SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    799
    Likes mottatt:
    976
    Bonuspoeng:
    93
    Det er en del ledig fra London via Dehli/Bombai til Bangkok med Air India i bizz. Fra Bangkok til DPS må du nok belage deg på økonomi.
     
  2. Reiseglad

    Reiseglad Medlem

    Innlegg:
    157
    Likes mottatt:
    182
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som har forslag til gode reisemål for to voksne og en snart to år gammel baby tidlig neste sommer, typ sent mai/tidlig juni? CT’n må brukes opp og med vår moderne familiesituasjon tror jeg dette er det beste selv om jeg helst ville fløyet bizz alene. :D Vil til et varmt og godt sted uten den alt for store tidsforskjellen. Tenker Karibia kunne vært en mulighet. Forslag til reisemål og gunstig fly tas imot med stor takk!
     
    Cumulus liker dette
  3. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,641
    Likes mottatt:
    3,954
    Bonuspoeng:
    113
    Mauritius er det første som ramler ned siden dere drar med en to-åring. På den tiden er det ikke for varmt (typ 25-28 grader) og god temperatur i sjøen. Og ikke minst - bare et par timers tidsforskjell. Det pleier også å være relativt greit å finne bonusbilletter med TK, ET og muligens OS.
     
    Last edited: 07. juli 2023
  4. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Har spart poeng i noen år nå, og hatt med ektefelle på noen CT-turer. Men syns fortsatt dette med å finne ledige bonusbilletter i business er vanskelig. Føler det lett kan bli sånn at man bare «ender opp» med det som er ledig, fremfor å faktisk få den turen (destinasjon og datoer) man egentlig ønsket seg. Skjønner at awardfares kanskje er løsningen, samtidig som jeg syns det blir mye småbeløp i diverse medlemskap og avgifter her og der, som totalt utgjør litt etterhvert. Har derfor ikke testet det enda.

    Nå ønsker vi oss 14 dager i Thailand juli neste år. Optimalt tur Oslo-Bangkok og retur Koh Samui-Oslo. Men t/r Bangkok går også fint. Ganske fleksible på datoer innenfor juli.

    Ser at Turkish slipper bonusbilletter 354 dager i forveien, noe som betyr at jeg kunne begynt å lete nå. Men da vil jeg jo bare finne utreise, og ikke hjemreise enda. Thai og Lufthansa åpner ikke før 90 dager før, og det blir for sent. Samtidig har jeg prøvd å søke opp billetter i søket hos United, men der får jeg bare søkt frem til juni neste år. Så jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få tak i de Turkishbillettene som skal være sluppet frem til starten av juli 2024..?

    Er det noen som har noe forslag til beste «strategi» for å skaffe to stk businessbilletter t/r Thailand neste sommer? Hvordan vil dere anbefale å gå frem? Og er det egentlig mulig å få tak i de reisene man vil uten Awardfares?
     
  5. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,641
    Likes mottatt:
    3,954
    Bonuspoeng:
    113
    Det burde gå rimelig greit å finne en tur på de datoene dere ønsker, men det krever mye "manuell" jobb å finne en optimal reiserute uten Awardfares. Awardfares er meget vel anvendte penger spør du meg. Vi drar selv om litt over en uke. Selv om det ikke er noe ledig akkurat når du starter å søke, så blir det garantert avbestillinger, spesielt opp mot avreisedato. Jeg har lagt på en drøss med varsler i Awardfares, og optimalisert turen litt etter litt, etterhvert som det dukker opp bedre alternativer enn de jeg allerede hadde. Blir noen kroner i ombestillingsgebyrer, men du velger jo selv om du synes forbedringen er verdt det. Den siste måneden har jeg fått fra 2-3 til 20-30 varsler daglig på alternative ruter t/r BKK i takt med at andre avbestiller/booker om.

    Du må ikke legge inn søk OSL-BKK, men direkte fra hubbene (CPH, VIE, FRA, MUC, LHR, AMS, ZUR, CDG, IST), og så finne tilknytning fra OSL etterpå. På grunn av tidsforskjellen er det mange muligheter som ikke vises siden tilknytningsfly gjerne går dagen før/etter. Det kan derfor lønne seg å søke non-stop fra hubber i Asia også (HKG, TPE, ICN, HND osv), og så se om du kan komme deg dit fra Europa med et fly som passer. Det er en del ruter som er begrenset med "married segments" eller "origin-destination", men dette går det fint å løse opp i med en samarbeidsvillig og kunnskapsrik agent hos SAS.

