Det har bare skjedd meg en gang, og bare på ett av to legs som var waitlisted så det hjalp ikke akkurat så mye...
Jeg forsøkte å finne en rute MIA-OSL i vinter, og da fant agenten en mulighet via IST, men da han forsøkte å booke den fikk han bare waitilist. Han sa han skulle "be Turkish om å frigi dem", hva nå enn det betyr, men det ble ikke noe umiddelbart svar så vi valgte en annen løsning. Men noen timer etter samtalen sjekket jeg awardhacks på nytt og da var plutselig billettene via IST tilgjengelige der. Aner ikke om dette bringer noe til diskusjonen, ville bare dele en anekdote.
Har jeg tatt helt feil her? Mulig man ikke får poeng av bonusturer men trodde hvertfall reisene ble registert som turer i forhold til eurobonus nivåene?
Har aldri selv opplevd det. Har uansett bare fått lov å booke en "waitlisted" flygning én gang. Hver gang agenten får opp at segmentet er "waitlisted" sier han at det betyr at de ikke får lov å booke segmentet. Den vil uansett aldri bli "confirmed". Om det er mulig å fjerne "waitlist" aner jeg ikke. Har snakket med sikkert 10 agenter, men ingen har booket et slik segment - bortsett fra den første agenten, som mest sannsynlig var ny. Men hva skjer om du får lov å booke, og du møter opp på flyplassen med et "waitlisted" segment? Nektet ombordstigning?
Jeg skal pusse opp huset for 100.000-150.000 og prøver å finne steder de tar amex i Bergen. Det viser seg å være vanskelig å finne butikker som selger gulv, gips etc og samtidig godtar amex. Noen tips?
Er vel i feil tråd.... Men Maxbo tar i alle fall Amex på sine varehus i Oslo, ser at de finnes vestpå.
Tusen takk for det utfyllende svaret du gav meg for litt siden. Setter veldig pris på det. Nå har jeg laget bruker på Award Fares, men føler vel egentlig ikke at jeg har kommet så mye lenger. Der går det jo bare an å legge inn alerts for spesifikke datoer (+-en dag). Samtidig kan jeg bare legge inn 5 alerts. Så da får jeg egentlig bare satt opp alerts for 6 datoer tur/retur. Og alle vanlige søk jeg gjør er resultatløse. Og i tillegg bør jeg søke fra masse huber i Europa, ikke fra Oslo. Så alternativt må jeg betale endringsgebyr senere for å få med reisen fra Oslo til huben etterpå. Mulig det bare er manglende erfaring, men det føles helt håpløst å få til en business-reise OSL-BKK for to personer neste sommer. Selv om vi kan reise når som helst i juli. Føler jeg har investert mye krefter i å spare opp poeng men at jeg ikke får verdi for det i andre enden, hvis det skal være så vanskelig å få tak i billetter dit man vil. Har prøvd å ringe SAS også, men de sier bare «finner ingenting», uansett hva jeg ber dem sjekke. Virker som det er default-svaret på den telefonen, uavhengig av hva man spør om. Litt negativ og motløs her nå. Men føler bare at jeg betaler en haug med småavgifter i alle retninger, uten å egentlig få noe igjen for det. Noen som har en skikkelig trylleformel for å få tak i business for to pers OSL-BKK i juli 2024?
Fellesferien er generelt vanskelig, så du har helt rett i at det er helt håpløst å finne noe fra OSL-BKK i juli. Thai slipper sine biletter 180 dager før avreise, så mitt beste tips er å sitte klar 3. januar 2024 og se om du finner noe til BKK fra CPH/ARN/LHR/FRA etc med Thai. Book så utreisen og ring opp igjen tilsvarende 180 før du ønsker å reise hjem for å legge til hjemreisen. Du må nok være noe fleksibel på datoer uansett. Om Thai har blokkert enkelte perioder av sommeren (og andre høysesonger) når det gjelder slipp av bonusbilletter vet jeg ikke, men en del selskap gjør dette. Tilsvarende som Thai, slipper Lufthansa billetter 85 dager i forveien. Dette kan være et fornuftig alternativ å ha i bakhånd.
