SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Alt er mulig så lenge man treffer på en velvillig agent. I dette tilfellet må poengtrekket til bookingene reverseres, for så å belastes på nytt i riktig rekkefølge.
     
    Jeanette liker dette
  2. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg betaler gjerne for endringsgebyr for å få mer fleks på reisen i februar. Jeg må uansett gjøre endringer på en ene reisen.
     
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Poengtrekket kan gjøres på nytt uten at det blir utstedt nye billetter, så operasjonen burde ikke medføre noe endringsgebyr.
     
  4. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, jeg skjønte det, men er villig til å ta det om det er det som skal til. Fikk svar fra kundeservice at det ikke var mulig med mindre jeg gjorde en endring. Det et jo ikke riktig.
     
  5. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,641
    Likes mottatt:
    3,954
    Bonuspoeng:
    113
    Ja til deg også (har gjort alt dette uten problemer) :) Booket senest en reise for to uker siden hvor jeg sa jeg måtte legge til CT om et par uker siden jeg var tom nå. Agenten, som for øvrig var veldig oppegående, svarte bare "Skjønner!".
     
  6. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Her er jo begge CTer brukt, men ønsker å bytte om. Å legge til CT i ettertid har jeg så langt ikke fått nei til :)
     
  7. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,302
    Likes mottatt:
    1,297
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tenkte å prøve å bytte CT på en eksisterende booking (utløp 23) med en nyere CT (utløp 24)

    dvs...... den gamle på en reise senere i år som ikke er booket enda. .....mens en ny en som utløper neste år på vinterreisen slik at den kan endres frem mot reisetidspunkt

    Hjelpen fra diamond mailen er slik:

    Tack för ditt mail.

    Vi kan desverre inte specifiera vilken Companion Ticket som skall användas på dina resor, utan det är alltid den som utgår näst som används när du bokar dina resor.

    Har du fler frågor är du välkommen åter.

    Jeg synes ikke det er særlig mye hjelp å få her som oftest. Er dette virkelig i ikke mulig uten å rebooke reise ?
     
  8. CptSideslip

    CptSideslip EBD

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    929
    Bonuspoeng:
    93
    Erfaringsmessig kan CTer byttes mellom 2 bookinger, men kun når begge bookinger er lagt inn. Sist jeg hadde lignende sak, i juli i år, opplyste kundebehandler at de ikke kan bestemme hvilken CT som skal legges inn, systemet tar automatisk den eldste tilgjengelig når det legges til. Ved å ha 2 bookinger kan kundebehandler legge begge CT tilbake på konto, for så å legge til på bookingen du vil ha eldste CT først, deretter på andre bookingen.
     
    Cumulus liker dette
  9. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    2,264
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vet ikke hvordan systemene til SAS oppfører seg, men jeg tror ganske sikkert at de kan overstyre dette og bruke hvilken som helst CT, og ikke nødvendigvis den som går ut først.

    Jeg har booket reiser der agenten har brukt CT som ikke er den eldste, så virker ikke som det alltid er automatikk i at den eldste brukes først.

    Og i tilfeller hvor det har skjedd at de har brukt en nyere CT har jeg ringt tilbake og bedt de om å bytte, noe som har latt seg gjennomføre uten problemer.
     
  10. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,171
    Likes mottatt:
    7,510
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor lenge siden da? Sånn som jeg har skjønt det så er dette en endring som har skjedd hos kundeservice forholdsvis nylig. Sikkert pga tilfeller som det du har vært ute for der de bruker en nyere CT ved en feil. Jeg har opplevd dette selv også, men oppdaget det ved en tilfeldighet og fikk ordnet opp i det før avreise. Andre på forumet har ikke vært så heldige og har mistet en CT pga dette...
     
  11. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    2,264
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje et par måneder siden sist gang.
    Også da ble det sagt at eldste CT alltid benyttes først, så om feilen ligger på systemside eller menneskelig side når dette skjer er vanskelig å si..
     
  12. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk akkurat samme svar fra Manus på gullmailen i dag. Når jeg påpekte inkonsekvensen i man får ja fra en agent og nei fra en annen ble han suuuuuuuur.
     
    Cumulus liker dette
  13. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    321
    Bonuspoeng:
    63
    Har fått kanselleringer både på tur ut og tilbake med Lufthansa i mai og har blitt booket opp til håpløse alternativer som ikke fungerer. Samtidig er jeg fleksibel på destinasjon og tidspunkt, så vil jeg kunne bruke dette til å slippe omveien via Wien eller er man like striks på dette når LH selv har begynt å kansellere? På returen kommer jeg f.eks ikke hjem samme dag nå, fordi de fortsatt skal ha meg via Wien etter å ha landet i MUC, før jeg kan stikke mot Bergen.
     
