SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,083
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ingen grunn til å booke snarest. Vilkårene for bruk av CT blir de samme, det er opptjening av CT som blir endret. Har du SAS Amex Premium og ikke har tjent opp årets CT der enda så bør du skynde deg med å gjøre dette så den blir utstedt før 1. april, eller så vil den ikke gjelde for reiser i Business. Etter dere kan du si opp kortet eller oppgradere til Amex elite, det har nå blitt ubrukelig.

For SAS Amex Elite gjelder nye regler for hvordan du tjener opp Nivåpoeng etter 1. april. Detaljer for alle endringene kan du finne under "SAS Amex nye betingelser" i amex sin FAQ: https://www.americanexpress.com/nb-no/kundeservice/index.html/

2. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Det er endringer fra AMEX sin side, ikke SAS. Så skjønner godt at ikke SAS skriver noe særlig om dette.

1. Gå til google.com
    2. Søk "Amex Endringer 1 april"
    3. Først treff: https://kredittkort360.com/nye-endringer-i-sas-amex-premium-og-elite/

Tekst:
    Fra 1. april 2025 blir det store justeringer i fordelene knyttet til SAS Amex Premium og SAS Amex Elite. For SAS Amex Premium vil Companion Ticket (CT) fremover kun være gyldig for reiser i Economy og Premium Economy, noe som eliminerer muligheten for å bruke disse billettene på Business Class eller First Class. Premium Economy omtales som en mellomklasse på fly som ligger mellom Economy- og Business Class.

SAS Amex Elite-kortholdere mister den faste årlige tildelingen av 20 000 nivåpoeng. I stedet blir nivåpoeng opptjent basert på kortforbruk, med en sats på 6 nivåpoeng per 100 kroner. Forbruk på over 334 000 kroner kreves nå for å oppnå samme nivåpoeng som tidligere ble gitt automatisk.

Endringene vil ikke tre i kraft før april. Det betyr at om du har opptjent CT-billett før denne datoen, vil den fortsatt være aktiv. Det er for øvrig ingen endringer for SAS Amex Classic.

Nordlands liker dette
  3. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    1. CT opptjent med SAS Amex Premium kan ikke lenger brukes til å booke Business og First billetter med. Kun Eco og Premium Eco (som paradoksalt ikke kan bookes hos partnere enda).

2. SAS Amex Elite gir ikke lenger automatisk 20k nivåpoeng hvert år. Du får 6 nivåpoeng per 100 kr brukt.

Har du tidligere hatt et forbruk som er 300k på Elite, er det ikke store forskjeller på deg. Har du et høyere forbruk enn 300k på Elite vil du få bedre vilkår da du får flere nivåpoeng.

Du mister muligheten til opptjening av 3 CT som kan brukes på business (1 fra Premium og 2 fra Elite).

Dette er i korte trekk endringene som skjer. Andre må rette meg hvis jeg har misforstått.

4. runesole

runesole Medlem

Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    43
    Ok, men man mister fjorårets CT om den er ubrukt og kortet sies opp eller endres til AMEX Elite? Da bør man vel likevel booke og reise raskt før evt oppgradering/oppsigelse?

5. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,624
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, du mister ikke CT opptjent i fjor uansett, må bare booke før den utløper 31.12 i år og reise kan være så langt frem du får til å bestille. Ved endring til Elite mister du bare eventuell delvis opptjening mot CT du har i år.

6. Rekrutt

Rekrutt Nytt Medlem

Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    13
    Godtfolk!

Brukte Amex-telefonen for å booke en påsketur til USA for hele familien nå nettopp, en ypperlig sjanse til å bruke to CT'er som løper ut om 4 dager.

Har sett etter en mulighet over lang tid, og i dag fant jeg en mellomløsning som jeg ikke var helt fornøyd med, men som kunne fungere. Jeg måtte ta til takke med plus på turen over, mens resten av familien fikk business. Den svenske dama jeg pratet med booket først billettene til resten av familien, og skulle booke min etterpå, siden den var i en annen klasse. Når vi kom til min var selvfølgelig alle bonusbillettene fjernet av systemet. Forsøkte å høre om hun ikke hadde noen hun kunne prate med for å frigi i alle fall en av billettene til meg, men det visst hun ikke noe om. Jeg måtte etterhvert gi opp, så nå er avtalen at hun ringer meg tilbake i morgen formiddag før 24-timers fristen løper ut, i tilfelle noen billetter er frigitt da. Hvis ikke må jeg vel bare kansellere alt og lete etter en ny løsning.

Noen som har tips til hvordan jeg kan løse dette?

Edit: Fikk ikke frigjort noen bonusbilletter, så det så ganske mørkt ut i dag tidlig. Dog fant jeg en billett i samme tidsrom til en naboby, så løsningen blir at en av oss flyr dit og jeg kjører for å hente. På ingen måte optimalt, men eneste måten å få til tur i påska på.

Rekrutt

Last edited: 28. mars 2025
  7. EnriqueColina

EnriqueColina Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Fikk etter en del om og men booket bonusreise OSL-FOR og tilbake igjen EZE-OSL. Det ble litt krøll med noe som ble dobbelt open-jaw.

Agenten på telefonen jobbet virkelig hardt for å få det til, men når jeg så på hva som ble trukket ble jeg litt overrasket. Vi er 2 voksne, ett barn på 3 år og en infant. Agenten trakk 2 stk CT og 165 000 + 82 500 poeng. Kan noen av dere si om dette ser riktig ut?

8. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,012
    Bonuspoeng:
    113
    Dessverre ikke noe svar, men var alt dette på samme PNR?

EnriqueColina liker dette
  9. btm

btm Medlem

Likes mottatt:
    635
    Bonuspoeng:
    93
    Ser riktig ut det. Infant på fang slipper å bli belastet poeng, mens 3-åringen betaler full pris. Pris uten CT skulle vært 3 x 165 000. Her har du blitt trukket (165k + 1 CT for 2 pax) og (82,5k + 1 CT for 1 pax).

EnriqueColina and Rekrutt like this.
  10. Rekrutt

Rekrutt Nytt Medlem

Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg er av den oppfatning at barn fra 2 år opp til og med 11 år betaler halv poengpris. Så jeg mener du skulle vært belastet:

CT1: (165k+82,5k)/2=123,75k
    CT2: 165k/2=82,5k

Mulig jeg tar feil, men det stemmer i alle fall med mine erfaringer.

Edit: Dette gjelder bare reiser med SAS, så da er du trukket riktig.

Rekrutt

Last edited: 02. april 2025
    EnriqueColina liker dette
  11. EnriqueColina

EnriqueColina Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Takker alle for svar, da er det nok riktig. Var på samme PNR-nummer.

Rekrutt liker dette
  12. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,012
    Bonuspoeng:
    113
    Betyr det at vi nå kan bruke flere CTer på en PNR eller er det pga infant at det ble gjort unntak, mon tro…

13. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Hvorfor skulle det vært gjort unntak for infant? Betyr det at det ikke er en teknisk begrensning men en villet endring fra SAS? Isåfall, hva i all verden får de ut av det?

14. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,012
    Bonuspoeng:
    113
    Nettopp. Eller har de fått det på plass nå, men venter å fortelle om det og tar det sammen med lanseringen av nye nettsider. Lov å håpe

DJasko liker dette
  15. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo en knallgod forbedring, jeg håper de har fått det til! :D

Del denne siden