Takk for råd og tips. Utfordringen i dette er at jeg har en CT som jeg må bestille på før året er omme. Har sittet og søkt litt tilfeldig rundt på awardfares idag, bare for å bli kjent med verktøyet. Opplever to ting: at «søylene» viser mange business-billetter på en gitt dato, men at søylen endrer seg og billettene forsvinner når jeg velger den datoen. Og at det stort sett bare er 1 businessbillett ledig per flyvning, noe som gjør det vanskelig å få reist to stk sammen.
Jeg er enig i at AF Gold med bare 6 alerts gir liten verdi. Selv har jeg diamantmedlemsskap som gir ubegrenset antall alerts, og legger gjerne opp 30-40 når jeg skal finne en reise. Vi var i Thailand nå i juli, og fant etterhvert minst 20-30 alternative reiseruter og datoer fra OSL til BKK vi kunne velge blant (med flere selskaper). Jo nærmere avreise, desto hyppigere og flere alternativer dukket opp. På slutten nærmest raste det inn med ledige seter til BKK i hele juli. Startet vel å søke i april/mai, men det blir jo for sent for deg hvis du har en CT som går ut ved nyttår. Som @Rapolo sier slipper heller ikke TG til Eurobonus før 180 dager før, så du er nok avhengig av å finne noe med andre. Nei, det er på ingen måte "gratis" å drive med denne hobbyen, slik de ynder å skrive om i avisen. Bare alternativkostnaden på en biz-billett for en person til Asia regnet i Trumf er 12-15.000 kr. som du heller kunne handlet mat for. Så kommer kostnader til diverse kredittkort, søkemotorer osv. Samtidig er det jo mye rimeligere enn f.eks. å holde seg med en stor båt. Tro meg - det vet jeg alt om Pleide bare å fortelle madammen hva vi brukte på diesel.. Det kan sammenlignes med de som bare sier hva det koster i skatter og avgifter med bonusbilletter. Men lykke til! Den CT-en er en kjedelig begrensning, men det er fortsatt håp
Grunnen til at søylene forsvinner er nok at Award Fares indekserer søk fra andre brukere. Det kan derfor se ut som det er ledige billetter, men når du velger datoen gjør den et nytt sanntidssøk og om billettene er booket vil de forsvinne fra oversikten. Det er masse ledig til Shanghai via Zurich i juli. Skal være mulig å komme seg til Thailand eller Vietnam derfra, men blir jo en litt mer kronglete rute.
En nyttig erfaring med CT-bestilling i går, søndag. CT-telefonen er jo stengt i helgene. Jeg har imidlertid god erfaring med å ringe det vanlige nummeret til SAS (et ganske nytt nummer: 23962369), i alle fall hvis det er litt enklere bookinger som jeg finner på bookingsidene til SA og SAS, men som ikke lar seg sette sammen online. På søndag fikk jeg beskjed om det ikke var mulig å bestille med CT, men at jeg måtte ringe til uken. Dette skjedde selv om damen fant det jeg spurte om, men hun hadde ikke opplæring til å ordne CT. Jeg ringte så på nytt til samme nummer og traff en konsulent som ordnet bookingen min kjapt med CT. Han sa også uoppfordret at jeg ikke skulle betale gebyr fordi reisen ikke var mulig å booke online. Når bookingen var i havn, fortalte jeg at jeg hadde blitt avvist tidligere. Han sa da at det nå var mange nye konsulenter, og de hadde ikke opplæring for CT. Selv jobbet han på begge avdelinger og kunne også håndtere CT. Moralen er altså å ringe flere ganger i helgene hvis du vil ha CT!
Er det nå mulig å legge til CT etter bestilling, eller må den finnes ved bestilling? Og, hvis ja, kan den være opptjent etter bestilling, eller må den være opptjent før billetten bestilles?
Trodde ikke @holmen stilte så banale spørsmål, med da føler jeg meg i god selskap og spør om følgende - er det mulig å bytte om CT på to eksisterende bestillinger? Har en reise i november hvor det er benyttet en CT med utløp 31.12.23 og så har jeg en reise i februar neste år hvor CT utløper 30.09.23.