SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    28
    Kan man bestille fullpris bonustur og legge på CT etterpå?

Nå har jeg prøvd i dagevis å bestille meg en bonusreise og tålmodigheten min begynner å gå ut.

Forsøk 1 var en reise fra AMS til SIN og en retur fra SIN til CDG. Jeg tenkte å få kundeservice til å booke for meg siden den var open jaw, og kanskje legge på feeders fra TRD om jeg hadde litt ekstra flaks, men de fant ikke en gang første flight i sitt system, selv om de kommer opp med en gang i søkene mine på partner-flights.

Forsøk 2, jeg prøver å finne noe som ikke er open jaw slik at jeg kan bestille selv. Utvalget er selvsagt mye dårligere, men finner en tur jeg kan leve med. Forsøker å bestille, men får feilmelding om at bestillingen ikke kan gjennomføres, og at jeg må ringe SAS. Prøver på alle mulige devices og nettlesere uten hell. Prøver å ikke bruke CT på bestillingen, da kan jeg plutselig kjøre den helt gjennom hvis jeg vil, men hele poenget her er jo å bruke CT. Prøver å ringe kundeservice, og igjen får jeg til svar at de ikke finner noe business de datoene jeg sier, hverken tur eller retur.

Hva er det meningen man skal gjøre egentlig? Det virker jo nesten som om systemet med vilje gjør det vanskelig å anvende CT.

biaop liker dette
  2. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    33
    Hei,

Har booket en reise t/r i biz LHR-BGI neste år. Ringte til SAS for å legge til feeder og de så visstnok noe helt annet enn meg. Fra LHR-OSL finner jeg ledige bonusbilletter hele dagen, men han fant kun kl. 19:05. Selvfølgelig litt kjipt når jeg lander kl 12:00 på LHR, men det får så være. Den ble omsider lagt til.

OSL-LHR var verre. Flyr fra LHR kl 12:00 så det er litt begrenset med direktefly så tidlig. Jeg fant imidlertid OSL-AMS 06:30 og AMS-LHR 10:15, men han på telefonen sa at han ikke kunne legge dem til fordi de var "waitlisted". Jeg prøvde å si at jeg helt fint kunne legge dem til gjennom SAS sitt partnersøk, men det var visstnok ingenting han kunne gjøre Noen som vet hva dette skyldes? Tips/triks/anbefalinger?

3. pma

pma Medlem

Likes mottatt:
    274
    Bonuspoeng:
    53
    Kjør bestillingen på nett helt frem til betalingssiden slik at du får en midlertidig PNR og så ringer du inn og ber kundeservice åpne den og sluttføre bestillingen over telefon.

tobeornot999 liker dette
  4. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,719
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge du har nok poeng til å booke uten CT er det bare å booke og så ringe inn å få lagt til CT og refundert poeng etterpå. Jeg fikk ikke noe gebyr for å gjøre det på min siste poeng-booking. Har også gjort det samme tidligere, men betalt gebyr da jeg samtidig har lagt til feeder.

5. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    28
    Sorry om jeg virker uvitende her, hva er PNR og hvor kan jeg lese det ut av systemet?

6. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har nok poeng til å booke uten CT men ikke nok til å booke både med og uten CT så jeg tåler ikke et scenario hvor jeg først må vente på å få frigjort poeng for den første bookingen før jeg kan sette i gang den andre. Tror du det går greit?

7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,736
    Bonuspoeng:
    183
    PNR (Passenger Name Record) er stammespråk for bookingreferanse. Består av 6 tegn og kan være en miks av tall og bokstaver.

8. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Like før SAS gikk ut av *A tok jeg med meg min far og bror på tur til Seoul med LH F begge veier. Nå har jeg fått spørsmål om det ikke er på tide med ny tur…

Jeg har ikke satt meg inn i SkyTeam, men har fanget opp såpass at det er ganske mye dårligere tilgjengelighet. Om vi kan være ekstremt fleksible på kort varsel, hvilke ruter bør jeg følge med på for å få best mulig business-opplevelse for tre personer en langhelg hvor som helst i verden?

9. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har til gode å legge merke til noe mønster lignende ANA sine slipp på f.eks LHR-HND og både Swiss og EVA med sine slipp kort tid før avreise, men jeg ville nok holdt et øye med Air France og rutene med ny kabin. Air France har ofte flere seter tett opp mot avreise, og den nye kabinen er meget bra.

Gullars liker dette
  10. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tips. Vet du hvilke ruter ny kabin flys på?

11. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Litt usikker på om det kan være en mix av faste ruter og tilfeldigheter, det jobbes vel med å bytte kabin i hele flåten.
    Jeg hadde ny kabin på en 350 fra Seoul til Paris. Mulig det finnes bedre måter å sjekke på, men jeg søker opp ruten for cash og sjekker setekartet.

12. oleredv

oleredv Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,487
    Bonuspoeng:
    93
    CDG-BKK er eit eksempel på der ny konfig er i bruk. Som @Flyrlavt er inne på kan du enten teste booking på vanligvis for å sjå setekart, eller bruke Awardfares for å sjå kva type config det er.

13. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    43
    Regnes 787-9 som "ny" kabin?
    Jeg har uansett sett at CDG-SIN flys av nye 777-300 og 787-9.

Edit: Flys og flys:rolleyes: Dette er det jeg har bemerket meg når jeg ser på bookinger langt fram i tid. Hva ruten faktisk ender opp med å flys av er vel noe annet.

Last edited: 18. aug 2025
  14. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Takker for tilbakemeldinger. Jeg leser rundt omkring at AF er ganske aktive med kabinendringer, så det i seg selv gjør vel kanskje at det er et poeng å bestille tett opp mot avgang. Jeg skal for øvrig researche litt mer for å prøve å finne ut om det er noen ruter som er mer stabile enn andre mht. bruk av ny kabin.

Hvilken søkemotor er det folk benytter for å finne seter om dagen? Awardfares?

biaop liker dette
  15. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,736
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, men jeg ville ikke hengt meg så mye opp i flytypen for en reise i mars.
    Min erfaring med AF, i det minste på CDG-ABJ er at det ofte endres flytype. Det er mange avganger som har blitt satt opp med 350 langt frem i tid, mens det i realiteten stort sett flys 777-300 og 777-200.
    Det er mange ting som kan spille inn. 1) De ser behov for et annet fly pga kapasitet 2) Det er planlagt vedlikehold som krever flybytte 3) Uplanlagt vedlikehold som krever flybytte 4) Levering av nye fly som endrer schedule
    Er du helsing kommer det schedule change, så kan du endre til avgangen med 777-300.

Insomnia4u liker dette
  16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke belag deg på å bestille for tett mot avreise, da SAS har cutoff på fire døgn for booking av SkyTeam-reiser.

chipcampden and Gullars like this.
  17. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    De gjør det ikke enkelt for en avdanket bonusnisse...

JonasHH liker dette
  18. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,877
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du booker flighten hvor det også selges First class kan du være rimelig sikker på at det ikke blir noe endring på fly. Feks CDG-SIN med AF som får nye kabinen nå, da skal du isåfall være rimelig uheldig.
    Awardfares ja:)

larsmagnus, Gullars and biaop like this.
  19. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    43
    Betyr det at det må være mer enn 4 døgn til avgang for å få lov å booke setet?
    Det er vel annerledes for rene SAS flyvninger?

20. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, datovelgeren i partnersøket har de tre neste dagene grået ut. For SAS Bonus er det ingen begrensning.

biaop liker dette

Del denne siden