SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen legs med Vietnam eller China Airlines?

EDIT: var kanskje kroneprisen du tenkte på..? da har jeg ingen forslag..

2. Klokkesamler

Klokkesamler Senior Medlem

Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det er Vietnam Airlines. Tar de ekstra betalt?

3. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
  4. Klokkesamler

Klokkesamler Senior Medlem

Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, var det jeg ikke helt skjønte :/

5. magnusnh

magnusnh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

Jeg har bestilt CT reise for 4 pers fra Oslo til Ho Chi Minh i Januar 2026 med SAS/Vietnam airlines. Endelig mål for turen er Phu Quoc.
    Hvis jeg booker siste leg fra Ho Chi Minh til Phu Quoc med cash hos Vietnam Airlines, vil det da være mulig å sjekke inn bagasje hele veien til Phu Quoc i Oslo?

6. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,948
    Bonuspoeng:
    113
    Det vil med all sannsynlighet være mulig.

7. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy SK-SQ-VN fra Oslo til Ho Chi Minh, hvorpå BKK-SGN var på separat billett. Gikk fint å tagge baggen hele veien fra Oslo når jeg sjekket inn hos SAS. Det eneste jeg kan se for meg blir uavklart her må vel være fortolling når du kommer til Vietnam. Kan godt hende du må ta ut bag i SGN, gå gjennom immigrasjon og toll og så sjekke inn bag igjen.

kongenamundsen liker dette
  8. sday

sday EBG, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har bestilt meg en tur til Martinique 2.juli, men hvis jeg nå ombestemmer meg og ønsker å avbestille, hva taper jeg? Får jeg poengene, skatter og avgifter samt mine 2CTer tilbake(Går ikke ut før 2027) ?

9. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
    Du skal vel få tilbake alt minus de 450kr/billett du betalte i bestillingsavgift.

sday liker dette
  10. sday

sday EBG, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar :)

CKe liker dette
  11. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,243
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis det ikke haster med å få poeng enda, vent til du mest sannsynlig en eller annen gang får en endring. Da kan du kansellere og få alt tilbake.

Insomnia4u liker dette
  12. Nattfisken

Nattfisken Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

Jeg og min samboer har flittig samlet poeng det siste halvåret, og sitter nå med ca. 155k EB-poeng og to CT.

Problemet nå er: Hvordan i alle dager skal vi få brukt fordelene? Vi har brukt Awardfares, og finner av og til OK ruter på Economy fra CDG og AMS - ofte kun én vei og ingen feeder. Er det virkelig så vanskelig å finne gode flights for to, eller gjør vi noe feil?

Vi ønsker primært å reise i sommerferien og juleferien (forstår det er mest trykk her), og ser på steder som Mexico, Costa Rica, Colombia, Japan, Sør-Korea, Vietnam og Thailand men kan være åpne for flere steder. Åpen for både Economy og Business.

Har dere noen tips til fremgangsmåte for å få tak i billetter?

13. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    113
    Søk på de lengste strekkene først, altså intercontinentale. Book, og så ring igjen for å legge til feeder. Det kan hende du må kjøpe feeder (har gjort det selv). Og om du beregner 4-5 legs (maks 8) pr tur er det endel kreative routinger. Sjekk noen sider i tråden "vellykkede bookinger" for tips. Jeg har både CT og 300+ poeng men kjøper billetter i stedet nå siden det er så vanskelig. Reiser via USA kan være litt enklere å få tak i.

14. Nattfisken

Nattfisken Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Takk!

Hvor kreativ kan man være? Tenker da primært på hvor lang layover man kan ha. Er det eks. mulig å fly til USA, være der i 2-3 dager, før man flyr videre til Mexico - som en del av samme CT?

15. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,488
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke så kreativt dessverre, maks 24 t

«Stopovers (transitt over 24 timer) er ikke tillatt»

16. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,392
    Bonuspoeng:
    183
    Layover må være mindre enn 24 timer. Men det gjelder hver layover, så du kan i teori strekke reisen over flere dager om du finner billetter. F.eks OSL-AMS så 21 timer i AMS, videre til USA, være der 23 timer, videre til MEX og være der i flere dager før retur. Men det er mye som skal klaffe.

Nattfisken liker dette
  17. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    389
    Bonuspoeng:
    63
    Har vært ute av gamet en stund, men sitter nå med noen ct-er som skal blåses av ila året.

- Er det mulig å booke long haul og feeder i samme jafs, eller MÅ man gjøre feeder som en betalt endring i ettertid?
    - Er det mulig å booke 4 personer med 2 CT i én booking eller må det splittes opp?
    - Noen ganger finner jeg merkelige rutiner ala CDG-CPH-AMS-BKK, uten at AMS-BKK eller CPH-AMS-BKK er tilgjengelig. Kan man ved booking eller i ettertid fjerne innledende legs?
    - Er det enkelt å legge på retur om man booker én vei først, eller er det lettere/billigere å booke en tilfeldig retur i øko for så å endre når noe bedre dukker opp?

Siden vi er 4 personer vil jo alle endringer bli ganske dyre (4x450 kr?), så jeg ønsker å minimere antall endringer før alt er booket.

18. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,948
    Bonuspoeng:
    113
    Kan booke alt samtidig.

19. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,846
    Bonuspoeng:
    113
    - Er det mulig å booke 4 personer med 2 CT i én booking eller må det splittes opp?
    Nei, må splittes og NB: ikke ha kun barn på en booking!

- Noen ganger finner jeg merkelige rutiner ala CDG-CPH-AMS-BKK, uten at AMS-BKK eller CPH-AMS-BKK er tilgjengelig. Kan man ved booking eller i ettertid fjerne innledende legs?
    Oftest/mest trolig kan de ikke fjernes, er ofte "married segments".

- Er det enkelt å legge på retur om man booker én vei først, eller er det lettere/billigere å booke en tilfeldig retur i øko for så å endre når noe bedre dukker opp?
    Hvis nettsiden muliggjør endringer (IT-systemene til SAS er jo ikke å stole på tiden) så kan det være mulig å endre reisen selv dersom en har booket hjemreise og vil endre den. Men prisen er den samme om du ringer SAS og legger til hjemreisen når den finnes.

Cumulus and DJasko like this.
  20. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    389
    Bonuspoeng:
    63
    Gjelder dette også om det allerede er benyttet CT? Altså mulighet til å endre selv og villighet til å gjøre endringer hos KS.

Del denne siden