Jepp. Har sett at noen rapporterer at de har fått til double open jaw. Men jeg har fått nei en gang. Derfor sier jeg det kan bli vanskelig, altså ikke umulig. Som mange andre regler SAS praktiserer, så er de ikke kodet inn i systemer SAS bruker. Det er opp til agent man snakker med som styrer det meste. På en annen side, vi som har holdt på med booking av bonusbilletter en stund, vet at agentrulett ofte løser diverse problem.
@Are er vel en av dem som også har fått det til. Mener han også kom med en henvisning til hvor i SAS-reglene det står, i en annen tråd. Men det er jo utfordrende med agenter som hevder det er to enveisbilletter. Fascinerende uansett at double jaw i teorien er mulig
Spørsmål jeg ikke klarte å finne svaret på ved å søke. Kan man legge til en retur på en CT som er utgått? Hvis man f.eks bare fant utreise mens CT var gyldig. Noe sier meg at svaret er, nei Så løsningen da er vel å blø ut med poengene på enveis for returen og sitte der med 2 separate bookinger? Eller misser jeg noe her nå ? På forhånd takk.
Du må bestille enveis på returen, eller erstatte CT med en ny. Har du flaks blir bookingen endret nok fra SAS/operating carrier sin side sånn at den kan endres selv om CT er utgått, men det skal jo godt gjøres å klare å time det akkurat med når du finner en passende retur
Prøvde å booke IST-WAW-OSL-TOS. Jeg fant IST-WAW med LOT og WAW-OSL-TOS med LOT. IST-WAW gikk å booke, men da fant ikke agenten WAW-OSL-TOS. Dersom agenten fjernet IST-WAW, kunne han booke WAW-OSL-TOS, men da forsvant IST-WAW. Dette er vel ikke married segment? Hvorfor kan ikke IST-WAW og WAW-OSL-TOS kombineres?
For liten tid mellom flyvningene? Ser at IST-WAW kommer inn 08:35 og 18:55 i januar, samt at WAW-OSL går 07:40 og 16:50. MCT skal da ikke være noe problem så lenge du har prøvd å kombinere morgenfly til WAW og ettermiddagsfly fra OSL. Evt O&D-begrensning hvor LOT ønsker at kundene ikke skal kunne fly IST-OSL. I blant kan ikke alle segmenter matches uten at det er åpenbare grunner til det. Hvis agenten sier de ikke dukker opp er det lite man kan gjøre. Hvis du skriver hvilke flighter og datoer ting gjelder er det enklere å gi et fornuftig svar. Som forklart i en annen tråd. Married segments handler om at to legs henger sammen og det skaper først problemer når du vil ha et av de aktuelle leg’ene eller senere vil endre på bookingen og splitte disse. Married segments gir i utgangspunktet ikke problemer med å kombinere andre segmenter før/etter et sett med married segments.
Det er så ofte jeg ikke får lov å booke ønskede segmenter, til tross for at det ikke er married segments, men ingen kan svare på hvorfor. Hva er grunnen til at flyselskap ikke ønsker at kunder skal fly enkelte destinasjoner, som f.eks IST-OSL, men separat har de flygninger? Hva ønsker de å oppnå?
Har ikke svar på spørsmålet ditt, men har du prøvd andre alternativer IST-TOS ? Følgende ser ut til å være tilgjenglig 13. feb
Men, er det viktig å fly via WAW? Det er ledige billetter på mange ruter mellom IST og TOS den dagen..
Det er kun revenue management-avdelingene i de ulike flyselskapene som har fasit på dette. Kanskje de ønsker å prioritere hjemmemarkedet / reiser som starter eller slutter i WAW? https://www.kambr.com/articles/what...estination-and-leg-segment-inventory-controls
Det er veldig enkelt. Flyselskapene ønsker å maksimere inntekten per sete. Det kan være LOT har stor etterspørsel etter reiser fra IST-OSL, men ikke fra IST-WAW og WAW-OSL. Derfor vil de unngå at det bookes mye bonusseter fra IST-OSL via WAW til fordel for seter betalt med penger. På samme måte har LH en ekstrem tilgjengelighet ved avreise/ankomst i VIE, men ikke på direkteflyvningene fra FRA eller MUC. Hvorfor, det vet jeg ikke. SAS feks prise som oftest SVG-CPH dyrere enn SVG-OSL-CPH selv om produksjonskostnaden i utgangspunktet er høyere via Oslo. De vet at mange foretrekker direkteflyvningen og kan aksepterer å betale mer for den. Det samme med flyvninger på ideelle tidspunkt. Flyselskapene gjøre utrolig mange små og store valg for å få deg og meg til å bruke mest mulig penger på våre flybilletter ved å styre prising og tilgjengelighet. Edit: som Trygveat skriver over er det en fornuftig forklaring at LOT prioriterer hjemmemarkedet sitt og at flyvninger til fra WAW har en annen tilgjengelighet enn ruter som betjener ikke-hjemmemarkedet. Revenue management er en vitenskap større enn kvantefysikken, så det er ikke vits i å grave noe mer i det. Heller aksepter det og spill med heller enn mot. Du kan heller ikke forvente at alle SAS-agenter skal ha kontroll på hvorfor andre selskap har O&D-begrensninger og hvorfor enkelte segmenter ikke matcher. Selv opplever jeg ikke mix & match av segmenter på tvers av flyselskap som noe stort problem. Intra-Europa er det som regel flust med alternativer.
