvindt å bruke CT dersom man skal ut å fly med familien og man er 4 (eller flere personer) dersom CT bestillingen maks kan være på 2 personer.

13. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Det går fint. Eneste ulempe er at slike bookinger må gjøres over telefon.

Olsen_1988 liker dette
  14. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    305
    Bonuspoeng:
    63
    3 til Hawaii i business er etter min erfaring nesten umulig. Jeg booket 2 pax via Tokyo for noen år siden (ANA A380) men den gikk i vasken pga covid. Etter dette har jeg ikke sett 2 personer engang.

15. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Har ved 2 anledninger nå avbestillt turer med Ethiopian/destinasjon Afrika.
    Begge gangene har jeg fått fullt beløp refundert, også service fee.
    Selv om det er over 24 timer siden bestilling.

klager ikke, men noen regler/unntak jeg har gått glipp av?

Gullars liker dette
  16. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,137
    Bonuspoeng:
    113
    Har akkurat blitt diamant og ser det står 'ingen gebyr ved å bestille bonusreiser på via SAS Customer Service'. Betyr dette at man slipper endringsgebyret på 150,- per pers ved endring av *A-bookinger?
    Regner med man fortsatt må betale de 450,- per pers i *A-avgift for nye bookinger.

17. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Du slipper ekstra gebyr på kr 400 (tidligere kr 375) ved bestilling av reiser over chat/telefon.

18. TragedyStruck

TragedyStruck Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg er CT newbie. Jeg har oppnådd CT i 2022. Slik jeg forstår det må jeg bruke den i 2023. Jeg ser forøvrig ikke for meg å oppnå CT i 2023, og ønsker i grunn å avvikle AmEx bruken min slik den er nå.

Må jeg ha AmEx aktivt for å benytte CT? Må jeg ha AmEx aktivt etter at jeg har booket noe på CT?

19. NielsKlim

NielsKlim Nytt Medlem

Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18
    Når du har opptjent CT trenger du ikke Amex lenger. Heller ikke når du booker.

20. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,240
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, når CT er opptjent har du den. Uansett om du sier opp AMEX kortet eller ikke.
    Hvis du opptjetne den i 2022 har den utgangstid som du sier, 31 des.2023.

Pro tip; Logg inn på sas.no, søk opp en poengreise. Se ligger ct'n øverst.

Del denne siden