SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. magnusha

magnusha YouTuber @awardviking

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Æsj! Takk, da blir det å bruke litt mer poeng :(

2. funkenstein

funkenstein Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,180
    Bonuspoeng:
    183
    Hei, har en CT-tur til BKK om kort tid, hvor utreisen er OSL-FRA (med LH) og FRA-BKK (med TG). Har begynt å bli litt bekymret for transfertiden, med kun halvannen time mellom landing og avgang. Med mulig bussgate i FRA og litt forsinkelser kan det fort bli tight. (Ble påminnet faren når en kompis, nå sist fredag, ble nær 2 timer forsinket med den samme LH-flighten OSL-FRA).
    CT'en er utløpt, så jeg kan ikke endre bookingen til en tidligere flight OSL-FRA. Eneste alternativ, for å roe nervene, er da å booke en egen, separat, flight til FRA kvelden før.

Men: er det i det hele tatt mulig å hoppe på den originale CT-bookingen i FRA (FRA-BKK) dersom man ikke har benyttet det første leg'et (OSL-FRA)?

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,861
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, resten av turen blir kansellert hvis du ikke dukker opp på første leg.

funkenstein liker dette
  4. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, du må reise første strekket, ellers blir billetten kansellert. Eneste alternativ er å ringe kundeservice.

funkenstein liker dette
  5. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Transfer fra LH til TG innebærer som regel ankomst på A og avreise fra B-gates. I slike tilfeller vil ikke buss inn til terminalen være noen stor ulempe, da du slippes av i nærheten av tunnelen mellom pirene.

Fredag forrige uke var det bemanningsproblemer på FRA, med store forsinkelser knyttet til sikkerhetskontroll og lasting av bagasje. Satt selv en god time ombord på LH860 FRA-OSL mens vi ventet på at bakkepersonalet skulle gjøre seg ferdig. Slikt er heldigvis ikke helt dagligdags.

Insomnia4u and funkenstein like this.
  6. funkenstein

Likes mottatt:
    7,180
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for svar! (Selv om svarene var det jeg fryktet...;))

Får krysse fingre og være beredt med AmEx'en i tilfelle TG flyr avgårde uten meg. Ny siste-liten-biz-billett til en senere flight... det må jo dra inn en del EB-poeng, i alle fall...

7. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,312
    Bonuspoeng:
    113
    Du har en gjennomgående billett. Dette skal ordnes automatisk ved forsinkelse.

funkenstein liker dette
  8. funkenstein

Likes mottatt:
    7,180
    Bonuspoeng:
    183
    Håper det, hvis det blir forsinkelser. Fryktet at en SAS-poengbooking, hvor flyvningene gjøres av LH og TG, kunne føre til komplikasjoner (hvem har/tar ansvar).

9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskapet som er ansvarlig for forsinkelsen er også ansvarlig for ombooking. Kjøper du egen billett videre risikerer du at hjemreisen ryker pga. no-show.

funkenstein liker dette
  10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har erfaring fra dette, en gang vi skulle til BKK fra BGO og SAS kansellerte BGO-OSL natten før reisen startet og vi ville ikke nå FRA-BKK med Thai. Da tok Thai ansvar og booket oss om til BGO-AMS-BKK lenge før SAS kom på banen.
    Nå sist da vi kom fra PTY og Turkish ikke klarte å holde ruteprogrammet sitt pga snø og jordskjelv, da booket de om fordi vi ikke kunne nå videreforbindelser til BGO.

11. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Da har vi bestilt tur til Panama i desember 23 med blant annet Turkish Airlines.
    TOS-OSL-FRA-IST-PTY
    PTY-IST-CPH-TOS

På bestillingsbekreftelsen står det "waitlisted" på IST-CPH. Er vi ikke bekreftet plass på flyet?

12. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Da har du hatt en sløv kundebehandler som ikke har sett det, og må ringe inn. Det betyr i praksis at plassene ikke er dine og du ikke har billett ist-Cph.

har selv siste styrt med en booking med retur fra cun -ist-vie-Osl. Hvor det var mye waitlist før jeg omsider fant en rute uten waitlist.

13. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Typisk!
    Det går IST-OSL-TOS, som vi kan ta, men det er 3 timer senere. Kan sjekke om det ikke er waitlist der.
    Hva om vi sjanser på at vi får plass på IST-CPH. Er det først når gaten stenger vi vet om vi ikke får plass eller ikke? Kan vi risikere å ikke komme hjem den dagen i det hele tatt? Blir vi automatisk booket om når vi står som waitlist?

14. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Siden det er turkish vil jeg tippe at PTY-IST-CPH er married segment, så du må høre om det i hele tatt er ledig uten waitlist på det strekket du snakker om ink. Oppstart fra PTY.

jeg kan ikke svare på spørsmålene om å la bookingen stå og ta sjansen og hva som gjelder da. Jeg ville ikke tatt sjansen. Slik jeg har forstått det betyr waitlist med turkish at du egentlig ikke har billetter. Mulig noen andre kan svare ut det.

paron liker dette
  15. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    PTY-IST er 18. desember +1.
    IST-CPH-TOS er 20. desember.
    Så må overnatte i Istanbul.

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,508
    Bonuspoeng:
    293
    Turkish har gjerne married segment PTY-IST-FRA

17. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Omsider fikk jeg booket tur til Panama uten å bli satt på venteliste.
    TOS-ARN-FRA-IST
    IST-PTY
    PTY-IST
    IST-FRA-OSL-TOS

Det var et evig styr å få til dette. Først fikk hun ikke booket ARN-FRA-IST, men hvis hun fjernet ARN, fikk hun booket FRA-IST. Etter 10 minutter med frem og tilbake fikk hun det til. Vet ikke hva som skjedde. Uansett. På returen får jeg opp både IST-OSL-TOS og IST-FRA-OSL-TOS i business. Førstnevnte var ikke mulig å booke, men sistnevnte gikk. FRA-OSL-TOS måtte derimot bli i økonomi. Dette til tross for at jeg finner business på begge online ( https://www.sas.no/book/flights/?se...lass=BUSINESS&out_flight_number=TK1753,SK4434 )på SAS sine sider.
    Hvorfor kunne ikke kundeservice booke denne i business?

18. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,508
    Bonuspoeng:
    293
    Høyst sannsynlig fordi du kommer til FRA med Turkish og Lufthansa tillater ikke videre i business når du ikke kommer med et Lufthansa selskap (LH, OS, LX, SN)

19. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    456
    Bonuspoeng:
    63
    Har en reise til USA til torsdag, hvor det p.g.a positivt Covid-resultat fortsatt er usikkert om vi kan reise. Dersom jeg ender opp med å avbestille etter 24, får jeg da CT'er igjen? Spurte om noenlunde det samme på en annen post, men ble da henvist til en side hos SAS, hvor følgende info ligger;

Hvis du må avbestille bonusreisen på grunn av et positivt covid-19-testresultat, vil følgende gjelde for din Amex Companien Ticket:

• Verdikuponger som ikke har utløpt, returneres til deg og har samme gyldighetsperiode som før.
    • Utløpte verdikuponger: Hvis du har en bestilt tur til/fra Asia eller USA og har testet positivt for COVID-19 (må bevises med et sertifikat) innen 24 timer før planlagt avgang, vil du motta en ny kupong som kan brukes innen 30 dager. Merk: Gjelder bare for/ fra Asia og USA og ingen andre destinasjoner med mindre Utenriksdepartementet fraråder å reise dit.
    Merk: Testresultatet for covid-19 kan ikke være eldre enn fire dager.

Det blir bittert nok å miste 190000 poeng, men kan jeg lese dette som at jeg får tilbake CT'ene uansett om jeg avbestiller 2t i forkant? Vil disse stort sett bli umiddelbart tilbakeført eller vil det kunne ta tid?

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,508
    Bonuspoeng:
    293
    Innen 24 timer før avgang …
    Da kommer både CT og poeng tilbake

Del denne siden