SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har fått et problem med en reise til CEB i påsken. TK har kansellert halve reisen og dersom jeg kansellerer resten nå mister jeg CT'er 31. desember. Venter jeg til etter nyttår vil jeg få et par mnd. forlengelse. Hvis jeg finner alternativ reise, kan jeg da bestille denne uten CT'er for så å legge til disse senere etter å ha kansellert den første reisen?

2. Ildfuglen

Ildfuglen Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg har en enveis-billett neste år, bestilt med en CT som utløper nå ved årsskiftet. Jeg vet jeg ikke kan gjøre endringer på denne reisen når CT har utløpt. Men kan jeg legge til retur etter at CT er utløpt? (Mistenker nei, men spør for sikkerhetsskyld.)

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,965
    Bonuspoeng:
    293
    Nei er riktig.

Skarven liker dette
  4. Flybu

Flybu Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ser nå st min CT som utløper 31.12.2024 er endret til 31.03.2025.

Noen som vet om dette er en generell ny praksis? Klager ikke på dette :)

Attached Files:

Havnissen liker dette
  5. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,385
    Bonuspoeng:
    113
    Ser noen har oppgitt det samme på Facebook...

Flybu liker dette
  6. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Ja fikk også til 31.03.25, en ting som jeg(alle) klager på er at det er j*vlig dårlig tilgjengelig til Asia for 2 pax i biz når man filtrere bort Vietnam Airlines og China Airlines :(

7. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Du får ikke endre noe som helst med en utgått CT er hovedregelen. Men så lenge billetten din mangler en "leg" eller ikke lar seg gjennomføre pga. kanselleringer vil du kunne endre denne kostnadsfritt og beholde CT, men du må ringe CT nummeret.
    Bare vær obs på at om de finner ny reis til deg har du 14 dager på deg, men så lenge den ligger i systemet med en "feil" har du tiden helt frem til avreise. NB: Fikk dette tipset av en SAS agent :)

8. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,894
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje en liten brannfakkel. Problemet med hele bonusjegerlivet er at flesteparten av de som hiver seg på ikke kjenner godt nok til bruk av poeng og tilgjengelighet på billetter. Det er alt for mange som forventer at så snart de har poeng og CT i boks så er det bare å bestille billetter dit en vil og når en vil, og gjerne til hele familien.

Hele bonusbillettsystemet er dessverre, eller heldigvis, slik at man kommer seg på tur om man er fleksibel på tid og sted. De siste ukene har jeg sett noen jakte TYO-billetter for april og lurer på hvorfor de ikke finner noe. TYO er på generelt grunnlag populært. April er høysesong med blomstringen. Påsken er i april. A+B+C = veldig vanskelig å finne noe som helst av bonusbilletter.

Vi dro ikke på påskeferie til Curacao fordi det var på bucketlisten vår, men fordi det var en ok destinasjon hvor vi fant billetter. Det samme med MBJ og SDQ. Andre ganger har vi fått til å reise dit vi ville, men det krever litt ekstra innsikt og innsats. Feks ved årets påskeferie til Sørøst-Asia hvor jeg satt klar i det TG slapp billettene sine 180 dager frem i tid for å booke utreisen og tilsvarende for å få lagt på hjemreisen.

Det finnes heldigvis en del billetter på mange flighter, men dessverre for mange så er det en del ivrige (autistiske) bonusjegere som legger ned den lille ekstra innsatsen for å få til det som er mest ettertraktet. Feks har @paramberg flydd noen ganger til HND med ANA F og jeg vil tro at det har kostet noen sene kvelder på telefon med SAS for å få til, da dette stort sett krever at man sitter klar på natten norsk tid med SAS på øret.

Noen ganger må man også være litt mer kreativ enn andre. Feks finnes det mye ledig med KQ. Min erfaring er at de slipper 2 seter i biz på alle flighter. KQ flyr også til BKK. En SVG/TRD/BGO/OSL-AMS/LHR/CDG-NBO-BKK er en rute man bør kunne få til på telefon med SAS. Ja, det er ikke det mest lukrative selskapet i ST, men loungen i NBO er veldig bra og NBO er en fin destinasjon for lang layover. Ved et enkelt søk 11 måneder frem i tid er det ledig på omtrent hver eneste avgang.