  14. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Litt usikker på om jeg forstår spørsmålet ditt, men man må normalt ikke innom VIE om det finnes andre alternativer. Det gjelder uavhengig av kanselleringer. Men det er ikke gitt at det finnes ledige billetter fra MUC til OSL eller BGO, hvert fall ikke i C.
     
  15. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    321
    Bonuspoeng:
    63
    LH slipper en del C-billetter i married segments via VIE, og den er jo intet annet enn en omvei, men om ikke annet så finner man noe. Det jeg lurte på var om en kansellering fra deres side, nå vil gjøre at jeg kan bryte dette married segmentet for å komme meg fram på en mer hensiktsmessig måte enn det de har tilbudt meg eller om eventuelle nye ruter jeg finner (med samme married segment) også må om VIE. Det mangler ikke på C-billetter så jeg har nok av alle alternativer, men alt er med VIE som mellomstopp.
     
  16. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,460
    Bonuspoeng:
    93
    Som hyppig diskutert på forumet er dette i stor grad IKKE married segments, men O&D-begrensning/styring. Man får i stor grad fjernet FRA/MUC-VIE-FRA/MUC om man ringer inn. Merk at det ikke nødvendigvis er mulig å legge på alle segment som ligger åpent på SAS.no om du søker feks MUC-BGO som enkeltsegment.
     
  17. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    181
    Likes mottatt:
    267
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg opplever at disse billettene ikke nødvendigvis er married, men at de snarere har en eller annnen begrensning på origin. Jeg fikk i hvert fall, uten noe problem, fjernet VIE-FRA og lagt på OSL-FRA på en reise jeg booket på telefon nylig, selv om strekningen videre fra FRA ikke var synlig når jeg søkte den opp for seg selv.
     
    Jeanette liker dette
  18. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Åkei, meg igjen, som fortsatt trenger litt moralsk støtte til booking. Har nå endret ønsket/planen fra BKK i juli til BKK i påsken (veldig fleks på datoer), da jeg har en CT som må brukes før årsskiftet. Har også skaffet meg awardfares.

    Ønsket/planen er:
    - Business t/r OSL-BKK for to pers (med CT)
    - Ca 14 dager borte
    - Fleksibel på datoer, men ønsker å ha påsken «inni her»

    Har satt opp varsel på awardfares fra uken før påske. Thai slipper sine billetter om noen dager. Ser det dukker opp muligheter på awardfares med Thai fra CPH om 180 dager fra nå, og at det er muligheter på SAS fra OSL til CPH.

    Så dukker spørsmålene opp her da. Hvordan går jeg frem rent praktisk, når utreise og hjemreise må bookes med 14 dagers mellomrom, og tilknytning OSL-CPH (eller annen hub) må legges til?

    - Booker man CPH-BKK via awardfares når den dukker opp, for deretter å ringe og legge til OSL-CPH på samme bestilling. Eller ringer man bare og får booket begge samtidig?

    - Og, da har jeg jo bare utreisen. Regner med jeg må sette opp et nytt varsel på hjemreisen og vente til Thai slipper disse før jeg bestiller den. Ringer jeg da og får lagt til hjemreisen på samme billett?

    Beklager sikkert dumme spørsmål her. Vil bare sikre at jeg får utbytte av hardt opptjente poeng og CT.
     
  19. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,641
    Likes mottatt:
    3,954
    Bonuspoeng:
    113
    Ser også at det er tilgjengelighet fra OSL-BKK via ZUR som kan bookes direkte på sas.no 180 dager frem, men foreløpig bare for 1 pax. Er du på hugget og finner to seter via et eller annet sted som kan bookes på nett sparer du bestillingsgebyret, samt endringsgebyr for å legge på tilknytningen. Tilknytning er svært sjelden noe problem, i verste fall i økonomi.

    Returen må du legge til hvis du vil booke utreise så snart den dukker opp, og da blir det 150 kr/pax i endringsgebyr. Det slipper du nok ikke unna med mindre du har is i magen og venter til både tur og retur eventuelt blir tilgjengelig sammen.

    Jeg ville lagt på en hundrelapp og oppgradert til AF Diamond en måned for å få spikret reisen med søk fra alle alternative huber og tilknytning til disse fra OSL. Stor mulighet for at du sparer det inn på gebyrer, samt at det er rimelig høy sannsynlighet for at du faktisk finner reisen du ønsker.
     
  20. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    321
    Bonuspoeng:
    63
    Ok var agenten jeg bestilte hos som sa det, men da kan jeg høre med dem. Nå kansellerte uansett LH også det flyet jeg opprinnelig ble ombooket til, så de har tydeligvis store endringer på gang i tilbudet for våren.
     

Del denne siden