SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mener du må splitte bookingen i to, men her er det sikkert noen som kan svare deg med sikkerhet,

    Når det gjelder bonusreiser med StarAlliance, får du igjen CT, skatter/avgifter og poeng (så sant de ikke er utløpt). Gebyret på 450,- pp, får du imidlertid ikke igjen.
     
    Cumulus liker dette
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,493
    Likes mottatt:
    62,854
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du ringer inn, kan du bruke 2 CT på samme reise. Eller så må du booke i to runder på nett.

    Fordel å ha alle på samme PNR, i tilfelle det skjer noe med reisen.
     
    Cumulus and Insomnia4u like this.
  3. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    181
    Likes mottatt:
    267
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg trodde dette gebyret ble strøket dersom bestillingen ikke kunne gjennomføres på web, f.eks fordi man bare kan bruke 1 CT?
     
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,171
    Likes mottatt:
    7,511
    Bonuspoeng:
    293
    Det er bestillingsgebyret på 375 som blir strøket hvis du ikke kan bestille på web. Billettgebyret på 450 per reisende blir du belastet både på nett og på telefon.
     
    Kalsnes, Cumulus and Jeanette like this.
  5. magnusnh

    magnusnh Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,
    Jeg planlegger reise med 4pers og 2x CT fra OSL-DPS 15.sept-07. Okt 2023.

    På nett hos SAS finner jeg kun ruten fra STO-DEP t/r, selv om det også finnes ledige billetter fra OSL-STO.

    Vil det lønne seg å ringe inn for å få booket hele ruten fra OSL til DPS, evt. andre tips?
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    Da bør du absolutt ringe inn ja og si at du ikke få booket hele reisen online.

    Og be agent søke leg for leg. Feks OSL-ARN osv osv
     
  7. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    181
    Likes mottatt:
    267
    Bonuspoeng:
    63
    Har funnet en bonusreise VIA-FRA-SFO, vil det være mulig å booke denne og senere bytte ut VIA-FRA med OSL-FRA eller er disse segmentene typisk "married"? Hvordan er evt mulighetene for å koble på med et segment OSL-VIE? I følge sas sitt søk kan ikke den ruten bookes med eurobonus-poeng...

    Edit: Er det f.eks mulig å finne en rute OSL-FRA-VIE og koble på, slik at reiserute blir OSL-FRA-VIE-FRA-SFO, og deretter kutte ut FRA-VIE-FRA?
     
    Last edited: 01. aug 2023
  8. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,461
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det skal i utgangspunktet være mulig. Merk at det ikke alltid er mulig å kombinere alle ledige flighter. Feks; du kan finne OSL-FRA med LH i SAS sin søkemotor, men det er ikke sikkert agenten finner denne ved endring av en eksisterende booking på grunn av begrensninger satt av LH.

    Har du VIE-FRA-SFO hvor VIE-FRA er med OS (Austrian) skal ikke dette være married segments.
     
    Cumulus liker dette
  9. Merino

    Merino Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg skal booke min første CT tur for neste sommer, helst i C. :) Så langt så er det ikke billetter tilgjengelige i perioden jeg ønsker retur, men det er tilgjengelig én vei i economy.

    Hvordan bør jeg gjennomføre bookingen? Kan jeg bestille én vei economy nå, legge til retur senere (med CT), så oppgradere til business hvis det blir tilgjengelig? Hvis jeg finner business billetter, må det være på samme flyvning jeg allerede har booket eller kan jeg endre flyvninger?
     
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,789
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Noen agenter er vanskelige ift. å legge til en retur på en enveis-booking, mens andre ordner dette uten problemer.
    Det er mulig å endre klasse fra f.eks. Eco til Biz. Det må ikke være på samme fly.
     
    Merino liker dette
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,354
    Likes mottatt:
    19,603
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har booket en lenger en-vei med CT?

    Reglene tilsier at man får maks 8 segment per CT, men vi har sett eksempler på 5 og kanskje 6 segment en vei og så 2-3 på retur.

    Hva om man vil reise til en veldig eksotisk lokasjon? Om man da ikke bor rett på en stor hub så går det jo bøttevis med segment bare for posisjonering.

    Dette er jo også et interessant spørsmål for de som gjerne vil ha F på utreise og retur og har mer enn 2 dagers stopp på destinasjonen :)

    Så frister jo litt å finne noe spektakulært å booke..

    OSL-FRA-ORD-TYO-SYD-AKL-PPT

    Klarer man LH F på utreisen og fisker inn ANA F fra ORD så er man godt plassert.. Trenger bare at alle himmelens stjerner står på rad før man klarer å finne SYD-AKL-PPT i C ...

    Men for å avslutte bablinga, interessant tanke. Noen erfaringer med lenger og kompliserte en-vei med CT?
     
    markus liker dette
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,284
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har hatt enveisbookinger med *A og CT på fem og seks segmenter. SAS oppgir kun maks antall for t/r, men virker som at det i praksis gjelder per booking.

    Det ser forøvrig ut til å være tillatt med 12 segmenter på bonusreiser med SK/WF. Noen som tar utfordringen? :)

    https://www.sassalesinfo.com/eurobonus/spending-points/spending-general-rules-airlines
     
    Are liker dette
  13. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,082
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, har hatt mange bookingar med enveis CT.
    Ingen med så mange legs som du tenker. Reiser faktisk ofte med einvegs CT. Og har flydd til Samoa.
    OSL-LHR-BKK-SIN-AKL-APW (F, I, X 2pax)
    Hadde litt forskjellig miks av poeng booking og betalt billett i midten av ferien så blei returen CBR-SIN-NRT/HND-LHR-OSL
     
    Are liker dette
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,354
    Likes mottatt:
    19,603
    Bonuspoeng:
    293
    Var det noen spørsmål ang å ha mer enn 4 segment på en vei?
     
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,082
    Bonuspoeng:
    183
    Nope, ingen spørsmål så bør gå fint.
    Er jo litt dyrare poeng kostnad samt så må du svi av 1stk ekstra CT for retur så det gir vel litt fleksibilitet.
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,354
    Likes mottatt:
    19,603
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt, men henter man inn 2-3 CT i året og ikke har nok tid eller kanskje poeng til å reise på mange langturer gir det jo en flott mulighet til å gjøre enda mer kreative sprell og i beste tilfelle også kaste seg på F-billetter på kort varsel, også for å fly fint på hjemturen :)
     
  17. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,082
    Bonuspoeng:
    183
    Nettopp, når me skulle heim frå Australia så booka me om returen via Tokyo og fekk prøva «The Room» riktignok ikkje F men 23t i Tokyo og kanskje beste C i *A?
     
    Insomnia4u liker dette
  18. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Var faktisk ikke klar over at det bare kostet 50 % av poengprisen for enveis med *A. Trodde det var 60 % slik SAS hadde tidligere. Det gjør det jo veldig mye mer fleksibelt. Jeg brenner ofte inne med flere CTer jeg ikke får brukt.
     
  19. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,171
    Likes mottatt:
    7,511
    Bonuspoeng:
    293
    Den endringen må ha kommet veldig nylig isåfall.. Det ble ikke endret fra 60% til 50% samtidig som det ble gjort for SAS så vidt jeg veit
     
    Jeanette liker dette
  20. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,461
    Bonuspoeng:
    93
    Enveis *A-booking koster 60% av T/R-pris. Kun for rene SAS-bookinger de har endret prisen på enveis til 50% av T/R-pris.
     
    markus and Jeanette like this.

Del denne siden