Det er bare flyselskaper som setter opp slike regler kan svare. Vanskelig for oss å gjette frem til det. Når jeg selv havner i en slik situasjon, vet jeg at jeg er i en blindvei. Da er det bare å begynne å lete alternative reiseruter. Dessverre er jeg kun interessert i å booke reiser, ikke å finne ut hvorfor enkelte flyselskaper er kjipe. Selv om jeg vet hvorfor flyselskaper er kjipe, endrer det ikke det faktum at jeg ikke får bestilt den reiseruta.
Finnes det konsensus rundt hva som er beste tid / nummer å ringe for tiden for å få kompetent hjelp med booking/ombooking? De to gangene jeg ringte i dag fikk småstressede svenske damer som ikke hadde oversikt og jeg bare måtte avslutte samtalen med av frykt for at de skulle rote det til. Er det bedre stelt på engelsk?
Jeg ringer stort sett alltid «Tallinnummeret» +47 64 81 60 99. Føler jeg alltid får god hjelp derfra. Men så har det også vært snakk om på «SAS’ evening of conversation» at diamantkunder skal rutes til erfarne agenter. Vet ikke hva som stemmer, men har i hvert fall opplevd en betydelig forbedring de siste månedene. Har også veldig god erfaring med å ringe etter vanlig stengetid, og som oftest møtt dyktige skandinaviske agenter. De engelske er hverken bedre eller dårligere enn skandinaviske slik jeg opplever det.
Jeg ringer "CT-nummeret" som oftest mellom kl. 09:00 og kl. 10:30. Da får jeg alltid god hjelp. Men det kan ha noe med at jeg alltid har reiseruta klar. Så agentene trenger bare å søke opp og booke. Har som oftest en alternativ reiserute i bakhånd om det trengs.
Mulig det er noe i dette. Jeg har hatt høyere grad av HUACA (eller motsatt, agenter som bryter samtalen om de syntes det blir for komplisert) etter at SAS begynte å automatisk koble telefonnummeret mitt til feil profil.
Absolutt ingen ruter med Turkish fra var mulig å booke. Waitlist på alt. Måtte derfor seg meg etter andre muligheter. Derfor kom WAW opp. Jeg endte opp med IST-FRA-OSL-TOS, men måtte først søke IST-FRA, og deretter FRA-TOS. Turkish er forferdelig fra IST. Agenten forsøkte alle muligheter, men waitlist på alt. Jeg er en person som liker å finne ut hvorfor ting er som de er. Det finnes alltid en forklaring på noe. Alltid. Derfor søker jeg også etter forklaringen, dersom jeg er interessert. Forventer ikke at agenter har kontroll på alt. Jeg mener naturligvis ikke at dere skal gjette dere til en fasit. Forumet besitter mye kunnskap, og det er nettopp derfor jeg spør. Vet dere ikke svare, så kan dere enten spekulere - som skaper en diskusjon og undring eller bare la være å svare. Begge er selvsagt ikke noe problem. Hvis jeg møter en blindvei, eller en tilsynelatende en, så prøver jeg å komme meg forbi helt til det blir stopp, enten det ikke er mulig å innhente noe svar eller at jeg mister interessen. Det er veldig interessant hvordan flyselskapene tenker, og det hadde vært veldig spennende å få ta del i hvordan det hele fungerer. PS: Jeg er kjent for å stille mange spørsmål, og spørsmål som sjelden blir stilt. Jeg ivrer etter kunnskap, men hjernen lar meg sjelden beholde så mye av det. Tusen takk for alle svar! Det virker veldig naturlig det Rapolo skriver. Kontrollere markedet. Så slår meg til ro med det. Nesten.