Ettersom reisen finner sted utenfor EU og med ett ikke Europeisk flyselskap er man ikke dekket av EU261. Hadde det vært dekket av EU261, har man krav på ny reiserute uansett når kanselering finner sted. Meg bekjent er det ikke noe lovverk og vise til rundt dette for flighter utenfor EU, med non-eu carrier. Og selv om dette hadde vært en flyvning som var dekket av EU regelverket, så ville nok SAS og Turkish bare pekt på hverandre. Det er svært få (om noen?) her inne som har rapportert om at de har fått åpnet opp ny reiserute ved kansellering av reise langt frem i tid.
Helt sant. Men jeg ville latt være å avbestille. Og heller tatt kontakt med Turkish. Selv om billetten er kjøpt gjennom SAS var TK operating carrier og det selskapet som avlyste en rute. Det kan godt tenkes at de ordner en alternativ retur.
Jeg tenkte ikke på EU261. Så vidt jeg kan se av Turkish sine vilkår tilbyr de ombooking ved kansellering. Kompensasjon gis om kansellering ikke varsles minst 14 dager i forveien.
Uten å ha lest gjennom vilkårene er de gjerne basert på at de er bestilt direkte av Turkish airlines. Normalt er det selgende instans du skal forholde deg til.
Jeg har en A*-booking der ankomsttidspunkt har endret seg med 20 minutter. Er det mulig å kansellere og få full refusjon av kostnader basert på endring i schedule eller er det en minimumsgrense for hvor stor endringen må være før refusjon (inkl service fee) gis? Hvor står disse betingelsene?
Noen som har prøvd å kontakte Amex for forlengelse av en utgått CT? Jeg ble tvunget til å kansellere en tur nå grunnet sykdom. Som jeg regnet med sa SAS at den ryker, men at jeg kunne kontakte Amex og høre om de var villig til å utstede den på med legeerklæring. Regner med dette bare var fjas? Ser ikke noe sted jeg kan kontakte noen, da Amex refererer alltid til SAS for dette.
Det har jeg aldri hørt før. Men det er bare å ringe AmEx og høre. Jeg har allerede mistet 2 CT pga sykdom, så det hadde vært fantastisk om det var mulig
Var alltid SAS selv som re-utstedte CT under covid, i alle fall. Ikke Amex. Akkurat som ikke Amex trekker tilbake en CT ved refusjoner på kortet osv, så er nok CT'en ute av Amex sine hender når de har overført den til SAS. Og om man ser bort fra perioden med covid lock-down har alltid SAS vært rettferdige men firkantet: En CT er utgått når den er utgått, og sykdom eller andre gode avbestillingsgrunner hjelper ikke. Da må man heller håpe på reiseforsikringen.
Takk, det er slik kundeservice forklarte det også, men jeg finner jo ingen referanse til den regelen noe sted.
I fjor høst fikk jeg endret en reise til BRU til en annen helg der det var en liten endring (husker ikke om det var 5, 10 eller 15 min) på en av flightene via CPH. Ikke helt likt siden det var ren SAS-reise og ikke CT, men poengene hadde gått ut. Dette var for 4 pax i Plus så det var snakk om 120K poeng. Ikke nok med det, siden jeg fikk det som invol. rerouting så fikk vi booket om til flighter uten bonusbilletter tilgjengelig. Meget fornøyd med SAS der gitt, ellers hadde poengene gått tapt!
Amex kan ikke gjøre noe med utgåtte CTer, men du kan gjerne få poeng i kompensasjon. Det fikk jeg under pandemien, men det krevde en skriftlig klage per brev.
Kan man bruke 3stk CT i en bestilling hvor det er 3 voksne og 1 barn? (2 voksne og 2 barn, hvorav et er over og et er under 12)
spørsmålet hans er kanskje om en voksen kan reise for halv pris mens de andre reiser med CT. 1 voksen reise med poeng 1 voksen reise med CT1 1 voksen reise med poeng 1 barn reise med CT2 og så legge til CT3 for at en av de voksne reiser for halv pris? det er den eneste måten jeg forstår spørsmålet. men har dessverre ikke svar