Når man først snakker om KQ. De betjener en del veldig interessante destinasjoner hvor man relativt greit kan finne billetter. ZNZ, SEZ, MBA, JRO, EBB, NBO, LIV/VFA, HAH, MRU, DZA

Min opplevelse er at det er ok tilgjengelighet til enkelte destinasjoner i Sør-Amerika.

VS har god tilgjengelighet til NA med opptil 9 ledige seter på enkelte flyvninger.

Saudia slipper 1 sete i biz på flightene sine, og har noen ganske gode biz-priser fra enkelte steder. De har tidligere solgt billetter t/r i biz som gjør at man fra Norge bør kunne komme seg t/r for rundt 15k (inkludert posisjonerings flight til TUN/CAI).

MU kommer i søkemotoren om ikke så lenge. De betjener 9 europeiske byer og har et bra nettverk ut fra PVG.

GA slipper jevnt over 2 seter i biz på sine flighter fra AMS-CGK. Merk at disse kun flys to ganger i uken.

Av det jeg har sett mer Korean er det også mulig å komme seg østover med dem. Det har også veldig god tilgjengelighet i Asia.

Sørøst-Asia er dit alle vil og da er det veldig naturlig at det er der det er dårligst tilgjenglighet. Mitt tips er å planlegge 1 år frem i tid og sitte klar når billettene slippes.

Kjapt søk. Her har du en rute til CGK om ett års tid. Book disse, så ringer du inn og får lagt på til og fra AMS. Husk å være rask før noen andre stikker av med disse.

upload_2024-12-11_13-47-2.png

upload_2024-12-11_13-50-31.png

upload_2024-12-11_13-51-18.png

upload_2024-12-11_13-54-48.png

upload_2024-12-11_13-55-55.png

Last edited: 11. des 2024 kl 15:56
    Chrisljo, AirMags, sheim and 20 others like this.
  9. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med dine poeng :) Etter å ha reist 3 ganger til Asia så gjorde jeg en feil som jeg opplevde i den siste reise var at jeg ikke sjekket hvilke sesong er våt/overskyet, så der gikk jeg på felle.

Vil kommentere at Jakarta blir veldig overskyet i november, mye bedre vær i oktober, men naturligvis disse ble snappet vekk.

Lurt å sjekke nasjonale helligdager (om steder blir stengt) og sjekke typisk vær i den periode man får napp på billetten.

Mener å huske at mange gikk litt på fella til Fransk Guyana og fant ut at det var kjedelig destinasjon ;)

Krysser fingre at MU kommer på banen, ligner det litt på Air China sin tilgjengelighet under *A søket? Jeg har ikke noe imot å bytte flyet på PVG, så bare å håpe på bedre tider :)

Last edited: 11. des 2024 kl 15:43
  10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra!

11. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,207
    Bonuspoeng:
    93
    Mange gode poenger, og ser man på Facebook-grupper spesielt vil du finne en haug med mennesker som bare tror at det er å få CT og booke tur.

Samtidig: Jeg har gitt den nye alliansen en sjanse, og skal fortsette med det en stund til, men for meg har det blitt ekstremt mye dårligere tilgjengelighet, spesielt i business, vestover. Det er fortrinnsvis USA jeg ser på, og det er Virgin, punktum. Er du heldig kan du finne en slenger med KLM eller CDG, men det tilhører sjeldenhetene.

Så mange er frustrerte over at tilgjengeligheten faktisk er såpass mye dårligere enn den det de er vant til.

Skippy, 1884derby, tmolvik and 2 others like this.
  12. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,293
    Bonuspoeng:
    183
    Til annen destinasjon med *A er vel tvilsomt, da blir det eventuelt med Skyteam. Men booke om ellers kan de gjøre. På min reise ble FRA-IST kansellert. De fikk meg booket om via WAW istedenfor.

13. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    At de to store europeiske, KLM/AF, ikke leverer på tilgjengelighet er jo det store problemet her. Ikke at SAS hadde noe stort valg, men de har lokket de/oss inn i en fin liten honningfelle, med mindre å by på enn de kanskje skrøt på seg. VS hjelper jo litt til USA, men der er jo tilslutningsfly til UK en utfordring igjen.

Norwegian_Traveller liker dette
  14. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,207
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er på jakt etter to tur/retur SVG-ABC-LHR på sensommeren/høsten neste år, jeg har funnet utreise på éne av dem.

Del denne siden