SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    Det bør være mulig med full refusjon helt frem til avreise, så fremt du kan kan skaffe legeerklæring og poengene ikke har gått ut på dato:
    (pkt. 4.7: https://www.sas.no/juridisk-info/eurobonus/vilkar-og-betingelser/)
     
    tmolvik liker dette
  2. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    335
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Takk, men sånn jeg leser dette så virker det jo som om det er ulikt for fortsatt gyldige og utløpte, for det står jo ingenting om 24t bak punktet for fortsatt gyldige kuponger. Jeg tolket derfor dette som at de kom tilbake uansett, men er jo derfor jeg ble litt i stuss.. Dette er jo typisk slik "tyvärr-avdelingen" kan tolke litt som de vil. Samtidig er vel CT noe Am.Ex forvalter, ikke SAS?
     
  3. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    335
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Oi, dette var da veldig interessant. Legeerklæring har jeg allerede og som diamant går jo ikke poengene ut. Litt merkelig at den juridiske informasjonen og FAQ'en delvis avviker. Om dette stemmer, så er det jo bare å bøye seg i støvet for dette forumet igjen..
     
  4. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Merkelig opplegg. Hva er grunnen til det? Hvilke argumenter foreligger for en slik avgjørelse?

    Prøvde først å få PTY-IST-FRA, men det gikk ikke. Deretter kun IST-FRA, men det var heller ikke mulig, selv om jeg finner begge online. Hun sa ingenting om waitlist heller. Det betyr at vi må overnatte i Istanbul på vei hjem, i stedet for Frankfurt. Jeg fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få booket med Turkish.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Penger, markedsprioritiering.
     
  6. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    Lufthansa, i likhet med Turkish, driver med utstrakt bruk av married segments og origin&destination (O&D) controls. Dette betyr at man ikke alltid står fritt til å kombinere strekninger som hver for seg har ledig plass.

    Du kunne antageligvis fått business hos Lufthansa dersom agenten hadde startet med å reservere FRA-OSL-TOS, men det ville potensielt ha nullet ut tilgjengeligheten hos Turkish.
     
    Neguah liker dette
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan ikke ikke løse problemet ditt, men det er ikke bare TK som har div. bookingregler. Jeg har booket og endret mange bonusreiser, og jeg har lært at BR, SQ, ET, LH, TK, SK og sikker flere andre har sine spesielle regler. Du kan dessverre ikke gjøre noe med disse reglene. Så det er bare å leve med det. Man finner kanskje gode/bedre alternativer. Hvis ikke, så må man velge mellom å akseptere øko eller ingen reiser.
     
    Last edited: 22. mars 2023
    Insomnia4u and Neguah like this.
  8. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Havner man bare på waitlist hos TK hvis man booker segment for segment? Eller kan det også skje hvis agenten finner for eksempel OSL-IST-KUL og booker det i ett? Jeg har bare vært borte i waitlist ved førstnevnte sålangt. I forbindelse med booking av reiser med så lang layover at OSL-Destinasjon ikke vil dukke opp på sas.no uansett.
     
  9. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Får bare innfinne meg med at det er vanskelig å finne bonusbilletter - i hvert fall hvis turen må inneholde flere leg. Business FRA-OSL-TOS er ikke ille, men hadde vært fint med lounge i FRA og OSL, selv om vi har knappe 1,5t venting begge plasser. Men lenge til februar 24, så kan vel skje endringer.

    Takk for svar :)
     
  10. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Noen spørsmål: star alliance bookinger kan fortsatt avbestilles frem til dagen før uten gebyr?
    Dere som klarer finne F seter. Vises disse under award seat på expertflyer. (Forstår sas ikke finner alle seter som partnere gjør, men kan de finne seter dersom expertflyer viser 0?
    Er ombookingsgebyret 150kr pr billett med star award?
    Er det håp om å få endret en companion ticket som Diamond i helger om en først har booket på nett?
    Har noen noensinne fãtt booket to seter i Ana F?
    Slipper Ana F seter tett på avreise slik LH gjør?
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Svarer på siste spørsmål. ANA slipper noen dager 2 F seter. Typisk midtuke fra Europa og slutten av helgen fra Tokyo. De slipper også seter tett på avreise, men ikke slik som LH gjør. Altså i mye mindre grad, jeg har ikke sett noen beskrive et mønster på slippet slik som hos LH. Jeg hadde midt i covid 2 legg med 2xANA F, men de kansellerte jeg selv, rett før Japan åpnet opp.

    Det er håp for alle som har en *A CT booking å få endret den i løpet av helgen. Ring inn om du finner noe relevant.
     
    Christian liker dette
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Første: Ja, men du får ikke tilbake de 450,- i bookingavgift.
     
    Christian liker dette
  13. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Da ble det booket lhr-ord-hnd. Har retur med sk hnd-cph-ord på separat booking. Alt i C. På returen var det mulig å velge hnd-sfo-lhr også. Usikker på som faktisk er rutingreglene og synes det er synd at vi ikke får mulighet til mulit-leg bookinger.
    Ringte inn og spurte om det gikk an å legge tilet leg osl-lhr, men han jeg snakket med på engelsk sa at det ikke gikk an?

    Er dette agentrullettmat? Han prøvde jo ikke engang.
     
  14. MariusFS

    MariusFS Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Har en påbegynt CT med hjemreise 02.april fra BKK med Star Alliance (Thai, Air India). Får man endret hjemreise til tidligere dato, typ 30.mars?
     
    Last edited: 27. mars 2023
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,187
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Nei …
    Du kan jo ringe å spørre, men reglene sier at du ikke kan endre en påbegynt reise .
     
  16. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Vil man tidligere hjem fra ferie?:eek:
     
  17. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Kaaaaan jo dessverre skje ting av mindre hyggelig karakter her hjemme som gjør at man kanskje "vil" hjem fra ferie :)
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Mange ulike grunner ja. Kan jo også hende at det ikke er ferie?
     
    Jeanette liker dette
  19. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Send meg pm, kanskje jeg kan hjelpe deg ut med fra-oslo-tromsø fra eco til business.
     
  20. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet hvilket kort man får refundert beløpet på ved en kansellering? Ser at jeg har brukt 2-3 ulike kort over det siste året Altså forskjellig kort brukt på opprinnelig bestilling og ved endringerer :p
     

Del denne siden