    Du kommer deg ikke helt til Samui med bonusbilletter. Det er kun Bangkok Airlines som flyr dit (de eier flyplassen). Du må derfor bestille separate billetter når du har funnet resten av ruten. Anbefaler sterkt fleksible billetter til Samui så du kan endre kostnadsfritt underveis eller hvis det skulle oppstå forsinkelser. Det går fly omtrent hver halvtime mellom BKK og USM, så det er null stress å bytte helt frem til en time før avgang.
     
    Last edited: 13. juli 2023
  6. induktans

    induktans Gammelt nytt medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg beklager at dette helt sikkert er besvart tidligere, men jeg klarte ikke søke meg frem til noen diskusjoner etter at bestilling via Tallinn ble borte.

    Jeg prøver å booke en *A tur for 3 pax og har 1 CT. Det er ikke mulig å legge til denne på sas.no, men vil det gå greit å gjøre dette i en enkelt booking om jeg ringer inn? og slipper jeg i så fall service-gebyr?
     
  7. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,171
    Likes mottatt:
    7,511
    Bonuspoeng:
    293
    Det pleier å ordne seg. Noen agenter ber deg å isteden ordne det selv på nett ved å splitte bestillingen i to, men bare si at du ønsker at det skal være på samme bestilling i tilfelle noe blir kansellert. Hvis de da sier nei prøver du bare igjen med noen andre.

    Klart.. Har du poengene til det så er det letteste å bestille uten CT og så ringe inn og be dem legge den til etterpå. Evt maile gull/diamantmail hvis du har tilgang på sånt
     
    induktans liker dette
  8. induktans

    induktans Gammelt nytt medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    13
    Takk! Mangler dessverre nok poeng til å bare bestille uten CT, så da får jeg ta telefonen fatt ;)
     
  9. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    181
    Likes mottatt:
    267
    Bonuspoeng:
    63
    Har 2 CT, den ene løper ut i desember i år. Har lyst til å få til en reise med kona og 2 barn, helst i business eller bedre. Eldstemann er i skolealder, så da er det først og fremst skoleferier som gjelder.

    Er det i hele tatt realistisk å få til en slik reise i/rundt høstferien (2. til 6. oktober)? Gjerne til en destinasjon med litt varme i oktober, f.eks California, Florida, Malaysia, Thailand el.? Når slippes evt businessbillettene?
     
  10. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    5,533
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig.
    https://blog.awardfares.com/ultimate-guide-to-award-release-dates/

    Vi reiste 4 pax med 2CT til MIA med TAP i høstferien 22. Billettene ble lagt ut et år i forveien. Riktignok ble returen endret og vi måtte en liten omvei MIA PTY IST BRU OSL hjem igjen, men fikk fire bis.
    Samme flokken var til Bali med TK i vinterferien i år, booket et år i forveien.

    K
     
    Cumulus liker dette
  11. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,171
    Likes mottatt:
    7,511
    Bonuspoeng:
    293
    Du er mest sannsynlig for seint ute for høstferien med mindre du har flaks og det legges ut noe kort tid før avreise, men da blir det jo vanskelig å planlegge hotell og aktiviteter. Det er lettere jo mindre kresen du er på destinasjon og/eller tidspunkt, men med 4 pers er det alltid vanskeligere enn med 2.

    Det er mer realistisk å følge med på datoene som billetter slippes for høstferien 2024 og booke noe da. Se bloggposten @democomputer linket til over. Selv om den ene CTen løper ut iår så må du heldigvis bare booke reisen før den går ut, men kan reise etterpå.
     
    Cumulus and democomputer like this.
  12. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,429
    Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Som nevnt over så er det nok vanskelig, men ikke helt umulig. Ifjor booket jeg i august 5 pax Miami via WAW i eco. (Enveis) Hjem igjen fra New York med SAS knabbet jeg 2 biz i februar og 2 biz i juli. 1 biz til dukket opp i august, men da måtte kona reise alene, stakkars:rolleyes:
    Hvis du kan ordne kjøpebillett til en av de store hubbene i Europa, så kan det muligens være litt enklere å finne biz på langstrekket. Siden det er høstferie, så har jo mange nordmenn allerede tatt connecting flights ut/inn av Norge de datoene
     
  13. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    181
    Likes mottatt:
    267
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for tips! Da er det gjerne å se seg om etter noe til vinterferien neste år, eller vente til siste liten før høstferien og se om det slippes noe. Vi fikk jo på utrolig vis en tur T/R ORD i business i vinterferien i år, den var vel booket bare halvannen uke i forveien.
     
