Kanskje en liten brannfakkel. Problemet med hele bonusjegerlivet er at flesteparten av de som hiver seg på ikke kjenner godt nok til bruk av poeng og tilgjengelighet på billetter. Det er alt for mange som forventer at så snart de har poeng og CT i boks så er det bare å bestille billetter dit en vil og når en vil, og gjerne til hele familien.
Hele bonusbillettsystemet er dessverre, eller heldigvis, slik at man kommer seg på tur om man er fleksibel på tid og sted. De siste ukene har jeg sett noen jakte TYO-billetter for april og lurer på hvorfor de ikke finner noe. TYO er på generelt grunnlag populært. April er høysesong med blomstringen. Påsken er i april. A+B+C = veldig vanskelig å finne noe som helst av bonusbilletter.
Vi dro ikke på påskeferie til Curacao fordi det var på bucketlisten vår, men fordi det var en ok destinasjon hvor vi fant billetter. Det samme med MBJ og SDQ. Andre ganger har vi fått til å reise dit vi ville, men det krever litt ekstra innsikt og innsats. Feks ved årets påskeferie til Sørøst-Asia hvor jeg satt klar i det TG slapp billettene sine 180 dager frem i tid for å booke utreisen og tilsvarende for å få lagt på hjemreisen.
Det finnes heldigvis en del billetter på mange flighter, men dessverre for mange så er det en del ivrige (autistiske) bonusjegere som legger ned den lille ekstra innsatsen for å få til det som er mest ettertraktet. Feks har
@paramberg flydd noen ganger til HND med ANA F og jeg vil tro at det har kostet noen sene kvelder på telefon med SAS for å få til, da dette stort sett krever at man sitter klar på natten norsk tid med SAS på øret.
Noen ganger må man også være litt mer kreativ enn andre. Feks finnes det mye ledig med KQ. Min erfaring er at de slipper 2 seter i biz på alle flighter. KQ flyr også til BKK. En SVG/TRD/BGO/OSL-AMS/LHR/CDG-NBO-BKK er en rute man bør kunne få til på telefon med SAS. Ja, det er ikke det mest lukrative selskapet i ST, men loungen i NBO er veldig bra og NBO er en fin destinasjon for lang layover. Ved et enkelt søk 11 måneder frem i tid er det ledig på omtrent hver eneste avgang.
Når man først snakker om KQ. De betjener en del veldig interessante destinasjoner hvor man relativt greit kan finne billetter. ZNZ, SEZ, MBA, JRO, EBB, NBO, LIV/VFA, HAH, MRU, DZA
Min opplevelse er at det er ok tilgjengelighet til enkelte destinasjoner i Sør-Amerika.
VS har god tilgjengelighet til NA med opptil 9 ledige seter på enkelte flyvninger.
Saudia slipper 1 sete i biz på flightene sine, og har noen ganske gode biz-priser fra enkelte steder. De har tidligere solgt billetter t/r i biz som gjør at man fra Norge bør kunne komme seg t/r for rundt 15k (inkludert posisjonerings flight til TUN/CAI).
MU kommer i søkemotoren om ikke så lenge. De betjener 9 europeiske byer og har et bra nettverk ut fra PVG.
GA slipper jevnt over 2 seter i biz på sine flighter fra AMS-CGK. Merk at disse kun flys to ganger i uken.
Av det jeg har sett mer Korean er det også mulig å komme seg østover med dem. Det har også veldig god tilgjengelighet i Asia.
Sørøst-Asia er dit alle vil og da er det veldig naturlig at det er der det er dårligst tilgjenglighet. Mitt tips er å planlegge 1 år frem i tid og sitte klar når billettene slippes.
Kjapt søk. Her har du en rute til CGK om ett års tid. Book disse, så ringer du inn og får lagt på til og fra AMS. Husk å være rask før noen andre stikker av med disse.
View attachment 151911
View attachment 151912
View attachment 151913
View attachment 151914
View attachment 151915
Vis alt...