Tror jeg begynner å få koll på min påsketur til Thailand nå etter hvert. Begynner å bli litt kjent i Awardfares og har fått de første varslene. Men skjønner at jeg sannsynligvis må bestille utreise og hjemreise i to omganger, for jeg tør ikke vente. Jeg må uansett ringe for å bestille, for jeg finner billetter hver for seg, men ikke samlet. Hvis jeg ringer og bestiller bare utreisen nå, kan jeg da ringe på nytt om 14 dager og legge til hjemreisen, slik at det blir beregnet som en t/r (poengmessig) og ikke som to enveisreiser? Og kan jeg (hypotetisk sett) både legge til hjemreisebillett og endre utreisedato på «samme endringsgebyr», så lenge det skjer i samme telefonsamtale?
Siterer meg selv. Ser nå at ifølge SAS sine sider så er endringsgebyret på bonusbilletter til asia på 750kr per reisende per flyvning. Så det betyr minst 3000kr bare for å legge til hjemreisen, siden det er to reisende og minst to flyvninger fra bkk til osl..??
Hvis du bestiller med Star Alliance er endringsgebyret 150kr per pers, hvis det kun er SAS-flighter er det 750kr. Bestiller du dog med SAS betaler du 50% for en vei og kan da like gjerne ha to enveisreiser. Så lenge du bestiller på telefon blir poengene regnet riktig for t/r versus enveis.
Har jeg misforstått noe her? Kan man bestille businessclass ned til BKK og economy hjem 2 dager senere, for å så endre KUN hjemreisen til en bedre tur hjem når billettene legges ut, uten å måtte kansellere business class turen ned? Altså for eksempel: Kan jeg bestille business class til BKK 10 mars, hjemtur economy 12 mars, også senere endre kun hjemtur-reisen når billetter til 20 mars når de billettene legges ut, uten at turen ned på business må kanselleres og rebookes? Betaler gjerne 150 kr per pers for å endre på kun hjemturen når den tid kommer bare for å sikre at jeg får tak 10 mars business class ned til BKK..
Men jeg kan altså endre KUN hjemreisen, mao da beholder jeg turen ned til BKK på business? Har opplevd å prøve dette før (tror jeg?) og når jeg ringer inn sier de at hele reisen må endres på, altså jeg kan ikke beholde reisen ned og endre på hjemturen. Da må hele turen kanselleres og rebookes. Og jeg risikerer da at når de avbestiller business ned til BKK så er det en liten % sjanse for at jeg de ikke finner de samme billettene igjen..
Det stemmer overhodet ikke. Nå vet jeg ikke hva som nøyaktig ble sagt i dialogen du hadde med agenten, eller hvordan du nøyaktig la frem forespørselen din, men jeg har enten endret kun utreise eller hjemreise ganske mange ganger uten problem.
Det eneste jeg kan tenke meg er at agenten trodde det var snakk om å booke to separate enkeltreiser og slå dem sammen til en. Da (og kun da) må du avbestille den ene og håpe at den dukker opp igjen.
Prøvde å endre ett leg i en eco-reise til biz for 2 stk, da mente CT-telefonen at dette kostet 105k poeng per pers (105k totalt med CT). Hvis jeg dog finner samme reise i business hele veien (på feil dato) kan jeg booke denne for 52.5k poeng. Jeg ville trodd jeg betalte 2xECO (30k) + 2xBiz (52.5k) = 82.5k med CT Og dermed med oppgradering til biz én retning 52.5k-30k = 22.5k ekstra, ikke 105k... Noen som vet hvordan denne prisingen fungerer?
Gitt at du reiser i sonen Nord- og Sentral-Afrika/Midtøsten så har du riktig i ditt resonnement. Prisen avgjøres av høyeste billettklasse for utreise og høyeste billettklasse for hjemreise. Poengpott = X*0,5 + X*0,5. I ditt tilfelle 30000*0,5 + 52500*0,5 = 82500. På en allerede eksisterende booking vil du da betale mellomlegget fra opprinnelig booking så fremt poengene du opprinnelig betalte med fortsatt er gyldige. Når det gjøres endringer vil prisen rekalkuleres og eventuelle utgåtte poeng går tapt. I praksis blir det en refusjon av opprinnelige poeng og deretter trekk av nye poeng. Her er det bare å kjøre på med endring. Skulle det noen gang bli feil er det bare å ringe inn og si at det er trukket for mange poeng og de vil da korrigere dette ganske fort.
Kort spm som jeg bare ikke finner svaret på i farten; Er det slik at om jeg bestiller en *A bonusbillet med CT på nett, og avbestiller innen 24 timer, så får jeg alt av bestillingsgebyrer også refundert?
Hva kan SAS Customer service hjelpe med når det kommer til Star Alliance bonusreiser? De kan vel ikke booke CT-reiser? Kan de eventuelt endre en man alt har booket, eksempelvis endre til first?
Her kommer det helt an på hvem du treffer hos SAS. Noen kan og vil, andre vet knapt hva CT betyr og noen vil ikke ta i CT/*A-bestillinger.
Takk, så hvis LH F dukker opp utenom CT-telefonens åpningstid, så er det vel verdt tiden å ringe inn til SAS og se om de kan bistå slik jeg tolker det
Absolutt. Og start med å si spesifikt at du ser en ledig F reise og at du må få hjelp til å booke denne umiddelbart, pga snarlig avreise.