  14. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,811
    Likes mottatt:
    1,719
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har booket bonusbilletter med SAS:

    OSL-CPH-AAL-EWR
    og
    ORD-ARN-OSL
    (to separate bookinger)

    Alt i C-klasse for 2 personer, ren SAS-booking gjort i appen med FlyPremium.

    Noen spørsmål:
    • Er det mulig å slå sammen disse to til en tur-retur?
    • Er det mulig å endre fra FlyPremium til CT? (For å få ned poengprisen fra 120k til 100k)
    • Er det mulig å legge på en innenlandsflyvning i USA i hver ende (forstår da at prisen øker fra 100k kun SAS til 130k med *A)?
      Vil legge på EWR-MIA og MIA-ORD, begge innenfor 24 timer fra forrige/neste flight
    • Hva må jeg isåfall betale for de tre operasjonene over? Er EBD hvis det har noe å så
    Alternativet er å booke EWR-MIA og MIA-ORD separat. Får jeg det til å bli en tur-retur koster det 50k, hvis ikke 60k for 2 pers i økonomi. Kan eventuelt bruke en CT på dette dersom jeg får det til å bli en tur-retur og få prisen ned i 25k. Uansett dyrere (120k+25k=145k) enn å slå sammen bookingene og få alt til 130k.

    Siste alternativ er å booke EWR-MIA og MIA-ORD separat for penger, men det vil nok kun lønne seg om jeg må ut med 60k poeng.
     
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Svaret på første spørsmål er dessverre NEI, og da faller kanskje de resterende spørsmålene på det? Mener at du kan endre en av enkeltreisene til CT, men da får du bare rabatten på en enveis reise.
    Om du vil utvide enkeltreisene og ta enveis poengpriser *A på de så kan du legge til legs i USA men mister da FP-rabatten til USA da hver billett blir *A-reise.
     
  16. CptSideslip

    CptSideslip EBD

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    929
    Bonuspoeng:
    93
    Har 2 spørsmål til menigheten.
    1. Hvis man gjør en booking for 1 pax med CT, kan man i ettertid, før avreise legge til en pax på samme bestilling mot doblet poengkost (såfremt samtlige flyvninger har minimum 1 sete åpen for booking)?
    2. Hvor sannsynlig er det å klare å booke en tur til Tokyo med flyvninger som går i en retning? Eksempelvis BGO-FRA-IAD-HND og HND-BKK-FRA-BGO.
     
  17. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,082
    Bonuspoeng:
    183
    1.Ja, men bestillingen må mest sannsynlig kansellerast så håpe at seta dukkar opp igjen, altså då kansellere den bestillinga du har. Kjem nok litt ann på agenten, men mest sannsynleg.
    2.Ja, det har vore «enklare» no med stengt luftrom over Russland. Har sjølv T/R Tokyo via ORD begge vegar. Rektignok med F ORD-HND-ORD, då det ikkje var ledig via Europa.
     
  18. JohannaMP

    JohannaMP Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Hvor kan man høre om det finnes interesse for kjøp av billetter? De er kjøpt med CT og poeng.

    Det er snakk om billetter som er nesten umulig å få tak i: fra Oslo til Melbourne med SQ, i C hele veien. Blir litt endringer i familiesammensetningen (1+1=3), så tidspunkt rett og slett passer ikke og vurderer å enten kansellere eller selge dersom prisen er riktig.

    Avreise 7 sept, retur 25 sept.
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,597
    Bonuspoeng:
    293
    Det går ikke an å endre navn på Star Alliance-billetter, så det blir i tilfelle å håpe at de dukker opp igjen. Nå som SQ heller ikke kan bookes er det foreløpig ingen mulighet for at det skjer.
     
  20. JohannaMP

    JohannaMP Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for svar, selv om det var kjipt å høre. Er dette med SQ midlertidig eller permanent greie?
     

Del denne siden