SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Tror jeg begynner å få koll på min påsketur til Thailand nå etter hvert. Begynner å bli litt kjent i Awardfares og har fått de første varslene. Men skjønner at jeg sannsynligvis må bestille utreise og hjemreise i to omganger, for jeg tør ikke vente.

    Jeg må uansett ringe for å bestille, for jeg finner billetter hver for seg, men ikke samlet. Hvis jeg ringer og bestiller bare utreisen nå, kan jeg da ringe på nytt om 14 dager og legge til hjemreisen, slik at det blir beregnet som en t/r (poengmessig) og ikke som to enveisreiser?

    Og kan jeg (hypotetisk sett) både legge til hjemreisebillett og endre utreisedato på «samme endringsgebyr», så lenge det skjer i samme telefonsamtale?
     
  2. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Siterer meg selv. Ser nå at ifølge SAS sine sider så er endringsgebyret på bonusbilletter til asia på 750kr per reisende per flyvning. Så det betyr minst 3000kr bare for å legge til hjemreisen, siden det er to reisende og minst to flyvninger fra bkk til osl..??
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,597
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du bestiller med Star Alliance er endringsgebyret 150kr per pers, hvis det kun er SAS-flighter er det 750kr. Bestiller du dog med SAS betaler du 50% for en vei og kan da like gjerne ha to enveisreiser.

    Så lenge du bestiller på telefon blir poengene regnet riktig for t/r versus enveis.
     
    Maggie and holmen like this.
  4. Travelhacker

    Travelhacker Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    18
    Er det 750kr hvis man endrer fra en ren SAS r/t til ☆A?
     
  5. Jebus

    Jebus Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Har jeg misforstått noe her? Kan man bestille businessclass ned til BKK og economy hjem 2 dager senere, for å så endre KUN hjemreisen til en bedre tur hjem når billettene legges ut, uten å måtte kansellere business class turen ned?



    Altså for eksempel: Kan jeg bestille business class til BKK 10 mars, hjemtur economy 12 mars, også senere endre kun hjemtur-reisen når billetter til 20 mars når de billettene legges ut, uten at turen ned på business må kanselleres og rebookes?

    Betaler gjerne 150 kr per pers for å endre på kun hjemturen når den tid kommer bare for å sikre at jeg får tak 10 mars business class ned til BKK..
     
    Last edited: 21. sept 2023
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,832
    Likes mottatt:
    8,328
    Bonuspoeng:
    183

    Ja det stemmer, koster 150kr per pers ved endring
     
    Maggie liker dette
  7. Jebus

    Jebus Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Men jeg kan altså endre KUN hjemreisen, mao da beholder jeg turen ned til BKK på business? Har opplevd å prøve dette før (tror jeg?) og når jeg ringer inn sier de at hele reisen må endres på, altså jeg kan ikke beholde reisen ned og endre på hjemturen. Da må hele turen kanselleres og rebookes. Og jeg risikerer da at når de avbestiller business ned til BKK så er det en liten % sjanse for at jeg de ikke finner de samme billettene igjen..
     
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer overhodet ikke. Nå vet jeg ikke hva som nøyaktig ble sagt i dialogen du hadde med agenten, eller hvordan du nøyaktig la frem forespørselen din, men jeg har enten endret kun utreise eller hjemreise ganske mange ganger uten problem.
     
  9. Jebus

    Jebus Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Allright tusen takk for svar!
     
  10. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,641
    Likes mottatt:
    3,954
    Bonuspoeng:
    113
    Det eneste jeg kan tenke meg er at agenten trodde det var snakk om å booke to separate enkeltreiser og slå dem sammen til en. Da (og kun da) må du avbestille den ene og håpe at den dukker opp igjen.
     
  11. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    143
    Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    63
    Prøvde å endre ett leg i en eco-reise til biz for 2 stk, da mente CT-telefonen at dette kostet 105k poeng per pers (105k totalt med CT). Hvis jeg dog finner samme reise i business hele veien (på feil dato) kan jeg booke denne for 52.5k poeng.

    Jeg ville trodd jeg betalte 2xECO (30k) + 2xBiz (52.5k) = 82.5k med CT
    Og dermed med oppgradering til biz én retning 52.5k-30k = 22.5k ekstra, ikke 105k...

    Noen som vet hvordan denne prisingen fungerer?
     
    Last edited: 24. sept 2023
  12. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,460
    Bonuspoeng:
    93
    Gitt at du reiser i sonen Nord- og Sentral-Afrika/Midtøsten så har du riktig i ditt resonnement.
    Prisen avgjøres av høyeste billettklasse for utreise og høyeste billettklasse for hjemreise. Poengpott = X*0,5 + X*0,5. I ditt tilfelle 30000*0,5 + 52500*0,5 = 82500. På en allerede eksisterende booking vil du da betale mellomlegget fra opprinnelig booking så fremt poengene du opprinnelig betalte med fortsatt er gyldige. Når det gjøres endringer vil prisen rekalkuleres og eventuelle utgåtte poeng går tapt. I praksis blir det en refusjon av opprinnelige poeng og deretter trekk av nye poeng.
    Her er det bare å kjøre på med endring. Skulle det noen gang bli feil er det bare å ringe inn og si at det er trukket for mange poeng og de vil da korrigere dette ganske fort.
     
    antirealiti and holmen like this.
  13. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Kort spm som jeg bare ikke finner svaret på i farten; Er det slik at om jeg bestiller en *A bonusbillet med CT på nett, og avbestiller innen 24 timer, så får jeg alt av bestillingsgebyrer også refundert?
     
  14. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,832
    Likes mottatt:
    8,328
    Bonuspoeng:
    183
    Ja
     
    Bettan liker dette
  15. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Hva kan SAS Customer service hjelpe med når det kommer til Star Alliance bonusreiser? De kan vel ikke booke CT-reiser? Kan de eventuelt endre en man alt har booket, eksempelvis endre til first?
     
  16. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    2,264
    Bonuspoeng:
    93
    Kundeservice på telefon kan hjelpe med både booking og endring
     
    Bettan liker dette
  17. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,460
    Bonuspoeng:
    93
    Her kommer det helt an på hvem du treffer hos SAS. Noen kan og vil, andre vet knapt hva CT betyr og noen vil ikke ta i CT/*A-bestillinger.
     
    Bettan liker dette
  18. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Takk, så hvis LH F dukker opp utenom CT-telefonens åpningstid, så er det vel verdt tiden å ringe inn til SAS og se om de kan bistå slik jeg tolker det:)
     
    Cumulus and Travellingalf like this.
  19. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt. Og start med å si spesifikt at du ser en ledig F reise og at du må få hjelp til å booke denne umiddelbart, pga snarlig avreise.
     
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Agentrulett vil etter all sannsynlighet løse dette problemet.
     
    Cumulus liker dette

Del denne siden